AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Jeg skal prøve å gjøre historien så kort som mulig. Sønnen min er 20 år. Han har ikke hatt den letteste oppveksten, og noe av det er min skyld. Han har diagnosen ADHD så dette er også en forklaring. Han flyttet ut for ettnpar år siden, og kontakten har etter det vært sporadisk. Jeg har flere ganger sagt unnskyld og prøvd å forklare hvorfor ting ble som de ble. Han er svært sint og sier han ikke er glad i meg. Jeg ønsker å få et godt forhold til ham etterhvert, men jegmopplever han som veldig egenrådig. Så til problemet. De siste årene har han bare tatt kontakt når han skal ha noe. Det være seg bursdagsbarn, problemer ol. Det siste året har han koblet meg av telefonen slik at jeg ikke kan ringe han. Spør jeg om han kan ringe er svaret nei. Jeg sa for noen år siden at han skal få penger til lappen, ikke hele , men deler. Den er i gang nå. Idag fikk jeg melding om han bare kunne sende meg konto nr slik at jeg kan overføre pengene ham . Kjenner jeg er kjempefint. Ikke vil han snakke med meg, eller komme på besøk, men penger skal han ha...har bare lyst å droppe hele gaven...men jeg kan vell ikke det når jeg har lovet det... Dessuten får hans søsken tilsvarende og føler ikke jeg kan gjøre forskjell. Kan legge til at probleme jeg er skyld i er at han har blitt tatt hardt i armen, og revet i øret da han var mindre. Det har også vært mindre slåsskamper mellom oss,..... Det eneste jeg kan forklare det med at jeg var veldig utkjørt av alle problemene, motløs ognsliten. fra hans side har det vært utskjelling med ord som j... Hore ... Osv. Krangler om rettferdighet osv. Er dette vanlige konsekvenser for en foreldre som har feilet...?? <br /><br /> Anonym poster: 2a801e7b12bdafdfc79c5e118cd2a42b
Gjest Purple Haze Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Det er dessverre ingen selvfølge at voksne barn ønsker å ha kontakt og et godt forhold til sine foreldre. Du opplever han som urimelig og kravstor, han har kanskje en annen versjon av hvorfor han ikke vil ha noe med deg å gjøre. Det eneste du kan gjøre er å ikke gi opp å kontakte han og håpe at dere kan få tilbake kontakt senere, om han ønsker det. Mulig han endrer seg når han modnes litt mer. Jeg ville ikke gitt han penger til noe som helst når situasjonen er som den er. Vil han klare seg uten deg, får det være på alle områder. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 Hei Har ikke noe fasit svar å gi deg, dessverre. Men ting som har skjedd i oppveksten sitter ofte veldig langt inne, og det kan hende han trenger mere tid til å slå seg til ro med fortiden. På en annen side er det jo ikke så snilt av han å ''utnytte'' deg når han trenger penger. Jeg har null kontakt med min biologiske far, og nesten ingen kontakt med min mor. Men jeg ber dem heller aldri om noe. Synes det er stort av deg å innrømme at du har gjort feil, sier unnskyld og står for dem! Anonym poster: b6d74a49ffbd1ab6b359b6459d3dc148
flickan Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Huff, vanskelig problemstilling. Dessverre kan man ikke tvinge noen til å like seg bare fordi det er familie, det virker som om det stikker dypt det som har kommet imellom dere. Jeg tror ikke jeg ville gitt penger sånn som situasjonen var nå, men spart dem, sånn at han kan få de senere dersom situasjonen endrer seg. I tillegg ville jeg strekt ut hånden en gang til og sagt unnskyld nok en gang, kanskje i et brev, siden han nekter deg å ta kontakt på annen måte.Si at du alltid vil være der for ham, men at du ikke kan godta å bli brukt som minibank når han måtte finne det for godt. Man kan aldri forvente penger av andre, og det tar bort gleden av å hjelpe noen. Siden du har en viss forståelse for hvorfor han velger å kutte kontakten, kan det kanskje føles sårt å ikke gi ham pengene som lovet, men du kan jo gi dem ved en annen anledning. F eks når han skal kjøpe sin første bolig. Men ikke nevn noe om det, sånn at det blir en gledelig overraskelse og ikke noe han forventer.
Gjest meg Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Jeg synes du bør gi ham det du har lovet ham. Det skulle være en gave og ikke noe som skulle gi deg rett til tilgang til ham på noen måte. Du bør spørre ham om grunnen til at han ikke vil ha kontakt med deg, og virkelig prøve å forstå, ikke unnskylde deg. Spør ham hvordan han har det og hvordan det som har skjedd føltes for ham, uten å fokusere på deg selv og dine egne behov. Å være sliten er ingen unnskyldning for å rive barnet sitt hardt i øret. Det kan godt være forståelig, men du kan ikke kreve at han skal forstå. Kanskje han etter hvert vil ønske å ha kontakt med deg, men jeg tror du må innse at han kan ha helt legitime grunner til ikke å ønske kontakt. Det du har gjort har sannsynligvis blitt opplevd som verre enn du mente det som.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Takk for innspill. Er det noen barn her som har brutt med foreldre og som har noen tanker å komme med?<br /><br /> Anonym poster: 2a801e7b12bdafdfc79c5e118cd2a42b
Plommetreet Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Jeg er enig med Purple Haze som sier at vil han leve uten deg så må han gjøre det helt og holdent. Han oppfører seg faktisk utrolig dårlig. Samme hva bakgrunnen deres er. Han kommer til å bli sint og mene du driver med utpressing, men det får så være. Enten er problemene deres så store og stygge at dere aldri blir forsonet igjen, eller så får dere bearbeidet følelsene over tid og han tar til vettet. Har han da skaffet lappen på egenhånd kan du jo biståd med noe annet i samme prisklasse. Han må uansett oppføre seg som folk! 1
Gjest grapefrukt Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Er han voksen nok til å bryte kontakten, bør han og være voksen nok til å takle alt det medfører - og ikke tro man kan sette døren på gløtt når det kommer til penger. 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Det skulle du ha tenkt på før du slo han!! Patetisk å slå ungene sine,, Nå får du bare ta konsekvensene. 1
Gjest O___o Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Mor har lovet barnet penger til lappen som hun har gjort med alle barna. Mor har misshandlet barnet over lengre tid. Barnet bryter kontakten på grunn av en alvorlig hendelse som mor ikke vil oppgi Barnet blir myndig og har sporadisk kontakt Barnet vil ha pengene som lovet Hvordan i helvete klarer dere å synes synd PÅ MOR i dette tilfellet?! 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Mor har lovet barnet penger til lappen som hun har gjort med alle barna. Mor har misshandlet barnet over lengre tid. Barnet bryter kontakten på grunn av en alvorlig hendelse som mor ikke vil oppgi Barnet blir myndig og har sporadisk kontakt Barnet vil ha pengene som lovet Hvordan i helvete klarer dere å synes synd PÅ MOR i dette tilfellet?! Ts.her. De alvorlige hendelsene er de som er beskrevet i åpningsinnlegget. Det blir feil å si at jeg ikke oppgir dem.<br /><br /> Anonym poster: 2a801e7b12bdafdfc79c5e118cd2a42b
Gjest O___o Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 På generelt plan; Mange barn som har vært utsatt for fysisk eller psykisk omsorgssvikt blir feildiagnostisert med ADHD. ( Og er igjen mer utsatt for å utvikle rusmisbruk og begå kriminelle handlinger ) Ut i fra hva du skriver her, virker det som at du underrapporterer HVA du har gjort mot gutten og HVORFOR han ikke vil ha kontakt med dere. Jeg tror ikke det er en kjeft på KG som vil gi deg sympatipoeng for å ha misshandlet din egen unge, for så å ha blitt den " stakkars forelderen " som har mistet kontakt med barnet sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Jeg ville ikke overført pengene til han, men heller betalt direkte til sjaførskolen. Har selv ADHD og vet pengene kan bli brukt til alt annet enn de skal. Ellers ville jeg ikke gitt mer penger enn til lappen. Vil han ikke ha kontakt annet enn når han trenger penger ville jeg ikke gitt. Kanskje han får bearbeidet dette uten kontakt en stund, og dermed tar kontakt med deg av seg selv. Nå blir det bare for dumt om han kun tar kontakt fordi han vil ha penger. Anonym poster: 85fbba4de8177f94cca7d28d0f68a6ae 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 På generelt plan; Mange barn som har vært utsatt for fysisk eller psykisk omsorgssvikt blir feildiagnostisert med ADHD. ( Og er igjen mer utsatt for å utvikle rusmisbruk og begå kriminelle handlinger ) Ut i fra hva du skriver her, virker det som at du underrapporterer HVA du har gjort mot gutten og HVORFOR han ikke vil ha kontakt med dere. Jeg tror ikke det er en kjeft på KG som vil gi deg sympatipoeng for å ha misshandlet din egen unge, for så å ha blitt den " stakkars forelderen " som har mistet kontakt med barnet sitt. Hvorfor skulle jeg underrapportere i et anonymt forum hvor jeg ønsker råd og tilbakemelding. Et eks på håpløse diskusjoner med sønnen min, er at han laget en stor krangel fordi hanske hadde rom med vinduer som ikke gikk helt til gulvet. Han mente det var urettferdig da begge hans søsken hadde det, rommet var Forøvrig 12 kvadrat og hadde to vinduer på 100x100. Rommet lå heller ikke i en kjeller eller loft, så det var veldig godt med lys. Dette eks på en problemstiing som førte til en gedigen krangel. Det er likevel mulig at sønnen min ser episodene på en annen måte enn meg selvfølgelig.<br /><br /> Anonym poster: 2a801e7b12bdafdfc79c5e118cd2a42b
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 Hvorfor skulle jeg underrapportere i et anonymt forum hvor jeg ønsker råd og tilbakemelding. Et eks på håpløse diskusjoner med sønnen min, er at han laget en stor krangel fordi hanske hadde rom med vinduer som ikke gikk helt til gulvet. Han mente det var urettferdig da begge hans søsken hadde det, rommet var Forøvrig 12 kvadrat og hadde to vinduer på 100x100. Rommet lå heller ikke i en kjeller eller loft, så det var veldig godt med lys. Dette eks på en problemstiing som førte til en gedigen krangel. Det er likevel mulig at sønnen min ser episodene på en annen måte enn meg selvfølgelig.<br /><br /> Anonym poster: 2a801e7b12bdafdfc79c5e118cd2a42b Tror ikke vinduene var saken, men at du forskjellsbehandlet han fra de andre. Har du planer om å gjøre det igjen? Jeg synes ikke du skal gjøre det når de andre søskene får penger til lappen.
Gjest O___o Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 Fordi foreldre som gjør dette aldri påtar seg ansvaret men skyver alltid ansvaret og skylden over på barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #17 Skrevet 31. august 2012 Jeg har ikke kontakt med faren min, men det kunne heller ikke falt meg inn å kreve noe fra ham. Nå har du derimot allerede lovet penger og de skal han ha. Min fars historie er at han og jeg hadde en krangel og det oppstod litt misforståelser som gjorde at jeg snudde ham ryggen. Min historie: Han sa med rene ord at han ikke ønsket å ha noen kontakt med meg fordi jeg var en forstyrrelse i hans nye liv. Unnskyld kan aldri gjøre godt igjen mishandling. Gi ham pengene du har lovet og deretter holder du deg unna til han er klar for å ta kontakt. Blir han aldri klar er det rett og slett prisen å betale for din egen oppførsel. Anonym poster: e3a9e7c9590bff9321101487d34188d1 3
Mafalda Skrevet 31. august 2012 #18 Skrevet 31. august 2012 Jeg synes du skal gi ham pengene til lappen, og deretter skrive et brev om at nå er det stopp. Pengene til lappen har du allerede lovet ham, så det synes jeg ikke du kan gå tilbake på. Samtidig er hele situasjonen slik at han ikke har noen ubetinget rett til å bruke deg som minibank samtidig som han går rundt og hater deg. Å bryte all kontakt, unntatt når man trenger noe, er ikke akseptabelt for voksne barn... er nå min mening. Mishandling og fysisk vold er grovt. Jeg skjønner at han er forbanna. Samtidig så skal du være lagd av stein for å ikke kunne ha et snev av forståelse for at f.eks en sliten alenemor med økonomiske problemer, som er oppgitt og frustrert og søvnløs, mister grepet hvis sønnen på 16 står og skriker "Jævla hore! Hvorfor faen kan ikke jeg få...!" på grunn av en filleting og ender med å røske ham hardt i armen eller gi ham en syngende ørefik. (Jeg sier IKKE at det var det som skjedde hos TS, det kan være noe helt annet for alt vi vet, og uansett er det ikke ok. Men foreldre er også bare mennesker, og tro det eller ei: noen tenåringer er så utagerende og vanskelige at det ikke er spesielt lett å håndtere konflikter på en moden og konstruktuiv måte. Spesielt ikke hvis du er utkjørt og frustrert fra før av. Selv om du som forelder vet at det er det som er jobben din.) Sønnen er nå voksen. Han har all rett til å være sint, og bryte kontakten. Han kan også velge å tilgi (uten å godta handlingene) moren sin, og stable et forhold på beina igjen. Det eneste valget jeg synes han ikke kan ta, er å nekte å snakke med mor, men gå til henne for penger når det passer ham. 5
katt1 Skrevet 31. august 2012 #19 Skrevet 31. august 2012 En trist greie dette her,men om du som mor har lovet han penger så la han få penger til halve lappen eller noe. Sitter ikke her og synes synd på mor eller sønnen men på begge. Du ser jo at sønnen din har full rett til og være sinna,så la han rase. Ikke mas på han,for uansett hva du gjør for og få kontakt vil han ta det som mas. Han er voksen og må få bestemme selv,men det er feil av han at han bare bruker deg da han trenger penger,ikke gjør det mere for din del. La disse pengene være det siste han får. Tror du må være tolmodig og om han ikke kommer tilbake så har du i alle fall startet prosessen selv nå meg og lukke lommeboka. Gi hverandre respekt!! Det går begge veier selvfølgelig .
ainna Skrevet 31. august 2012 #20 Skrevet 31. august 2012 bare vær der for ham. Si at du forstår at det du gjorde var vondt for ham. Si at du er der om han trenger deg. Ikke unskyld med omstendighetene, og at du var sliten, men BEKREFT HANS OPPLEVELSE!!!! Og betal en av regningene, betal direkte til kjøreskolen. Så kan han komme til deg når han er klar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå