Portvinpiken Skrevet 30. august 2012 #1 Del Skrevet 30. august 2012 Hva koster det å få laget en hjemmeside og hvordan kan man være sikker på å få riktige og gode folk på jobben? Der er jo så mange som tilbyr dette så ikke greit å vite. Det koster vel endel å vedlikeholde også? Hvis jeg ønsker å gjøre endringer i teksten osv så må jo den/de gjøre dette for meg. Noen som har erfaring eller peiling på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høymann Skrevet 30. august 2012 #2 Del Skrevet 30. august 2012 10.000.- + Spørs på hva du trenger på siden og om alt må kodes fra bunn av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 30. august 2012 #3 Del Skrevet 30. august 2012 Hva koster det å få laget en hjemmeside og hvordan kan man være sikker på å få riktige og gode folk på jobben? Der er jo så mange som tilbyr dette så ikke greit å vite. Det koster vel endel å vedlikeholde også? Hvis jeg ønsker å gjøre endringer i teksten osv så må jo den/de gjøre dette for meg. Noen som har erfaring eller peiling på dette? 10.000+ må du nok beregne. Månedspris på webhotell ligger fra 29kr/mnd Vedlikehold kan du gjøre gratis selv. Be de lage siden i "Word press" Da tar du enkelt vedlikeholdet selv :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #4 Del Skrevet 3. september 2012 Spørs hva du skal bruke hjemmesiden til? Mange bruker Blogger/Blogspot som er gratis, og du kan få domene ganske billig. Dessuten er det enkelt å bruke. Anonym poster: fe71cd5ffbf38e395636a7f492a4ee43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 3. september 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 3. september 2012 Takker for svar, da har jeg en liten pekepinn på kostnader. Er det da vanlig at man vedlikeholder/oppdaterer nettsiden selv? Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at alt må gå igjennom de som lager siden også i ettertid, og at en da har en månedlig utgift til dette. Nettsiden er tilknyttet et firma så blogg er ikke det jeg ser etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DollyDelux Skrevet 6. september 2012 #6 Del Skrevet 6. september 2012 Hva mener du med hjemmeside? Skal det bare stå informasjon? Skal det være en nettbutikk? Skal det være video/bilder? Er det noe sosialt så kunder lager egne kontoer og logger seg på osv? Det har utrolig mye å si nemlig! WordPress + eget domene = helt genialt enkelt å drifte, men det kommer som sagt helt an på hva formålet med siden er. Finnes en haug med eksempler, men her er et: http://www.1stwebdesigner.com/wordpress/awesome-websites-wordpress-as-a-cms/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 8. september 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 8. september 2012 Jeg mener en hjemmeside med informasjon, noe bilder og noe film. Ingen nettbutikk og ingen egne kontoer. Informasjon :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 9. september 2012 #8 Del Skrevet 9. september 2012 Er vel mange internettleverandører som tilbyr domene hvor du kan lage hjemmeside på. Du kan jo sjekke opp om din gjør det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 9. september 2012 #9 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Vel, jeg vil hvertfall anbefale å få noen til å kode fra bunnen av. Ikke bruk en som generer koder fra nett, for da får du inn mye søppel mellom kodingen og det vil være vanskeligere å vedlikeholde for dere selv. Dere kan sikkert få en student til å gjøre det for dere, vet mange i klassen min hadde vært interessert i ekstra inntekter sånn sett, og det vil jo ikke være like dyrt som å ta det fra en som er ferdig utdannet. De fleste studenter lærer å opprette en høyprofil webside første året (hvertfall gjør vi det, jeg går informasjonssystemer), så det vil ikke bli noe jalla-nettside. Men finn hvertfall ingen som har lært dette på hobbybasis, for det er mye som har forandret seg etter html5 og css3 ble innført, så flere nettlesere vil etterhvert ikke klare å lese av disse hobby-nettsidene, og dere kan risikere å få en ganske feil koding. For vedlikehold trenger dere bare et enkel tekstprogram. Vi bruker Notepad ++ når vi lager websider hvertfall, og det er kjempelett å finne fram i et rent og ryddig html-dokument Endret 9. september 2012 av KaDust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 9. september 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 9. september 2012 Vel, jeg vil hvertfall anbefale å få noen til å kode fra bunnen av. Ikke bruk en som generer koder fra nett, for da får du inn mye søppel mellom kodingen og det vil være vanskeligere å vedlikeholde for dere selv. Dere kan sikkert få en student til å gjøre det for dere, vet mange i klassen min hadde vært interessert i ekstra inntekter sånn sett, og det vil jo ikke være like dyrt som å ta det fra en som er ferdig utdannet. De fleste studenter lærer å opprette en høyprofil webside første året (hvertfall gjør vi det, jeg går informasjonssystemer), så det vil ikke bli noe jalla-nettside. Men finn hvertfall ingen som har lært dette på hobbybasis, for det er mye som har forandret seg etter html5 og css3 ble innført, så flere nettlesere vil etterhvert ikke klare å lese av disse hobby-nettsidene, og dere kan risikere å få en ganske feil koding. For vedlikehold trenger dere bare et enkel tekstprogram. Vi bruker Notepad ++ når vi lager websider hvertfall, og det er kjempelett å finne fram i et rent og ryddig html-dokument Dette skjønte jeg mindre av :-). Jeg har ingen kunnskap til å lage en proff nettside, så det er nettopp derfor jeg vil ha noen proffe til å gjøre det. Jeg vet ikke hvordan det fungerer så derfor spør jeg her :-). Er det virkelig så enklet å vedlikeholde selv at de fleste små firma gjør dette? Trodde det var noe som inngikk i dette med å hyre noen til å lage nettsiden. Som sagt så vet jeg lite om koding osv, og det er heller ikke noe jeg er interessert nok i til å sette meg inn i. Ergo ønsker jeg å sette dette bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 9. september 2012 #11 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Beklager om det var uklart. Det finnes programmer man kan laste ned som lager kode for det når man skal lage nettside. Noen bruker dette, men det kommer masse søppelkoder inn i websiden da også som gjør at det vil bli vanskelig å vedlikeholde. Ikke bruk en person som benytter seg av dette, velg en som skriver koden for hånd selv. Skjønte nå? Det er lett å vedlikeholde, ja. Det som er bra med html er at kodingen er enkel og lett å forstå selv for en som ikke driver med det. Teksten kommer veldig tydelig frem og du vil fort finne ut hvor du skal endre. Teksten skrives tross alt inn i kodingen. Derfor er det viktig at dere finner en som skriver kodingen for hånd, slik at ikke søppelkodene kommer inn i bilder for da vil dere ikke skjønne en dritt (selv vi synes det er vanskelig da!) Hva jeg vil tro er en fordel med studenter er at lærerne våres er også veldig strenge på at kodene våres er ryddige, så det blir lett å finne frem. Endret 9. september 2012 av KaDust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terje S. Skrevet 21. mars 2014 #12 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Da vi skulle bestille en hjemmeside til vår bedrift gjorde jeg en del undersøkelser på nettet. Og det lønnet seg - hadde jeg ikke undersøkt på forhånd, måtte vi helt sikkert betalt flere tusenlapper mer enn hva vi gjorde. Vi fikk en kjempefin hjemmeside som ble laget i Wordpress fra et IT firma www.it-stars.no Vi ble tilbudt rundt 10 forskjellige CMS, blant dem Joomla og andre, men valgte Wordpress til slutt. Betalte bare to tusen og fikk masse tips og god opplæring underveis. Meget enkelt å legge inn bilder og egen tekst, anbefaler Wordpress til alle. Det KaDust skriver er stikk det motsatte vi fikk høre fra IT-stars - man skal egentlig holde seg langt unna løsninger som er kodet fra bunnen av da en slik kode blir ganske fort uttadert og ukompatibel med nye nettstandarter. Koden fra bunnen skal bare brukes på kjempestore nettsider som finn.no o.l., eller for nettsider med spesielle funksjoner. Endret 21. mars 2014 av Terje S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gerard Hans Skrevet 12. desember 2020 #13 Del Skrevet 12. desember 2020 (endret) Kommer nok veldig an på størrelsen på prosjektene. Jeg har en bekjent som driver med nettsideutvikling, du kan sikkert lese mer på nettsiden deres om priser osv: Fremtid Media Gerard Endret 12. desember 2020 av Gerard Hans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå