AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Har fått med meg at mange er mot disse hundene? Er allergisk, veldig, men disse kan jeg kose med dagen lang uten problemer og det er ganske herlig.<br /><br /> Anonym poster: c59ff0a53689141ae0e03d58fd99ded9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Tipper det er fordi hundene ikke er renrasede. Anonym poster: b3a03c12513e6bb3dc9fa2c3085be1ed
Gjest Fairydust Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Vel, personlig er jeg ikke den som peker fingeren på de som måtte kjøpe blandingshunder, men jeg kan se for meg noen av ulempene. For det første er ikke "Labradoodle" en godkjent rase i Norge, ergo er det per definisjon en blanding, selv om at det kanskje har fått status som en rase i andre land. Å kjøpe blandingsraser kan være risikabelt. Mange oppdrettere av blandingsraser er useriøse, og sjekker kanskje ikke ting som helsehistorikk osv. Noe annet er at ved å blande to raser som egentlig ikke er samme rase, kan gi andre sykdommer eller plager for hunden. Noen mener jo at blandingsraser generelt er friskere, men det betyr ikke at blandingshunder ikke kan få sykdommer/plager på grunn av forskjellen på rasene. Og så er det det med å faktisk støtte dette markedet for blandingshunder og særlig "motehunder". Etter hva jeg forstår er "Labradoodle" en populær rase i dag, og en useriøs oppdretter kan tjene mye på disse hundene. Mange vil vel påstå at det er negativt at vi blander så mange forskjellige raser sammen, noe som etter hvert skaper mange nye rare raser som er "unaturlige", samtidig som de "naturlige" rasene som har vært i mange hundre år blir mindre vanlige eller vanskeligere å finne. Dette blir mye om-men-kanskje-burde osv, nettopp fordi man kan møte på de samme ulempene ved å kjøpe en rasehund. Poenget er vel at avl på renrasede hunder med registrerte oppdrettere er enklere å kontrollere, og dermed enklere å unngå useriøsitet. Når det gjelder allergivennlighet så finnes det jo relativt mange raser som er allergivennlige. Renraset puddel skal jo for eksempel være allergivennlig. 3
Gjest Uanonymbruker Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Har fått med meg at mange er mot disse hundene? Er allergisk, veldig, men disse kan jeg kose med dagen lang uten problemer og det er ganske herlig.<br /><br /> Anonym poster: c59ff0a53689141ae0e03d58fd99ded9 Da har du vel hatt flaks da. Det er ikke opplagt at labra/goldendoodelen får puddelpels og ikke retrieverpels. Og det er ingen som er imot de, tanken bak labra/goldendoodelen er jo bra, allergivennlige førerhunder er jo ikke en dårlig ting, det er bevisst blandingsavl. Det mange har noe imot er de som avler på dem uten å gjøre det seriøst og med vett, da ender man fort opp med å selge "allergivennlige" hunder, som er milevis unna å være allergivennlige, og de havner på finn.no sammen med den milelange listen over andre hunder som må selges og gies bort grunnet allergi. Og avlen har ikke blitt gjort i mange nok generasjoner til at man vet helt sikkert hva man får når man lager golden/labradoodle. (og det har gått sport i å blande puddel inn i alt på fire bein med puls nå, og den trenden er helt horribel. Hvem vil ha en St.Bernhardoodle liksom?!)
Silver Crook Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 (endret) Ikke finn på å kjøpe en doodle, enten de kaller den en labradoodle, goldendoodle eller hva det måtte være. Om den er allergivennlig eller ikke er umulig å vite, ettersom verken labrador eller golden er det. En eller flere hunder du har vært borti kan være mer eller mindre allergivennlige, men den neste trenger ikke å være det. Du vet ingenting om hva slags pels den får. Noen røyter, andre ikke. Noen både røyter og må klippes. Det største problemet er at dette er uregistrerte blandinger som avles uten mål og mening. Labradoodle vil høyst sannsynlig aldri bli noen rase, de "oppdretterne" som sier noe annet lyver. Det finnes heller ingen seriøse oppdrettere på labradoodle. Når hunder ikke er registrerte vet du lite eller ingenting om helsen til de nærmeste slektningene. Man skal normalt helseteste hunder, primært på sykdommer som ofte går igjen innenfor en rase, og deretter registrere resultatet. Uten noen registrering eller mulighet til å gjøre research på linjene selv er dette ren bingo. Hvis du er heldig, er kanskje både moren og faren renrasede hunder av hver sin rase, med helsetesting og resultater tilgjengelig, men at gode linjer med mye åpenhet/helsetesting/registrering brukes til slik blandingsavl har jeg svært liten tro på. Hvis du trosser alle advarsler: kjøp ikke fra Drøbak, i det minste. Disse menneskene har innrømmet å ha prøvd seg fram med skyhøy pris på disse blandingene, for å se hvor mye markedet er villig til å betale og hvor god butikk dette kan bli. Den butikken de driver er helt forkastelig, og jeg håper færrest mulig kjøper andre tjenester fra dem også. Mitt tips: kjøp storpuddel. En av de beste rasene som er å oppdrive. Jeg skjønner veldig godt at puddelklubben fikk kaffen i vrangstrupen, og sendte brev til kongehuset, da kronsprinsparet begikk en kjempefeil og skaffet seg en doodle. Men i ettertid viser det seg jo at særlig Mette-Marit er et usedvanlig håpløst menneske. Haakon var tidligere kennelklubbens høyeste beskytter eller noe, men han har ingen troverdighet igjen: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=6247 Endret 30. august 2012 av Silver Crook 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Mye enighet om at det er fyfy altså. Uff, synes det er så vanskelig da de labradoodle/goldendoodle hundene jeg har truffet har vært allergivennlige for meg. Oooog, dette blir nok litt som å banne i kirken, jeg liker utseendet deres mye bedre enn mange andre allergivennlige raser.<br /><br /> Anonym poster: c59ff0a53689141ae0e03d58fd99ded9
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Mye enighet om at det er fyfy altså. Uff, synes det er så vanskelig da de labradoodle/goldendoodle hundene jeg har truffet har vært allergivennlige for meg. Oooog, dette blir nok litt som å banne i kirken, jeg liker utseendet deres mye bedre enn mange andre allergivennlige raser.<br /><br /> Anonym poster: c59ff0a53689141ae0e03d58fd99ded9 Det er ikke å banne i kirken, alle har hunder de liker utseendet på bedre enn andre. Men man kan ikke la kun utseendet avgjøre hva slags hund man vil ha. Hadde jeg kun skulle gått etter utseendet så hadde jeg ikke valgt rasen min, da hadde jeg gått for en husky, men det var ikke et alternativ. Labra/goldendoodles averteres som allergivennlige, det er de ikke. Noen av dem er allergivennlige, men det er ofte ikke noe man finner ut av før hunden er i tenårene og pelsen forandrer seg. Du kan ha kjøpt en doodlevalp og ikke reagert på den, helt til pelsen forandres og det viser seg at den har mere retrieverpels enn puddelpels. Har man kraftig allergi og vet at om man skulle begynne å reagere på hunden så må den flytte ut, da velger man ikke en doodle, nettopp fordi det ikke er en rase man kan forutse hvordan blir pelsmessig. Blandingen har ikke eksistert lenge nok til at linjene er så stabile at man vet hvordan de blir.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #8 Skrevet 30. august 2012 Nei, det er jo det med usikkerheten da. Men andre raser som er allergivennlige er enten puddel eller "nappehår"-hunder. Ååå, allergi er så teit. Har mest lyst på en helt vanlig hund, en toller kanskje eller en stor brukshund som kan være med meg på fjellturer og tur generelt da dette er noe jeg gjør ofte. Men allergien gjør det vanskelig å finne den perfekte hunden for meg. <br /><br /> Anonym poster: c59ff0a53689141ae0e03d58fd99ded9
Silver Crook Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 Hva er problemet med puddel? Det er litt pelsstell, men det blir det fort med en doodle også.
Gjest Skrevet 30. august 2012 #10 Skrevet 30. august 2012 Grunnen til at allergikere ikke burde velge en doodle av noen type er for at det er ikke 100% sikkert at den faktisk har allergi pels. Fra hunden er 0 til 2-3 år kan den brått bytte og få en helt annen pels. Valpe pelsen kan være fult ut allergivennlig, mens voksenpelsen kan være full av allergener. Også kommer det jo ann på hva du reagerer på, er det huden, er det spyttet, eller en av de andre tingene man kan reagere på? Jeg ville lett litt, funnet en rase du kanskje liker, spurt i raseklubben om å møte og se om du faktisk reagerer. Å kjøpe en valp, passe på den, oppdrar den, bli glad i den og så måtte omplassere den når den blir voksen, det er ikke noe artig. Du vil ha mindre risiko for at det skjer med en renraset hund enn en doodle ettersom en doodle har andre raser i seg og kan få fram de alergenene senere igjen! Men prøv å finn ut hva du er allergisk mot (om du ikke vet), er det f.eks pelsen så finn en hund som har mer hår enn pels.
Gjest Fairydust Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 Mye enighet om at det er fyfy altså. Uff, synes det er så vanskelig da de labradoodle/goldendoodle hundene jeg har truffet har vært allergivennlige for meg. Oooog, dette blir nok litt som å banne i kirken, jeg liker utseendet deres mye bedre enn mange andre allergivennlige raser.<br /><br /> Anonym poster: c59ff0a53689141ae0e03d58fd99ded9 Det er ingenting galt i å si at du liker utseendet til "-doodle" bedre, men nå er det faktisk sånn at man får ikke alltid den hunden man ønsker utseendemessig. Noen ganger må andre kvaliteter settes høyere. Som f.eks. allergivennlighet, helse, osv. Det er mange som er imot disse hunderasene, men det er også mange som avler frem disse hundene. Og det er synd at det skaper en useriøsitet i markedet som støttes av mange. Hunder, valper, er i dag god bedrift. Og da er selvfølgelig utseende en kvalitet som settes høyest når to forskjellige raser avles sammen. Fordi, mange tenker som deg - "den hunden er søtere/finere". Tro meg, til syvende og sist, når du har hatt hunden en stund og den er din mest trofaste følgesvenn, vil utseende være det minste du bryr deg om. Det er faktisk helt ubetydelig i det lange løp. Fordi en hund er ikke et pynteobjekt, eller en gjenstand der verdien måles i hvor søt den er. En hund er et familiemedlem. Et tenkende vesen som krever lite av sin eier, og gir ufattelig mye kjærlighet tilbake. Ønsker du å føle denne kjærligheten, og faktisk ha en positiv erfaring med hundeholdet ditt, foreslår jeg at du setter deg opp en liste over kriterier som du legger til grunn når du skal kjøpe deg hund. Om utseende er nr. 1 på listen, bør du vurdere hvorfor du ønsker deg hund i utgangspunktet. Men et tips kan være å ha utseende som utgangspunktet for å finne den perfekte rasen. Ok, så du liker Goldedoodle. Den er krøllete og av middels størrelse ca? Og hunden må være allergivennlig. Da tenker jeg litt i retningen Lagotto - eller portugisisk vannhund. Den er også krøllete, og ligner litt egentlig. Den skal visstnok også være allergivennlig. Logotto krever også en del pelsstell. Den har en utmerket luktesans som burde tas i bruk. Den kan brukes både som vakthund og bare selskapshund. Den er lettlært, og den krever middels til mer mosjon. Er dette en hund som kunne passet for deg? Forøvrig bør du møte flere Lagottoer før du avgjør om du kan ha en, da noen kan reagere på disse hundene selv om at de er allergivennlige.....
super-s Skrevet 30. august 2012 #12 Skrevet 30. august 2012 Har lite peiling, så kan ikke egentlig svare deg, men jeg ville bare tipse deg om en annen hund som er allergivennlig. Lagotto (Italiensk vannhund), en nydelig renraset hund. Mamma har en sånnen =) 1
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Mitt tips: kjøp storpuddel. En av de beste rasene som er å oppdrive. Jeg skjønner veldig godt at puddelklubben fikk kaffen i vrangstrupen, og sendte brev til kongehuset, da kronsprinsparet begikk en kjempefeil og skaffet seg en doodle. Men i ettertid viser det seg jo at særlig Mette-Marit er et usedvanlig håpløst menneske. Haakon var tidligere kennelklubbens høyeste beskytter eller noe, men han har ingen troverdighet igjen: http://www.nkk.no/nk...ARTICLE_ID=6247 Storpuddelen er genial, vet puddelen får mye pes pga den kan til tider se latterlig ut, men fy flate det er bra hund ja. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Storpuddelen er genial, vet puddelen får mye pes pga den kan til tider se latterlig ut, men fy flate det er bra hund ja. Lar man være med å klippe den så ser den egentlig helt grei ut, og den er jo så sykt smart og trivelig at det veier opp for alle de sære frisyrene de labber rundt med enkelte steder.
Dolly-Duck Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 portugisisk vannhund er allergifri, od det er virkelig herlige hunder. Mange bilder som du finner på nettet er ikke så fine (synes jeg) men jeg har ei veninne og en familievenn som har disse og begge er veldig flotte, den ene holder hunden kortklippt den andre ikke.
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 Lar man være med å klippe den så ser den egentlig helt grei ut, og den er jo så sykt smart og trivelig at det veier opp for alle de sære frisyrene de labber rundt med enkelte steder. Og rosa hårfarge..
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. september 2012 #17 Skrevet 3. september 2012 Og rosa hårfarge.. bestemoren min har lilla puddelsveis.. det har alle venninnene hennes også, og så klager de over ungdommer som piercer seg og farger håret sitt i alle mulige slags punke-farger :D 4
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #18 Skrevet 3. september 2012 bestemoren min har lilla puddelsveis.. det har alle venninnene hennes også, og så klager de over ungdommer som piercer seg og farger håret sitt i alle mulige slags punke-farger :D Hadde tidligere en eldre nabo som hadde intenst lilla leggevann (som Dame Edna omtrent) og hun sa faktisk en gang at hun hadde lilla hår for å opponere litt mot samfunnet. Hun hadde tid til det nå. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. september 2012 #19 Skrevet 3. september 2012 Hadde tidligere en eldre nabo som hadde intenst lilla leggevann (som Dame Edna omtrent) og hun sa faktisk en gang at hun hadde lilla hår for å opponere litt mot samfunnet. Hun hadde tid til det nå. haha herlig
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #20 Skrevet 3. september 2012 haha herlig Må dopg ikke overføres til pudler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå