Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette er riktig stedet å poste dette men...

Jeg skal gå til innkjøp av lesebrett og lurer nå hvilket brett jeg skal kjøpe. Sony Reader PRS T2 eller Kindle Touch 3G ?

Noen som har noen erfaringer med disse brettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Kindle Keyboard og er megafornøyd, i hvert fall! Den andre kjenner jeg dessverre ikke til :)

Det jeg liker med Kindle'n, i tillegg til at den er nydelig å lese på, er at den er koblet til Amazon-kontoen min, så jeg kan sitte og bla igjennom side etter side med gratis bøker online, trykke "kjøp" og vips! Det tar ikke mange minuttene fra jeg finner en gratis bok til jeg kan lese den! :rodmer:

Skrevet

Absolutt Kindle! Jeg har hatt Kindle i et års tid nå og leser nesten utelukkende på den. Superpraktisk å ta med seg over alt, svært god batteritid, tilgang til Amazon og svært brukervennlig. Elsker den!

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode svar! Det eneste som holder meg tilbake på Kindle er dersom den skulle bli ødelagt og jeg må få den reparert. Ikke lett å sende noe tilbake til USA!

Skrevet

Min Kindle ble ødelagt, meldte fra til Amazon fredag ettermiddag, påfølgende mandag klokken 12 ble en ny Kindle levert på døren. Jeg trengte ikke sende inn den gamle. Beste kundeservicen jeg noensinne har opplevd.

• Liker 2
Skrevet

Hmm, har Kindle også fått touchscreen nå...

Jeg er veldig fornøyd med min Kindle, men en av de tingene jeg er mest fornøyd med er at det IKKE er touchscreen, men knapper på siden slik at jeg bare trenger bruke en hånd for å bla og holde boka oppe. Det kaller jeg fremskritt.

• Liker 2
Skrevet

Min Kindle ble ødelagt, meldte fra til Amazon fredag ettermiddag, påfølgende mandag klokken 12 ble en ny Kindle levert på døren. Jeg trengte ikke sende inn den gamle. Beste kundeservicen jeg noensinne har opplevd.

Det er jo kjempe! Da er ihvertfall ikke det et problem!

Skrevet (endret)

Hmm, har Kindle også fått touchscreen nå...

Jeg er veldig fornøyd med min Kindle, men en av de tingene jeg er mest fornøyd med er at det IKKE er touchscreen, men knapper på siden slik at jeg bare trenger bruke en hånd for å bla og holde boka oppe. Det kaller jeg fremskritt.

Hmmm, godt poeng... Kan jo forsåvidt kjøpe den eldre versjonen da...

Red: La til.

Endret av Dhalia
Skrevet

Håper det er greit at jeg kupper tråden litt.

Får man tak i norske bøker på kindle?

Betalte dere noe toll/moms/frakt etc. fra amazoon?

Skrevet

Håper det er greit at jeg kupper tråden litt.

Får man tak i norske bøker på kindle?

Betalte dere noe toll/moms/frakt etc. fra amazoon?

Ja, man betaler moms, men dette ordner Amazon. Min Kindle kom på ca 1300 kr inkluder alt. (Jeg har den gamle Kindle keyboard.

Når det gjelder norske bøker er svaret nei og ja. Du kan ikke kjøpe norske e-bøker og laste de rett inn på Kindle, da de er i et format som Kindle ikke støtter.

Men det er relativt enkelt å kjøre de norske bøkene igjennom konverteringsprogrammer som allikevel gjør det mulig. Personlig har jeg kun erfaring med Calibre, og synes det fungerer godt.

Skrevet

Hvor mye koster de lesebrettene? Koster de over 1000 kr, kan det jo være en tanke å invistere en tusenlapp eller to til, og kjøpe et nettbrett isteden. De funker bra som lesebrett, pluss at de gjør mye annet morsomt også.

Mitt nettbrett har en kindleapp, som gjør at jeg har tilgang til alle de samme tingene som lesebrettet har.

Skrevet

Kindle koster i overkant av 1000 kr, men det er fullstendig uaktuelt for meg å bruke et nettbrett som lesebrett. Et nettbrett er baklyst, noe som gjør at det blir slitsomt for øynene å lese på i lengden. Ikke ser man skjermen spesielt godt ute i dagslys heller. Dessuten er nettbrettene ofte større og tyngre.

Derfor kommer jeg aldri til å bytte ut Kindle med for eksempel iPad.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har prøvd både Kindle-appen på min mors iPad og lest bøker på min Kindle, og jeg foretrekker helt klart Kindle'n! Du slipper bakgrunnslyset som fort gjør at det blir veldig slitsomt for øynene å lese på nettbrett i lengden.

Skrevet

Superpraktisk å ta med seg over alt, svært god batteritid, [...] og svært brukervennlig.

Dette gjelder Sony Reader også, forsåvidt gjelder det alle lesebrett.

*host* Man kan roote Sony-brettet og kjøre Kindle-app til Android på det. Det kverker garantien på brettet å roote det, så det er ikke noe man må gjøre med mindre man er villig til å ta den risken.

Jeg har brukt Kindle Keyboard, Kindle Touch og Sony Reader, og foretrekker Kindle Touch (kan enhåndsbrukes!), men jeg leser så godt som bare bøker på engelsk. Leser man mest norsk er Sonyen å foretrekke. Jeg kjøpte uansett nesten alle papirbøkene mine fra Amazon, så å gå over til Kindle var bare fint.

Nettbrett har jeg også. Jeg leser tidsskrifter på det, men bøker er helt uaktuelt. For tung, for slitsom for øynene, altfor dårlig batteritid, uegnet i dagslys, alt det som andre alt har nevnt. Lesebrett er en helt annen verden.

Skrevet

Kindle koster i overkant av 1000 kr, men det er fullstendig uaktuelt for meg å bruke et nettbrett som lesebrett. Et nettbrett er baklyst, noe som gjør at det blir slitsomt for øynene å lese på i lengden. Ikke ser man skjermen spesielt godt ute i dagslys heller. Dessuten er nettbrettene ofte større og tyngre.

Derfor kommer jeg aldri til å bytte ut Kindle med for eksempel iPad.

Jeg har prøvd både Kindle-appen på min mors iPad og lest bøker på min Kindle, og jeg foretrekker helt klart Kindle'n! Du slipper bakgrunnslyset som fort gjør at det blir veldig slitsomt for øynene å lese på nettbrett i lengden.

Hvis man setter på svart bakgrunn med hvit tekst, slipper man å bli sliten i øynene.

Skrevet

Dette gjelder Sony Reader også, forsåvidt gjelder det alle lesebrett.

*host* Man kan roote Sony-brettet og kjøre Kindle-app til Android på det. Det kverker garantien på brettet å roote det, så det er ikke noe man må gjøre med mindre man er villig til å ta den risken.

Jeg har brukt Kindle Keyboard, Kindle Touch og Sony Reader, og foretrekker Kindle Touch (kan enhåndsbrukes!), men jeg leser så godt som bare bøker på engelsk. Leser man mest norsk er Sonyen å foretrekke. Jeg kjøpte uansett nesten alle papirbøkene mine fra Amazon, så å gå over til Kindle var bare fint.

Nettbrett har jeg også. Jeg leser tidsskrifter på det, men bøker er helt uaktuelt. For tung, for slitsom for øynene, altfor dårlig batteritid, uegnet i dagslys, alt det som andre alt har nevnt. Lesebrett er en helt annen verden.

Nettbrett har jeg og er heller ikke noe glad i å lese på det. Blir slitsomt...

Ellers leser jeg mer eller mindre utelukkende bøker på engelsk så amazon funker ypperlig.

Skrevet (endret)

Tenk deg litt om med den touchen, den kan nemlig være litt irriterende. Det finnes en kindle uten touch og tastatur også, det er den jeg sikter meg inn mot. Det er vel også den billigste av dem.

Og Yme, selv om man kan stille på farger, styrke på baklys, etc, så kan de ikke sammenlignes. Jeg har brukt begge deler, men skal jeg lese bok havner nettbrettet bakerst i køen. Alltid. Det er faktisk en skikkelig reserveløsning for de mest desperate tidene.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg har Kindle, den lille uten touch og tastatur, og jeg ELSKER den! Kjempeenkel å bruke, og god å lese på.

Den første jeg hadde ble ødelagt av klønete meg. Jeg kontaktet Amazon i USA, de sendte en ny og den ankom 2 dager etterpå. Jeg sendte den ødelagte tilbake i pakken den nye kom i, null utgifter. Helt fantastisk!

Skrevet

Takk for svar! Da ser det ut som om det blit en Kindle på meg hvertfall. Den uten touch og taster.

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye koster de lesebrettene? Koster de over 1000 kr, kan det jo være en tanke å invistere en tusenlapp eller to til, og kjøpe et nettbrett isteden. De funker bra som lesebrett, pluss at de gjør mye annet morsomt også.

Mitt nettbrett har en kindleapp, som gjør at jeg har tilgang til alle de samme tingene som lesebrettet har.

Som de andre også har sagt - lesekvaliteten kan ikke sammenlignes. Jeg har 2 nettbrett hvor jeg har prøvd disse leseappene, og de er virkelig ikke gode om man skal lese mer enn 10 min. Selv bruker jeg kindle touch og er kjempefornøyd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...