Gå til innhold

Noen GLUPINGER her? Matteoppgave, R1


Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrigp
Skrevet (endret)

Oppgave

La x være et helt tall.

Vis at 6 går opp i x(x-1)(x+1)

Ta med hele utregningen helst. :))

TUSEN TAKK!

Endret av nysgjerrigp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen glupinger på dette forumet. Unntaket må i såfall være meg.

Anonym poster: e133b5f94ef588d963a3b1970f6c160d

  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Gjør ikke oppgaver for deg ass. Spør læreren din på skolen i morgen.

Skrevet

Klart jeg kan det der.. men jeg sier det ikke :P

Skrevet

Oppgave

La x være et helt tall.

Vis at 6 går opp i x(x-1)(x-)

Ta med hele utregningen helst. :))

TUSEN TAKK!

"(x-)" ?

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Gjest nysgjerrigp
Skrevet

"(x-)" ?

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Endret nå :)

Gjest nysgjerrigp
Skrevet

Gjør ikke oppgaver for deg ass. Spør læreren din på skolen i morgen.

Tåpelig svar. Da kan du heller holde deg unna tråden. Jeg trenger hjelp til å LÆRE, ikke til å GJØRE...

Skrevet

HAHAHA!!! Fleire påstår de seeelvfølgelig kan løse ei oppgave som var skrevet opp feil og derfor ikke gav mening.. Jeg vil gjerne se deres løsning til x(x-1)(x-)..?

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

  • Liker 5
Skrevet

Når det står "går opp i 6", skal det bety x(x-1)(x+1)=6? Altså hvilken x verdi som løser den ligningen? (Jeg er ikke norsk, så forstår ikke helt formuleringen.)

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

HAHAHA!!! Fleire påstår de seeelvfølgelig kan løse ei oppgave som var skrevet opp feil og derfor ikke gav mening.. Jeg vil gjerne se deres løsning til x(x-1)(x-)..?

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Vet jo selvfølgelig det. Kan finne ut hva svaret blir, men hvorfor skal jeg gjøre det? Om eleven ikke greier å finne det ut selv, og må spørre på KG om hvordan man løser oppgaven med utregning, og ikke spurte om hjelp til hvordan man skulle gå fram, så skulle kanskje ikke h*n valgt R1.

Edit: man trenger ikke være glup for å løse denne oppgaven heller.

Endret av avocadoen
Skrevet

Vet jo selvfølgelig det. Kan finne ut hva svaret blir, men hvorfor skal jeg gjøre det? Om eleven ikke greier å finne det ut selv, og må spørre på KG om hvordan man løser oppgaven med utregning, og ikke spurte om hjelp til hvordan man skulle gå fram, så skulle kanskje ikke h*n valgt R1.

Edit: man trenger ikke være glup for å løse denne oppgaven heller.

Du kan jo ikke finne svaret på en oppgave som ikke gir mening rent matematisk.

Men hvis du fortsatt påstår du kan, vil jeg gjerne se hvordan du regner med "x-".

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Gjest avocadoen
Skrevet

Du kan jo ikke finne svaret på en oppgave som ikke gir mening rent matematisk.

Men hvis du fortsatt påstår du kan, vil jeg gjerne se hvordan du regner med "x-".

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Jeg så at oppgaven var feil. Til og med en ungdomsskoleelev kan se at det ikke går an å regne med x-. Skjønte jo at TS sikkert hadde skrevet feil, og oppgaven er jo: Vis at 6 går opp i x(x-1)(x+1), og det kan man enkelt finne ut. Men ser ikke vitsen hvorfor jeg skulle nevne det, når jeg sa at TS kunne finne det ut selv, i stedet for å spørre på KG om noen kunne gjøre oppgaven for h*n?

Skrevet

Jeg så at oppgaven var feil. Til og med en ungdomsskoleelev kan se at det ikke går an å regne med x-. Skjønte jo at TS sikkert hadde skrevet feil, og oppgaven er jo: Vis at 6 går opp i x(x-1)(x+1), og det kan man enkelt finne ut. Men ser ikke vitsen hvorfor jeg skulle nevne det, når jeg sa at TS kunne finne det ut selv, i stedet for å spørre på KG om noen kunne gjøre oppgaven for h*n?

Jammen, okey, så sier vi det.. :P

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Skrevet

Jeg så at oppgaven var feil. Til og med en ungdomsskoleelev kan se at det ikke går an å regne med x-. Skjønte jo at TS sikkert hadde skrevet feil, og oppgaven er jo: Vis at 6 går opp i x(x-1)(x+1), og det kan man enkelt finne ut. Men ser ikke vitsen hvorfor jeg skulle nevne det, når jeg sa at TS kunne finne det ut selv, i stedet for å spørre på KG om noen kunne gjøre oppgaven for h*n?

Unnskyld meg, men hva gjør du egentlig på kvinneguiden med en slik innstilling/oppførsel? Hva er i det hele tatt vitsen med å svare i denne tråden, hvis du ikke har tenkt til å hjelpe/svare på det som TS spør om??

Anonym poster: dec712003cb5a44bd44a50918b5ded7f

  • Liker 1
Skrevet

Det er når jeg ser slike meningsløse oppgaver at jeg priser meg lykkelig over at jeg aldri trenger å løse en slik oppgave igjen...

Hva med å spørre læreren på skolen i morgen, TS? :) Eller få en elev til å forklare deg om du ikke skjønner lærerens måte å forklare på? Siden du søker hjelp her, mener jeg.

Skrevet

TS, et godt tips: Logg deg på diskusjon.no, og be om hjelp i denne tråden. Der er det masse glupinger MED sosial intelligens som gladelig hjelper til! Du slipper spydighetene du finner her inne.

Og til dere "gjør det selv!"-folk: Skjerp dere! Jeg synes synd på dere hvis dere tror at eneste måten å lære på er ved å enten gjøre oppgaven helt alene, eller spørre læreren. Det finnes MANGE kunnskapsrike folk der ute som kan gi enda bedre forklaringer enn de fleste lærere. "Jeg er flink men nekter å dele"-holdningen hjelper ingen...

  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Jammen, okey, så sier vi det.. :P

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Om du ikke tror meg, så er svaret nullpunkt = 1 ;)

Skrevet

Om du ikke tror meg, så er svaret nullpunkt = 1 ;)

Nuvel.. Det er ikke løsning på oppgaven.<br /><br /> Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

  • Liker 1
Skrevet

Del inn i 3 faktorer: X-1, X og X+1.

Dette betyr at disse 3 faktorene er tre påfølgende tall (med svaret på likningen i parantes) for ulike verdier av x:

x=2 --> 1,2,3 (6)

x=3 --> 2,3,4 (24)

x=4 --> 3,4,5 (60)

x=5 --> 4,5,6 (120)

x=6 --> 5,6,7 (210)

x=7 --> 6,7,8 (336)

x=8 --> 7,8,9 (504)

x=9 --> 8,9,10 (720)

x=10 ->9, 10,11 (990)

For alle verdier av x (der X er et heltall) vil:

- en av faktorene være delelig med 3

- minst en av faktorene vil være et partall

Alle tall som er produkt av 3 og et partall vil være delelig med 6, uavhengig av om den siste faktoren er et partall eller oddetall (uansett vil produktet være et partall). Svarene på eksemplene jeg har listet opp er alle delelig med 6. Hvis du fortsetter med flere x-verdier vil du kunne se et system i tallrekkene.

Anonym poster: 90f1ff169881a81b8b73f88a8b6df137

Skrevet

TS, jeg vet ikke hvordan dere løser sånne ligninger i R1, men jeg skal prøve å hjelpe.

Som du kan se fra brukeren over meg er løsningen til ligningen x(x-1)(x+1)=6 at x=2.

x(x-1)(x+1) kan forkortes til x^3 - x. Ved x=2 gir det 2^3 - 2 = 6. Svaret kan finnes ved å bare "se" hva det skal være (i hvertfall når uttrykket er så simpelt som her), eller å sette inn x= 1 så 2 så 3 ..etc. til svaret stemmer (som vist over), man kan løse den som en tredjegradsligning, trykke det hele inn på kalkulatoren.. Jeg vet ikke hva dere gjør.

Anonym poster: 1ec1e58d01fa3463a225446938a4d501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...