Gå til innhold

Jeg er 31 og bor hjemme, og mine eldre søsken er sure.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ferdig med studiene denne sommeren, og har siden holdt på å søke jobb. Har fått napp på en veldig bra jobb, og skal begynne neste uke! :O

Jeg har lite sparepenger, og foreldrene mine har tilbudt meg å bo hjemme en periode, kanskje 1 års tid, så jeg kan legge meg opp penger. Jeg betaler selvsagt for meg, men det er snakk om å kunne bo veldig billig en stund.

Jeg har selvsagt takket ja til dette, og flytter inn til foreldrene mine for godt den 1.september.

Mine eldre søsken er gift, og godt etablerte med med hjem og barn og bil og karriere. De kom inn på boligmarkedet allerede for en 5-10 år tilbake i tid, og trengte da ingen EK. Var en smule billigere da, også. De sitter med boliger verdt mye mer enn dade kjøpte.

Jeg er singel, og en veldig liten EK, og kan endelig begynne å spare siden jeg har fått meg jobb. Kommer til å få spart opp veldig mye iløpet av dette kommende året, og om jeg er flink, vil jeg kanskje få mulighet til å kjøpe meg bolig iløpet av neste sommer/høst.

Men da søskene mine fant ut av dette, ble de ganske sure, fordi de mener jeg burde fortsette å bo på hybelen min. De forstår ikke hvor vanskelig det er for sånne som meg å komme inn på boligmarkedet.

De forstår ikke at de kjøpte seg inn på boligmarkedet når det ikke var krav om EK, og itillegg var de to om det.

Det er litt forskjell på å kjøpe en to-roms leilighet i Oslo, som singel, og som par...

Hva mener dere om saken?

Anonym poster: 21a199aafa6bd57048f3d4b2c42a7cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drit i dem og be de passe sine egne saker. Lett å peke når man ikke sitter i situasjonen selv.

• Liker 22
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg ble ferdig med studiene denne sommeren, og har siden holdt på å søke jobb. Har fått napp på en veldig bra jobb, og skal begynne neste uke! :O

Jeg har lite sparepenger, og foreldrene mine har tilbudt meg å bo hjemme en periode, kanskje 1 års tid, så jeg kan legge meg opp penger. Jeg betaler selvsagt for meg, men det er snakk om å kunne bo veldig billig en stund.

Jeg har selvsagt takket ja til dette, og flytter inn til foreldrene mine for godt den 1.september.

Mine eldre søsken er gift, og godt etablerte med med hjem og barn og bil og karriere. De kom inn på boligmarkedet allerede for en 5-10 år tilbake i tid, og trengte da ingen EK. Var en smule billigere da, også. De sitter med boliger verdt mye mer enn dade kjøpte.

Jeg er singel, og en veldig liten EK, og kan endelig begynne å spare siden jeg har fått meg jobb. Kommer til å få spart opp veldig mye iløpet av dette kommende året, og om jeg er flink, vil jeg kanskje få mulighet til å kjøpe meg bolig iløpet av neste sommer/høst.

Men da søskene mine fant ut av dette, ble de ganske sure, fordi de mener jeg burde fortsette å bo på hybelen min. De forstår ikke hvor vanskelig det er for sånne som meg å komme inn på boligmarkedet.

De forstår ikke at de kjøpte seg inn på boligmarkedet når det ikke var krav om EK, og itillegg var de to om det.

Det er litt forskjell på å kjøpe en to-roms leilighet i Oslo, som singel, og som par...

Hva mener dere om saken?

Enig med deg. det er omtrent umulig for single å kjøpe leilighet for tiden. De søskenene dine har ingenting å syte for. De vet ikke hvor lett de har det i forhold til deg.

• Liker 3
Skrevet

Drit i dem. Skjønner ikke hvordan søsken kan føle sånn irritasjon/sjalusi for slike ting altså.

Jeg kan godt bli forbanna på brødrene mine over ting, men jeg ønsker de alt godt, alltid!

Anonym poster: b787e8eaa37744a5f4c5f1a28294eea4

• Liker 6
Skrevet

Drit i dem, de skjønner tydeligvis ikke hvordan boligmarkedet er for førstegangskjøpere om dagen.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Drit i dem. Skjønner ikke hvordan søsken kan føle sånn irritasjon/sjalusi for slike ting altså.

Jeg kan godt bli forbanna på brødrene mine over ting, men jeg ønsker de alt godt, alltid!

Anonym poster: b787e8eaa37744a5f4c5f1a28294eea4

Spesielt latterlig å bli sjalu når de selv har alt.

• Liker 5
Skrevet

Handler det om noe annet? Sitter de igjen med en følelse av at minstemann ikke får puter sydd under armene??

• Liker 5
Skrevet

Hvor ble det av alle "Du kan ikke bo hos moren og faren din når du er så gammel"?

Anonym poster: 8b212e77d3229a0e1898906a9d30d152

• Liker 3
Gjest avocadoen
Skrevet

Hvor ble det av alle "Du kan ikke bo hos moren og faren din når du er så gammel"?

Anonym poster: 8b212e77d3229a0e1898906a9d30d152

Det er kun midlertidig, for at TS skal spare seg opp, så da gjør det vel ingenting at man flytter hjem en stund.

Om man har bodd hjemme helt til man er i 30-årene, og ikke har planer om å flytte ut med det første, er det noe helt annet. Men TS har jo ikke det.

• Liker 4
Skrevet

Handler det om noe annet? Sitter de igjen med en følelse av at minstemann ikke får puter sydd under armene??

Einig i denne?

TS, du skriv at dei er sure fordi du bur heime og at dei meiner at du burde bu på hybel.

Men du har ikkje skrive noko om kvifor dei er sure?

Er dei redde du skal snylte på foreldra? Mammadalt? Redd for at du skal spise av arva deira eller snikoverta huset?

Kanskje dei er flaue over å ha ei så gammal syster buande heime?

Anonym poster: bab0770376d9ac9302970e206dcf48c8

Skrevet

Einig i denne?

TS, du skriv at dei er sure fordi du bur heime og at dei meiner at du burde bu på hybel.

Men du har ikkje skrive noko om kvifor dei er sure?

Er dei redde du skal snylte på foreldra? Mammadalt? Redd for at du skal spise av arva deira eller snikoverta huset?

Kanskje dei er flaue over å ha ei så gammal syster buande heime?

Anonym poster: bab0770376d9ac9302970e206dcf48c8

Jeg mente det ikke så snarky som det ble fanget opp her. Jeg tror bare ikke at komflikter er sort/hvitt. Ofte handler de om mer enn det en part er villig til å legge på bordet.

• Liker 1
Skrevet

TS her!

Vel, jeg har jo alltid vært minstedame, og mine eldre brødre har jo klart seg mye selv.

Jeg har jo klart meg like mye selv side jeg flyttet hjemmefra etter vgs. Var 1 år hjemme etter fhs, men ellers har jeg delt leilighet med venninner, og de siste årene 6 årene har jeg bodd alene på hybel.

Foreldrene mine skjønner at det er vanskelig å være 31 år og skulle kjøpe seg sin første bolig, og spesielt alene. Derfor spurte de meg om jeg kunne tenke meg å bo hjemme 1 årstid. Jeg kommer til å hjelpe de mye med snømåking, gressklipping og vedlikehold av huset, og jeg kommer til å betale for strøm og varmtvann og mat, så foreldrene mine kommer ikke til å tape penger bo å ha meg boende hjemme.

Tenker søskene mine er redde for at jeg skal bo gratis, eller noe?

Skrevet

For å være helt ærlig. Ut i fra tittel å tråden og starten på teksten så forventet jeg at jeg skulle komme til et punkt der du fortalte at du nå hadde fått en halv million av foreldrene dine og derfor ble dine søsken sure.

Da hadde det vært mulig å forstå.

Nå fremstår de bare som bortskjemte og smålige som bryr seg om en ikke-sak, Jeg syns du skal spørre dem igjen hvorfor dette er et problem. (At du kan bo på hybel er ikke et svar, men en løsning).

• Liker 1
Skrevet

Det er teit av dem å være sure.

Det er veldig snilt av dine foredre å hjelpe deg på denne måten.

Det er lurt av deg å takke ja til tilbudet, siden din hensikt er å komme inn på boligmarkedet når du kan.

Drit nå i sure brødre.

• Liker 1
Skrevet

Barnslige søsken - ikke bry deg om dem. Alternativt kan du jo si dem noen sannhetens ord om hvor lett det er for dem å snakke, som fikk alt slengt i fanget da de skulle kjøpe, ikke krav til EK + verdien på boligene deres i dag kontro kjøpsdato. I tillegg kan du jo nevne at de ikke har noe med ditt privatliv å gjøre, og kan stappe synsingen sin en viss plass.

Mye vil ha mer, det er jeg jo klar over, men av sin egen søster? Aiaiai..

Skrevet

Si til dem at de kan sikkert også få lov til å bo hjemme hvis de vil. Vil de? Nei. Det er ikke din feil at det passer bedre for deg. Jeg bor gratis hjemme hver sommer fordi jeg har oppdrag i barndomsbyen da, noe jeg sparer mye penger på. Min bror har også åpent hus her, men han har egen leilighet i Oslo og har jo et liv der, uten behov for å dra hjem hele sommeren (har jo tross alt en jobb). Er han sjalu på meg? Såklart ikke. Jeg sparer riktignok penger, men det er mitt valg å ta i bruk muligheten. Han kan alltids også si opp jobben, dra fra samboeren og storbylivet og flytte hjem for å spare noen tusenlapper, men hva for et liv er det? Jeg synes søsknene dine er smålige.

Anonym poster: 0e189d904c0bc6fbf21ec32401647067

Skrevet

Jeg hadde forsåvidt sagt til dem: 'Er dere virkelig sjalu på en singel 31-åring som bor hjemme hos foreldrene sine? Seriøst?'

Anonym poster: 0e189d904c0bc6fbf21ec32401647067

• Liker 5
Gjest test123
Skrevet

Enig med de andre, drit i hva søsknene dine mener. Enkelte er som små barn hele livet.

PS gratulerer med ny jobb.

Skrevet

For mange ville det føles som et nederlag å bo hos foreldrene når man er voksen. Du svelger den kamelen av taktiske årsaker: Å bruke minst mulig penger på å bo, sånn at du mye raskere får spart opp penger til å kjøpe deg egen bolig.

Søsknene dine blir sure, m.a.o. ville de selv heller leid dyrt enn å gjøre som du gjør. Altså kan du bare konstatere at de ikke er like smarte som deg. Kjipt for dem, men ikke ditt problem. Drit i det :)

Dette får meg til å tenke på en tante og onkel som ble sure på familien min når vi dro til besteforeldrene mine på juleferie. Da var det jo ikke plass (altså mulighet) for dem, mente de. De gangene vi ikke gjorde det, tror du de tok juleferien der? Nope. Det var visst noe med "prinsippet".. hehe.

Sjalusi har mange rare ansikter.

Anonym poster: 353f2db5e2ddc3c48f85549161e22741

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...