Gå til innhold

Holder på å sprekke etter livsstilsendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist usunt nesten hele livet og har prøvd å endre livsstil mange ganger. Hver eneste gang så og si uten unntak går det kjempefint de første to ukene så sprekker jeg. Ser ordet cravings blir brukt og det passer godt for hva det føles ut som, eller "ulvhunger" som de sier her jeg bor. Det er ikke egentlig sukker/søt behov heller, jeg tror rett og slett jeg er ordentlig sulten! Jeg trenger noe skikkelig mat, som kjøtt. Men i stedet spiser jeg da godteri.

Denne gangen nekter jeg og bare gi opp og håper noen kan komme med noen forslag for hva jeg kan gjøre. Har spist mye fisk, kylling med grønnsaker, frukt og havregryn/knekkebrød og vann. Som sagt går dette kjempefint en stund men nå er jeg SULTEN. Etter en sunn fiskemiddag i dag har jeg spist is til jeg ble kvalm.

Please noen forslag!

Anonym poster: dc9433bfef7110a03594aecd9d815b2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis litt mere da. Et godt stykke kjøtt metter bra og er brensel for musklene dine.

Skrevet

Tenk på dette: klarer jeg det ikke nå, kommer jeg aldri til å klare det! Du må IKKE gi opp. Jeg har selv vært flink i lange perioder, men plutselig, uten forvarsel, kommer cravingsene. Kanskje du rett og slett spiser for lite? Eller spiser du kanskje for mye karbohydrater, som gjør deg sulten etter kort tid? Ut i fra matvarene du nevner, ser det jo veldig bra ut. Når du er sulten, tillat deg å lage et større, sunnere måltid, i stedet for å kaste deg over is. Det føles utrolig godt der og da, men når det går en liten stund angrer du og føler deg forferdelig. Jeg gjør hvert fall det. IKKE GI OPP! :) Viljestyrke er stikkordet her.

Anonym poster: 3404957a5e89b1915a1a73f0418277bc

• Liker 3
Skrevet

Spis litt mere da. Et godt stykke kjøtt metter bra og er brensel for musklene dine.

Hvilken type kjøtt er bra? Holder det med kylling? Er egentlig det eneste kjøttet jeg virkelig liker. Men er nå sulten på "tyngre" kjøtt, enda jeg egentlig ikke er så glad i det.

Tenk på dette: klarer jeg det ikke nå, kommer jeg aldri til å klare det! Du må IKKE gi opp. Jeg har selv vært flink i lange perioder, men plutselig, uten forvarsel, kommer cravingsene. Kanskje du rett og slett spiser for lite? Eller spiser du kanskje for mye karbohydrater, som gjør deg sulten etter kort tid? Ut i fra matvarene du nevner, ser det jo veldig bra ut. Når du er sulten, tillat deg å lage et større, sunnere måltid, i stedet for å kaste deg over is. Det føles utrolig godt der og da, men når det går en liten stund angrer du og føler deg forferdelig. Jeg gjør hvert fall det. IKKE GI OPP! :) Viljestyrke er stikkordet her.

Anonym poster: 3404957a5e89b1915a1a73f0418277bc

Takk for et motiverende innlegg! :)

Har virkelig ikke lyst til å gi opp da jeg føler meg mye bedre uten alle opp og nedturene usunt mat gir. Spiser ikke så mye karbohydrater, men tror jeg spiser for lite proteiner. Salat, grønnsaker og frukt er ikke noe som holder så lenge til meg, så mulig jeg må inn med mer fisk, kjøtt o.l? Tror jeg har spist litt lite i tillegg da jeg også har lyst ned i vekt, og er redd for å legge på meg av for mye mat.

Det rare er at isen ikke smakte noe særlig, ikke var det godt heller. Ble bare uvel og kvalm. Tror jeg egentlig var sulten bare, selv om jeg nettopp hadde spist (men var ikke mye fisk i forhold til grønnsakene).

• Liker 1
Skrevet

Har spist usunt nesten hele livet og har prøvd å endre livsstil mange ganger. Hver eneste gang så og si uten unntak går det kjempefint de første to ukene så sprekker jeg. Ser ordet cravings blir brukt og det passer godt for hva det føles ut som, eller "ulvhunger" som de sier her jeg bor. Det er ikke egentlig sukker/søt behov heller, jeg tror rett og slett jeg er ordentlig sulten! Jeg trenger noe skikkelig mat, som kjøtt. Men i stedet spiser jeg da godteri.

Denne gangen nekter jeg og bare gi opp og håper noen kan komme med noen forslag for hva jeg kan gjøre. Har spist mye fisk, kylling med grønnsaker, frukt og havregryn/knekkebrød og vann. Som sagt går dette kjempefint en stund men nå er jeg SULTEN. Etter en sunn fiskemiddag i dag har jeg spist is til jeg ble kvalm.

Please noen forslag!

Livsstilsendring handler om å spise god sunn mat i moderate mengder. Om jeg skulle levd på fisk og kylling så hadde jeg klikket!

Spis mer variert. Ikke rat du sprekker ;)

Forslag:

Frokost

2 Ryvita med 2 egg og skinke

Lunsj:

Salat med kylling, en kvart avokado, og en neve bønner/linser

Mellom

En liten neve nøtter og frukt

Middag:

200 gram Karbonadedeig, kylling, fisk etc. med masse grønnsaker og en knytteneve brun ris/pasta(digg saus: kokosmelk light med litt buljong og pepper med 3 ss grovt mel og kok opp/ kremet kokossaus! Digg!!!!)

Dessert:

Fruktsalat

Kvelds:

Omelett av 2 egg med skinke og grønnsaker

Ha en dag i uka der du spiser normalt frem til middag og Unn deg noe du er glad i, men ikke større mengde enn på hverdagen. Unn deg litt godt om du ønsker det, men hold deg til bare litt.

Mye proteiner metter fortere samtidig som du holder deg mett lenge:)

Skrevet

Livsstilsendring handler om å spise god sunn mat i moderate mengder. Om jeg skulle levd på fisk og kylling så hadde jeg klikket!

Spis mer variert. Ikke rat du sprekker ;)

Forslag:

Frokost

2 Ryvita med 2 egg og skinke

Lunsj:

Salat med kylling, en kvart avokado, og en neve bønner/linser

Mellom

En liten neve nøtter og frukt

Middag:

200 gram Karbonadedeig, kylling, fisk etc. med masse grønnsaker og en knytteneve brun ris/pasta(digg saus: kokosmelk light med litt buljong og pepper med 3 ss grovt mel og kok opp/ kremet kokossaus! Digg!!!!)

Dessert:

Fruktsalat

Kvelds:

Omelett av 2 egg med skinke og grønnsaker

Ha en dag i uka der du spiser normalt frem til middag og Unn deg noe du er glad i, men ikke større mengde enn på hverdagen. Unn deg litt godt om du ønsker det, men hold deg til bare litt.

Mye proteiner metter fortere samtidig som du holder deg mett lenge:)

Takk for gode forslag! :)

Synes dette hørtes ut som alt for mye mat på en dag, iallefall for meg som ikke trener. Men mye av dette kan jeg ta inn inn i kostholdet, for det begynte å bli ensidig. Den sausen hørtes spesi ut, hehe. For se om det blir laget en dag .

Skrevet

Jeg gjorde store endringer i kostholdet for noen år siden pga sykdom, og jeg var ekstremt sulten den første mnd´en. Ikke fordi jeg fikk i meg for lite mat, men fordi kroppen var vant til å fordøye tyngre mat enn det jeg begynte å gi den. Nå kunne jeg ikke tenkt meg å spise annerledes, fordi kroppen min har blitt vant til den maten jeg spiser nå.

Du trenger ikke spise en stor biff for å føle deg mett..Bare sørg for at porsjonen er balansert med proteiner, karbohydrater (velg de langsomme, altså ikke fin hvete, polert ris osv), og godt med grønt. Fett er også veldig viktig for metthetsfølelse. Da mener jeg de sunne fettkildene fra kaldrpesset olivenolje, rå nøtter, frø, o.l

Det tar tid å venne kroppen sin til ny livsstil, så ha tålmodighet. Istedet for å kaste deg over en boks med is, så ta et par never med rå mandler f.eks. Denne sulten er ofte veldig psykisk betinget, så hold ut :)

Skrevet

Synes dette hørtes ut som alt for mye mat på en dag, iallefall for meg som ikke trener.

Syns du det? Hadde slitt med så lite (og uvant) mat. Ryvita-knekkebrødene er syltynne, er de ikke det? Skjønner ikke hvordan jeg noengang skal greie å holde over tid. Hadde en god periode på noen måneder for et år siden, hvor jeg gikk ned sakte men sikkert. Så startet jeg i ny fysisk tung jobb og alt gikk åt skogen. Orket ikke konstant hodepine og å hele tiden kjempe mot sulten. Veier mer enn noengang og er så deppa. :(

Et hjertesukk fra meg, bare... velger å være anonym. Beklager at dette bare var negativt.

Anonym poster: 1fe8b44aca77273222d8d5aeeaf5b546

Skrevet

Kjøp deg iskaffe... Orginal cappuchino eller noe.. Det er min redning. Bøtter innpå to slike når det blir harde tider.

Skrevet

Første regel er vel å ikke ha godteri tilgjengelig. Hvis du bor alene og ikke trenger å ta hensyn til noen andre, så kast alt du har liggende. Eller var det sånn at du faktisk hadde så lyst på is at du gikk til butikken og kjøpte? Uansett, bytt ut godteriskuffen med frukt og nøtter, eventuelt litt mørk sjokolade (jeg klarer ikke spise mer enn et par biter av det fordi det er så mektig). Hvis ikke fristelsene er der kan du heller ikke gi etter for dem ;)

Skrevet

Syns du det? Hadde slitt med så lite (og uvant) mat. Ryvita-knekkebrødene er syltynne, er de ikke det? Skjønner ikke hvordan jeg noengang skal greie å holde over tid. Hadde en god periode på noen måneder for et år siden, hvor jeg gikk ned sakte men sikkert. Så startet jeg i ny fysisk tung jobb og alt gikk åt skogen. Orket ikke konstant hodepine og å hele tiden kjempe mot sulten. Veier mer enn noengang og er så deppa. :(

Et hjertesukk fra meg, bare... velger å være anonym. Beklager at dette bare var negativt.

Hehe, de fleste knekkebrød er tynne, men det er her trikset er å få inn proteiner. Ett stort et egg er 70 kalorier og er veldig mettende. Spiser du 2 slik med 2 skinkebiter på hver av knekkebrødene så er det en solid frokost ;)

Problemet i dag er folk i dag spiser for mye karbs. Det er raske karbs som ikke holder metthetsfølelse lenge. Om du snur og f.eks. Spiser 200 gram med kylling, masse grønnsaker og ikke mer enn en knytteneve med brun ris/pasta så vil du merke at du ikke bare blir mett, men holder deg mett lengre:)

• Liker 1
Skrevet

Synes dette hørtes ut som alt for mye mat på en dag, iallefall for meg som ikke trener. Men mye av dette kan jeg ta inn inn i kostholdet, for det begynte å bli ensidig. Den sausen hørtes spesi ut, hehe. For se om det blir laget en dag .

Mye mat? Kjære vene. Du trenger ikke å spise 1 yoghurt til frokost og kvelds, og en kyllingfilet til middag for å gå ned. Man skal ikke sulte seg miserabel heller.

Anonym poster: 24876a8d567bfaf8db34e41236ddb919

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde store endringer i kostholdet for noen år siden pga sykdom, og jeg var ekstremt sulten den første mnd´en. Ikke fordi jeg fikk i meg for lite mat, men fordi kroppen var vant til å fordøye tyngre mat enn det jeg begynte å gi den. Nå kunne jeg ikke tenkt meg å spise annerledes, fordi kroppen min har blitt vant til den maten jeg spiser nå.

Du trenger ikke spise en stor biff for å føle deg mett..Bare sørg for at porsjonen er balansert med proteiner, karbohydrater (velg de langsomme, altså ikke fin hvete, polert ris osv), og godt med grønt. Fett er også veldig viktig for metthetsfølelse. Da mener jeg de sunne fettkildene fra kaldrpesset olivenolje, rå nøtter, frø, o.l

Det tar tid å venne kroppen sin til ny livsstil, så ha tålmodighet. Istedet for å kaste deg over en boks med is, så ta et par never med rå mandler f.eks. Denne sulten er ofte veldig psykisk betinget, så hold ut :)

Takk for svar! Har gått litt igjennom hva jeg faktisk har spist og har nok fått i meg for lite proteiner, pluss generelt lite mat. Men godt å vite at kroppen trenger litt tid på å omstille seg.

Ja det der er skikkelig kjedelig, spesielt om man ender med å legge på seg i tillegg. Tenk på at du vil spise sunt for å ta vare på kroppen for å unngå diverse sykdommer og liknende, det er iallefall min motivasjon. Vet ikke hva jeg ville gjort om jeg fikk diabetes f.eks. Aldri for sent å spise sunt :)

Spiser disse sport + knekkebrødene, var best i test for et par år siden, de er ikke spesielt tynne.

Kjøp deg iskaffe... Orginal cappuchino eller noe.. Det er min redning. Bøtter innpå to slike når det blir harde tider.

Men de inneholder vel koffein? Har ikke lyst å dra kroppen utpå en slik runddans. Men fint om det funker for deg!

Første regel er vel å ikke ha godteri tilgjengelig. Hvis du bor alene og ikke trenger å ta hensyn til noen andre, så kast alt du har liggende. Eller var det sånn at du faktisk hadde så lyst på is at du gikk til butikken og kjøpte? Uansett, bytt ut godteriskuffen med frukt og nøtter, eventuelt litt mørk sjokolade (jeg klarer ikke spise mer enn et par biter av det fordi det er så mektig). Hvis ikke fristelsene er der kan du heller ikke gi etter for dem ;)

Har ikke så mye godteri liggende, det vet jeg blir bare kluss. Men akkurat is hadde jeg, men hadde jeg hatt sjokolade så hadde jeg spist det i stedet ;). Men både nøtter og mørk sjokolade funker ja. Men heldigvis har jeg ikke så mye sukker/søtsug men mer at jeg har vært generelt sulten. At jeg dro frem is evt. noe annet er bare gammel vane. Men har lyst på god helse så disse vanene må endres, vanskelig etter årevis med usunt kosthold.

Mye mat? Kjære vene. Du trenger ikke å spise 1 yoghurt til frokost og kvelds, og en kyllingfilet til middag for å gå ned. Man skal ikke sulte seg miserabel heller.

Gjør det ikke for å gå ned, men gjør jeg det så er det bare ett pluss. Men jeg er ikke så aktiv i løpet av dagen så da blir det fort mye mat.

Skrevet

Selv om du sitter på rumpa hele dagen så krever kroppen mye energi. Bare for å holde livsfunksjoner godt smurt og i gang trenger de fleste kvinner mellom 1200-1600 kcal, og kan gå ned i fettvekt ved å ligge rundt det inntaket fordi bare det å sitte og skrive på dataen krever mer energi enn å være i koma.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg ville ligget tyngre på grønnsakene. Det er haugevis av grønnsaker du virkelig kan "fråtse" i. Jeg sitter og spiser 500 gram Findus Wok Classic akkurat nå liksom.. Haha.

Edit: det er ca 170 kcal + 100 kcal fra en sweet/sour-saus.. Så i underkant av 300 kcal på et helt superstort mellommåltid. Jeg var også fysen.

Endret av Kevlarsjäl
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

grr dobbelpost

Endret av Kevlarsjäl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...