Gå til innhold

Erfaring med kanin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vurderer å skaffe meg kanin. Jeg er en dyre elsker og har hatt flere forskjellig dyr opp i gjennom årene.

Er det noen med kanin erfaring, som kunne ha fortalt meg litt om hvordan det er å ha kanin som kjeledyr? Er de kosete? Er de generellt glad i selskap fra mennesker, eller liker de seg best alene? Er de oppmerksomhets syke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaniner er utrolig kosete, og omtrent alle de sosiale "ritualene" de har seg i mellom, handler stort sett om å kose og klenge på hverandre.

Hvis du skal ha kanin, anbefaler jeg deg å kjøpe en skikkelig bok om det, for det er utrolig mye feilinformasjon ute å går.

Det er på mange måter mindre arbeid å ha 2 kaniner, enn bare 1, fordi da får de kos av hverandre... Har du bare 1, må du omtrent kose med dem hele tiden, ellers blir de frustrerte, og det kan ødelegge dem, og i verste fall kan de dø.

• Liker 1
Skrevet

Vil på det sterkeste abefale deg å kjøpe/låne ''den store kaninboka'' av Marit Emilie Buseth. Der får du vite alt det innebærer å ha kanin(er) :)

• Liker 1
Skrevet

Uansett hva du gjør: Kaninen(e) MÅ få løpe ute. De skal ikke råtne inne i et bur resten av livet..

• Liker 1
Skrevet

De er kosete om du gjør dem kosete. Vi hadde kaniner som bodde i stallen om vinteren og ute i hagen i en innhegning om sommeren, men de ble ikke sosialisert nok, så to av dem hata å bli holdt og kost med, mens de andre syns det var koselig. De som ikke ville kose kunne bite og klore om man prøvde å kose dem.

Men om de blir sosialisert gjennom livet er de nok veldig kosete og sosiale.

Skrevet

Huff, der er mye arbeid med kaniner. Og de kan bli ganske gamle min ble over 12 år! Syntes synt på burdyr, siden folk ofte blir lei av dem, og ikke lufter og steller med dem godt nok.

Anonym poster: ae5c83a6a0c6f386d7de6cfffd5030f4

• Liker 1
Skrevet

Vil på det sterkeste abefale deg å kjøpe/låne ''den store kaninboka'' av Marit Emilie Buseth. Der får du vite alt det innebærer å ha kanin(er) :)

Takk for tipset! Og den skal jeg sannelig skaffe meg! :)

• Liker 1
Skrevet

Det er mye arbeid om du bare skal ha 1 kanin. Den er så kosete som du gjør den til :)

Skrevet

Kaniner er utrolig kosete, og omtrent alle de sosiale "ritualene" de har seg i mellom, handler stort sett om å kose og klenge på hverandre.

Hvis du skal ha kanin, anbefaler jeg deg å kjøpe en skikkelig bok om det, for det er utrolig mye feilinformasjon ute å går.

Det er på mange måter mindre arbeid å ha 2 kaniner, enn bare 1, fordi da får de kos av hverandre... Har du bare 1, må du omtrent kose med dem hele tiden, ellers blir de frustrerte, og det kan ødelegge dem, og i verste fall kan de dø.

De kan jo ikke dø om du ikke koser de hele tiden:P Har hatt kanin og jeg hadde bare en. den var ikke kosete og den døde da ikke før den ble gammel:P

Skrevet

Du burde ha et stort utebur som den kan ha på sommeren og et bur inne eller et sted som det er en del ly. Er jo aktiviteter og gjøre med kaniener som for eksempel kanin hopping. Kjenner ei som driver med det og hun annbefaler det veldig:) Da får de en del trimm og du får tid til og kose med kaningen masse også:)

Og du kan jo gå med de i bånd innimellom:)

Hadde kjøpt en kanin hvis jeg var deg. Hvis du får to så kan de 2 låse seg sammen og da blir det vansleig og sosialisere de:)

Skrevet

Det er vel ikke sant at hvis man har én kanin, så må man kose med den hele tiden ellers dør den.

Jeg koste da ikke med min siste kanin hele tiden, og den ble 10 år. Den løp mye rundt i stua da, og var veldig selvstendig. Den var en "enpersons-kanin". Kunne kose i timevis på mitt fang. Ikke nødvendigvis på andres.

Kaniner har dessuten forskjellige personligheter. Hva som gjelder for én kanin, gjelder ikke for alle. Min første kanin var veldig oppsøkende og la seg inntil beina til oss i familien bare vi sto en kort stund midt på gulvet. Den andre hadde ikke så mye ro på seg (var så mye annet å utforske), men den kunne dulte inn i foten min for å få kos på hodet sitt. Den ble også veldig kosete på fanget hvis jeg løftet den opp, men var ikke slik som den første, som kunne legge seg ved siden av meg på gulvet og slikke meg i nakken.

Skrevet (endret)

De kan jo ikke dø om du ikke koser de hele tiden:P Har hatt kanin og jeg hadde bare en. den var ikke kosete og den døde da ikke før den ble gammel:P

Alle sosiale dyr, inkludert mennesker, kan dø av å ikke få kroppskontakt og kos.

Endret av Yme
  • Liker 2
Skrevet

Alle sosiale dyr, inkludert mennesker, kan dø av å ikke få kroppskontakt og kos.

Det er klart. Men det finnes mange nivåer mellom "hele tiden" og "aldri".

Skrevet

Nettopp:P

Skrevet (endret)

Poenget er at de krever mye mer kos enn det meste av andre husdyr man kan ha. I et naturlig miljø, består rundt 80 % av livet til en kanin, av kos og klynging. Det er sånn de er genetisk sammensatt.

Hvis en kanin bor alene i et bur, og ikke får nok kos, senker det levealderen dens, noe som betyr at den dør av for lite korpskontakt.

Endret av Yme
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...