Gelica Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Nå er det ikke mange kiloene det er snakk om at jeg skal ned i vekt, så jeg lurer på skal jeg velge en lavkarbodiett eller skal jeg bli flinkere i matveien å spise "normalt" Målet mitt er ned 5 kg å stramme opp kroppen. Jeg trener tre ganger i uken styrke og kondisjon og har blitt mer bevist på hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser. Har kuttet ned på brød, da jeg spiste brød stort sett til lunsj og kvelds tidligere. Spiser heller grove knekkebrød (wasa husmann) og kanskje en brødskive en gang i løpet av uka. Er dette et greit alternativ om man vil kutte litt ned på karbohydrater og hjelper det noe og bytte ut brød med knekkebrød i det hele tatt? Jeg spiser youghurt med havregryn eller havregrøt, salater, grove knekkebrød, vanlig middag med litt potet og biff/svin//kylling/fisk og nakkekoteletter, men det er bare en sjelden gang. Grønnsaker eller salat, litt saus om det er det til, drikker lettmelk, vann, farris og tomatijuice også blir det litt vin i helgene ;-) Før spiste jeg til jeg var veldig mett, men nå forsøker jeg å begrense meg å spiser heller mer av salat og grønnsaker om jeg er mer sulten enn å hente en posjon til. Til dere som har litt erfaring: Bør jeg gå over på ren lavkarbo eller bør jeg klare å gå ned 5 kg til desember om jeg holder den treningen og matveien jeg har til nå? Takker så mye for svar og tips.
Gjest *Maja* Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Hvor høy er du og hva veier du? Du trenger ikke å kutte ut all karbs, men fokuserer på hvor mange kalorier om dagen du skal ha i deg. Jeg spiser selv mye Ryvita(mest fordi jeg ikke tåler andre da de er uten gjær), og de har bare 34 kalorier per stk. Fokuser på mye proteiner som egg, kylling, karbonadedeig etc. Trege karbs fra grønnsaker, grove kornprodukter. Godt fett fra mandler/valnøtter, solsikkeolje, avokado og og spis frukt til desserter og snacks. Drikk kun vann og te i hverdagen. Alt dette er god mat med alle næringsstoffer en kropp trenger og det er heller ingen diett, men et sunt og variert kosthold som en kan leve med resten av livet. Om du f.eks legger deg på 1500 kalorier og trener så vil du gå ned i vekt uten å lide. Du kan til og med unne deg litt digg på lørdagen
Supraspinatus Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Studier viser at karborestriksjon er mer effektivt enn fettrestriksjon når det gjelder vektnedgang (faktisk på en rekke andre områder og, men jeg vil jo for all del ikke fremstå som en fanatiker!) Å bytte ut brød med knekkebrød er en begynnelse. Selv begynte jeg omtrent på den måten. Jeg sluttet med brød, så pasta, ris og poteter og så korn helt. Grunnen til at jeg byttet var ikke betinget i et ønske om vektreduksjon, men heller i nysgjerrighet. Selv nektet jeg å tro at folk som trener med den intensiteten og volumet som jeg (og mer) klarte å leve på et slags lavkarbo-kosthold (Paleo). Men sannheten er at paleo, som er veldig stort i crossfit-miljøet, egentlig ikke trenger å være streng lavkarbo. Så man kan begynne veldig strengt og så øke inntaket av karbohydrater etterhvert. Jeg tok det så gradvis at jeg ikke merket noe særlig på ytelsen, i tillegg jukset jeg ganske mye ved å spise mengder frukt (4-5 om dagen). Men jeg gikk likevel enda mer ned i fettmasse uten å gå ned i vekt. Sannsynligvis økte jeg muskelmassen noe samtidig siden jeg begynte på nytt styrkeprogram samtidig. Reduserer jeg karbohydratmengden veldig nå så merker jeg at jeg blir mer irritabel, konstant sugen og veldig rastløs. Løsningen for meg er å spise mer plommer (eller bringebær). Selvfølgelig kunne jeg bare ridd av bivirkningene. De pleier å gi seg etter et par uker (visstnok), men jeg har ikke noe mål om å være konstant i ketose. Det kan være helt anerledes for deg, men er du åpen prøver du deg på en såkalt paleo challenge. Spis paleo hele september og se hvordan du føler deg. Det er helt greit å redusere treningsvolumet når du legger om kosten, men ikke vær forundret om du føler deg rastløs eller har lyst å trene mer. https://www.facebook.com/events/422226757819748/ 1
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 1. september 2012 #4 Skrevet 1. september 2012 Jeg lever etter det jeg kaller "lavkarbo light". Jeg spiser sjeldent brød, baker aldri boller og kaker for "moro skyld" - kun til bursdager, jul og spesielle anledninger. MEN jeg lager pizza hver helg og da bruker jeg kun fint mel - synes ikke pizza med grovt og speltmel er noe særlig. Spiser masse frukt hver dag - og kjøper sjokolade minst en gang i uken. For å bøte på mine "synder" i matveien - så trener jeg masse. Trener styrke, pilates og yoga minst 5 ganger i uken, i tillegg til sykling til og fra jobb, masse trappeløping, daglige spaserturer, osv. Og jeg ser store endringer de siste månedene. Kroppen er blitt stram og jeg har minsket masse både i kilo og centimeter. Mitt råd er å spise det du vil - bare bruke sunn fornuft. Det er liksom ikke vits å spise softis, chips og smultringer når det er så mye godt du kan kjøpe og lage - som ikke legger seg på mage og hofter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå