AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Jeg har en bekjent som kommer fra Nederland. Hun er 16, blir 17 dette året. Altså en 95'er. Hun har denne uken startet på "Rechten", altså Rettsvitenskap. Flere av hennes venner/venninner har også startet å studere nå. Jeg er selv 18(94'er) og går ut av vgs sommeren 2013 som 19-åring. Med andre ord starter de på universitetet to år før oss. Er dette riktig?! Jeg vet de starter på skolen 1-2 år før oss her i Norge, men.. Går hun kanskje bare et ett-årig studium med innføring i jus, eller kan man altså starte som 16-åring?! Synes bare det høres innmari ungt ut. Jus er jus. Anonym poster: 23bfa15523e9ff418b2110ff37abbe9d
Gjest test123 Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Jeg har en bekjent som kommer fra Nederland. Hun er 16, blir 17 dette året. Altså en 95'er. Hun har denne uken startet på "Rechten", altså Rettsvitenskap. Flere av hennes venner/venninner har også startet å studere nå. Jeg er selv 18(94'er) og går ut av vgs sommeren 2013 som 19-åring. Med andre ord starter de på universitetet to år før oss. Er dette riktig?! Jeg vet de starter på skolen 1-2 år før oss her i Norge, men.. Går hun kanskje bare et ett-årig studium med innføring i jus, eller kan man altså starte som 16-åring?! Synes bare det høres innmari ungt ut. Jus er jus. Anonym poster: 23bfa15523e9ff418b2110ff37abbe9d Det må vel være snakk om genier? wiki skriver: Compulsory education ends for pupils age eighteen and up or when they get a degree. http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_Netherlands#Mbo Synes det er fint om de supersmarte får prøve seg på et høyere nivå, og om de ikke klarer det så er det jo ikke verdens undergang, de ligger jo uansett foran alle oss andre.
Gjest BettyBoop Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 Jeg har en bekjent som kommer fra Nederland. Hun er 16, blir 17 dette året. Altså en 95'er. Hun har denne uken startet på "Rechten", altså Rettsvitenskap. Flere av hennes venner/venninner har også startet å studere nå. Jeg er selv 18(94'er) og går ut av vgs sommeren 2013 som 19-åring. Med andre ord starter de på universitetet to år før oss. Er dette riktig?! Jeg vet de starter på skolen 1-2 år før oss her i Norge, men.. Går hun kanskje bare et ett-årig studium med innføring i jus, eller kan man altså starte som 16-åring?! Synes bare det høres innmari ungt ut. Jus er jus. Anonym poster: 23bfa15523e9ff418b2110ff37abbe9d Det kommer vel an på hvor gammel man er når man er ferdig på det som ligner på videregående her.
marielle171 Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 (endret) Nei det stemmer ikke. Jeg kan forklare litt om det nederlandske skolesystemet. Det finnes 3 nivåer på videregående skolen. Det laveste nivået tar 4 år og de fleste er ca 16 (eller 15,5) når de er ferdig. Med dette nivået kan man bli frisør, snekker og slike ting. Andre nivået tar 5 år og de fleste er 17 (max 16.5) når de er ferdig. Og de kan bli journalist, lærer, førskolelærer, sykepleier etc. og da studerer man ved høgskolen. 3. nivået tar 6 år og de fleste er 18 år når de er ferdig. (evt.17.5). De kan studere jus, psykologi, medisin etc. ved universitetet. Hvis hun studerer jus ved universitetet må hun være minst 17.5 år. Hvis hun har hoppet over en klasse er hun minst 16.5. Med det er ikke mange som gjør. Men det kan hende, for noen er tidligere modne enn andre og kan hoppe over en klasse. Hvis hun studerer jus ved høgskole (det er et 'lavere' studie og man kan ikke bli advokat f.eks.) kan hun være minst 16.5 år. Så det er ikke vanlig å begynne ved universitetet når man er 16. Men hvis man begynner å studere ved høgskolen er det vanlig å være 16. Jeg var også 16 da jeg begynte å studere ved høgskolen. Endret 30. august 2012 av marielle171 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Nei det stemmer ikke. Jeg kan forklare litt om det nederlandske skolesystemet. Det finnes 3 nivåer på videregående skolen. Det laveste nivået tar 4 år og de fleste er ca 16 (eller 15,5) når de er ferdig. Med dette nivået kan man bli frisør, snekker og slike ting. Andre nivået tar 5 år og de fleste er 17 (max 16.5) når de er ferdig. Og de kan bli journalist, lærer, førskolelærer, sykepleier etc. og da studerer man ved høgskolen. 3. nivået tar 6 år og de fleste er 18 år når de er ferdig. (evt.17.5). De kan studere jus, psykologi, medisin etc. ved universitetet. Hvis hun studerer jus ved universitetet er hun minst 17.5 år. Hvis hun har hoppet over en klasse er hun minst 16.5. Med det er ikke mange som gjør. Hvis hun studerer jus ved høgskole (det er lavere studie og man kan ikke bli advokat f.eks.) kan hun være minst 16.5 år. Så det er ikke vanlig å begynne ved universitetet når man er 16. Jeg tror hun studerer jus ved høgskole og hvis hun er født seint på året er det mulig at hun var 16 da hun begynte med studiene. Tusen takk for svar, nå ble det klarere! Ser nå at hun går på høyskole, så da kan hun med andre ord ikke bli advokat? TS Anonym poster: 23bfa15523e9ff418b2110ff37abbe9d
marielle171 Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 litt knotete forklart kanskje, men håper dere skjønner hva jeg mente!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 litt knotete forklart kanskje, men håper dere skjønner hva jeg mente! Nei, det var veldig godt forklart! Ser nå at hun går på høyskole, så da var det kanskje ikke så rart:-) Takk for svar! TS Anonym poster: 23bfa15523e9ff418b2110ff37abbe9d
marielle171 Skrevet 30. august 2012 #8 Skrevet 30. august 2012 Tusen takk for svar, nå ble det klarere! Ser nå at hun går på høyskole, så da kan hun med andre ord ikke bli advokat? TS Anonym poster: 23bfa15523e9ff418b2110ff37abbe9d Helt riktig. Man kan for eksempel studere psykologi ved både universitetet og høgskolen. Hvis man studerer ved universitetet kan man bli psykolog, men hvis man studerer det ved høgskolen kan man ikke bli psykolog. Samme gjelder jus. Jeg tror hun går jus ved høgskolen og da kan hun ikke bli advokat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå