Gå til innhold

MÅ ha høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har definitivt høyere utdanning, men jeg får liksom ikke lyst til å skrive til en jente som skriver "du må ha utdanning på høyere nivå". Hvorfor er det så viktig i en partner, liksom?

Anonym poster: ede46930f9e9608e04d45915145ca9a5

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hadde det ikke vært avgjørende om han hadde høyere utdanning, men det hadde definitivt vært et stort pluss. Det har å gjøre med tenkemåte og evne til refleksjon, kunnskaps- og refleksjonsnivå. Dette er for meg viktige karaktertrekk hos en partner. Selvsagt kan man få alt dette uten utdannelse - og være foruten selv med utdannelse - men man finner likevel flere av dette kaliberet blant de som har høyere utdannelse.

• Liker 2
Skrevet

Det har å gjøre med tenkemåte og evne til refleksjon, kunnskaps- og refleksjonsnivå.

Det er ikke sant. Å ta universitetsutdannelse handler i mange tilfeller om å pugge fakta og lære seg politisk korrekt svada. Unntaket er hvis man studerer realfag.

• Liker 12
Skrevet

Av erfaring har jeg funnet ut at jeg har mer til felles med gutter med høyere utdanning. Nå er det mulig at noen har hengt seg mer opp i det enn andre. Jeg har selv høyere utdanning, men har ikke skrevet det i profilen min. Men jeg merker jo at når jeg snakker med gutter med høyere utdanning er vi mye mer på bølgelengde enn med gutter som kun har videregående. Tror man "vokser" litt på å studere og kanskje får litt nye tankemønstre. Jeg vet ikke, men selv om det er forskjell på folk med lavere og høyere utdanning, har jeg nok generellt mer å snakke om med de med høyere utdanning.

Anonym poster: 5a03b9397aecf2ec549cca626f35cd16

• Liker 2
Skrevet

Ordla meg litt rart i forrige melding. Jeg mente å skrive at jeg har selv høyere utdanning, men har ikke skrevet at jeg søker menn med høyere utdanning, i profilteksten min. :P

Anonym poster: 5a03b9397aecf2ec549cca626f35cd16

• Liker 1
Skrevet

Jeg har definitivt høyere utdanning, men jeg får liksom ikke lyst til å skrive til en jente som skriver "du må ha utdanning på høyere nivå". Hvorfor er det så viktig i en partner, liksom?

Noen kvinner vil ha en med høyere utdanning pga de selv har det(like barn leker best) men de andre søker en med masse penger. se selv om de har høyere utdanning, hvis ikke: golddigger alert:-)

Skrevet

Hun har bare allmennlærerutdanning, så hun er nok golddigger.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke sant. Å ta universitetsutdannelse handler i mange tilfeller om å pugge fakta og lære seg politisk korrekt svada. Unntaket er hvis man studerer realfag.

Det er ikke min erfaring.

• Liker 5
Skrevet

Som Einstein seier

“The true sign of intelligence is not knowledge but imagination.”

Det er kun en korrelasjon mellom utdannelsesnivå, modenhet og intelligens, ingen kausalitet.

Vi mennesker har tre forskjellige hovedmåter vi oppfatter informasjon på, auditivt, visuelt, og auditiv-digital. Utdannelsessystemet i Norge er basert på å gjengi riktig informasjon på prøver, og mengda informasjon som sitter igjen etter endt utdannelse er relativt liten. Så er det også slik at svært mange studerer fordi det er det dei trur er det dei burde gjere. Eg har blant annet tatt fag innen Ingeniør, Innovasjon, Økonomi, og Musikk. En ting som er til felles for alle er at veldig mange studerer fordi dei ikkje veit kva anna dei skal gjere.

Visst en utelater så mange potensielle partnere fordi en trur mennesker uten høgre utdannelse er mindre moden, så er jo det faktisk den personen som er umoden. For meg som er kreativ og er ekstremt visuell i måten eg behandler informasjon på, så er utdannelse i Norge eit mareritt for meg.

Ikkje døm mennesker utifra utdannelse, men fra personlighet.

Det har jo blitt slik at når en spør mennesker "kem er du?" så begynner folk så sei kva dei jobber med og kva utdannelse dei har. Det er ikkje den dei er, det er det dei gjer.

En kan også snu på det her til å sei det at mennesker med høgre utdannelse er tankelause sauer som følger det såkalla "Rat race" der alle skal få seg høgre utdannelse, slå seg ned, få seg kjæreste, kjøpe seg hus, og få unger, og bli fanga i gjeldsfella til en går av med pensjon og dør. Det er ingen frihet.

Det er også mange som ikkje ser nytten av å bruke 3-5 år av sitt liv på noko som dei ikkje syns gir dei noko verdi. :)

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke ha høyere utdanning, og de som setter det som krav kan du bare glemme at du noen gang ramlet borti.

Men jobb og penger er viktig, gjerne en lederstilling. Å være leder tipper jeg er et langt større pluss enn noen tusinger ekstra i lønn.

Jeg hører ofte om forskjellige krav som jenter/damer setter, blant annet fra venninnegjengen til søs. Veldig mye av det er direkte dumt og de går glipp av mange av de beste mennene. De skjønner sikkert ikke hvor uaktuelle de selv blir med de idéene.

Skrevet

Og dette har du fått sju plusser på :gjeiper: Ikke at jeg ville syntes det var særlig tiltrekkende om noen mente man måtte ha høyere utdannelse selv altså, men en sånn påstand som du kommer med her er ganske drøy, og jeg lurer på hvor du tar dette fra, og hvor mange universitetsutdannelser du egentlig har erfaring med eller oversikt over. Det er forresten ganske lite pugging på en god del universitetsstudier.

Hilsen Svada-Søgni

• Liker 3
Skrevet

Det har å gjøre med tenkemåte og evne til refleksjon, kunnskaps- og refleksjonsnivå. Dette er for meg viktige karaktertrekk hos en partner. Selvsagt kan man få alt dette uten utdannelse - og være foruten selv med utdannelse - men man finner likevel flere av dette kaliberet blant de som har høyere utdannelse.

En som som setter "høyere utdannelse" som et must i en kontaktannonse kan da umulig være så reflektert, eller inneha så mye kunnskap selv at det gjør noe.. Hvem som helst kan studere og få høyere utdannelse i norge i dag, det sier absolutt ingenting om det du nevner..

Jeg har møtt min del av ureflekterte idioter (for å kalle en spade en spade) fra universiteter, og såklart også fra yrker med "lav" utdannelse.. En ting som går igjen at bereiste personer som har opplevd mer enn gjennomsnittet også er langt mer reflekterte enn gjennomsnittet, dette totalt uavhengig av utdanning.

Vel, nå er jo ikke ordet "utdanning" synonymt med skole da..

• Liker 2
Gjest tarandus
Skrevet

Mange av de mest oppegående menneskene jeg kjenner, som er de som gir meg mest utfordringer intellektuelt, har ikke høyere utdannelse. Kanskje søker noen partner med det bare for statusen sin del...

• Liker 2
Skrevet

De fleste, mest oppegående menneskene jeg kjenner har nok høyere utdanning (3 år eller mer), men det varierer om den er fullført, om de har relevant jobb etc. Så det er ikke sammenheng mellom oppegående/interessant og inntekt f eks i min verden. Jeg ser på meg selv at høyere utdanning har gjort noe med meg i forhold til refleksjonsnivå, evne til å formulere meg og til å kunne ta lederansvar i fagsammenheng. Synes dette er tydelig hos mange av medstudentene mine også, de vokser mye i løpet av et studium, mens flere ikke har tilsvarende utvikling i jobb.

Men det er jo selvfølgelig ikke sånn at alle med utdanning er sånn og alle uten er slik. Jeg ville ikke skrevet i profilen min at jeg krevde at han hadde høyere utdanning - både fordi det kan utelukke en god og reflektert mann uten utdanning, og fordi det naturlig nok gir avsmak hos noen av de som kunne vært aktuelle MED utdanning (lar ikke være å skrive det for å tekkes disse, men fordi jeg ikke vil ha slike absoluttkrav på ting som ikke er sååå viktige for meg). For tiden har jeg mye kontakt med en som kun har videregående utdanning. Han er veldig reflektert på det personlige planet i hvert fall, velformulert og veldig snill. Han har også sine interesseområder hvor han antagelig har like mye kunnskap som en del fagfolk.

Selv har jeg studert masse (to ulike studier..), holder på med masteroppgave og vurderer sterkt doktorgrad.

Anonym poster: 6957925780386f68258e93e8808df5fe

Skrevet (endret)

For meg er det ikke så veldig viktig. Jeg vil jo selvsakt ha en kjæreste som jeg anser som smart, kunnskapsrik og reflektert, altså en jeg kan ha gode samtaler med.

Høyere utdanning kan gi en indikasjon på at man har i hvertfall et visst kunnskaps og refleksjonsnivå, men det sier egentlig ikke så veldig mye utover det. Og det sier ingenting om at en som har gått på yrkedsrettet utdanning IKKE kan være på det samme "nivået".

Du kan være like smart og kunnskapsrik som en som har tatt høyere utdanning selv om drømmen din var å bli elektriker f.eks. Man må være passe dum hvis man tror at alle som har gått på yrkedsrettede linjer og har tatt fagbrev i noe de ville bli, ikke kan være like "begavede" som de som har tatt høyere utdanning.

Derfor er ikke høyere utdanning et krav, jeg dømmer heller slikt etter SAMTALER og med personer og hvilke interesser vedkommende har isteden for hvilke utdanning de har.

Endret av mammamora90
  • Liker 1
Gjest test123
Skrevet

Aldri forstått de som setter høyere utdanning som krav, det er hvordan personen er som teller ikke hva slags papirer h*n har.

Ellers synes jeg det er overraskende hvor mange som på nett skriver at de ønsker smarte/oppegående kjærester i forhold til nivået på nettdebatter :gjeiper:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...