Gå til innhold

Studentvennlig sunn lunsj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips til studentvennlig og sunn lunsj! Jeg blir ganske fort sulten i løpet av en skoledag, og de dagene jeg har med brødmat, kan jeg fort spise 6 brødskiver og et grovt polarbrød mellom 8-16 (da spiser jeg en go'morgen naturell til frokost). Dette synes jeg blir for kaloririkt! Hva kan jeg bytte det ut med som er sunt, ikke for dyrt og praktisk å ha med og oppbevare uten kjøleskap.

Anonym poster: 10c6539b4e337a595452f3215ff4a6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kylling tåler romtemperatur noen timer. Koster under 200 for 2 kg fryst kylling:) Lag en deilig kyllingsalat, gjerne med litt egg, pinjekjerner og masse grønt. Frukt er godt som dessert :)

Endret av *Maja*
Skrevet

Eggerøre med stekte (eller rå) grønnsaker til, funker fint kaldt.

Salat med kokt egg, eller med bønner.

Kalde supper (bruk google).

Havregrøt (tilberedes i mikro, eller med varmt vann fra termos).

Stekt blomkålsris (raspet blomkål) med kylling og MASSE krydder, selv synes jeg at det funket fint kaldt også.

Brødskive med hjemmelaget hamburger/kyllingburger/lakseburger - funker også greit kaldt. Særlig kylling og lakseburger er billig å lage.

Skrevet

Har du tilgang til varmt vann? Jeg har ofte med havregrøt, det holder meg mett lenge. Kan jo variere litt hva man eventuelt putter oppi også.

Skrevet

Kikertpannekaker! De kan pakkes med kjøtt og grønnsaker, ost og skinke, hva som helst egentlig :)

Oppskrift på pannekakene: En del kikertmel, en del vann, litt olje og krydderier. La røren stå i kaldt over natten og stek så tynne pannekaker. Kikertmel får du kjøpt billig på innvandrerbutikker (står "gram flour" på pakken). Proteinrikt og mettende! Lag litt røre når du er i gang, den holder i kjøleskapet en ukes tid, kjapt å steke noen pannekaker når røra er klar.

Ellers er cottage cheese eller kesam med frukt/bær en slager hos meg ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har havregryn tørt i en thermokopp med sukrin og kanel, evt bringebærsyltetøy og proteinpulver, også er det bare å helle over varmt vann og la svelle når jeg skal spise :) Ellers er tunfisksalat, eller kyllingsalat godt og relativt greit billig. Spe på med masse bønner, kikerter, litt fullkornspasta og slikt så blir det mettende. Middagsrester er kjekt og mye kan spises kaldt.

Om du må kjøpe noe så er skyr proteinrikt og veldig godt, du kan spe på med feks musli (naturell), frukt og litt mager kesam for å få mere utav det :) Evt cottage cheese.

EDIT: Den nederste der er vel strengt tatt ikke så billig, dog... :P

Endret av addict
Skrevet

Kikertpannekaker! De kan pakkes med kjøtt og grønnsaker, ost og skinke, hva som helst egentlig :)

Åååh, takk for genialt tips! :D

Gjest Bartenina
Skrevet

omeletter, bake et lager av f.eks pestosnurrer og ta opp kvelden før, lapper kan stekes for noen dager framover. Oh, og LOMPER! med pålegg :-)

Skrevet

Oppskrift på pannekakene: En del kikertmel, en del vann, litt olje og krydderier. La røren stå i kaldt over natten og stek så tynne pannekaker. Kikertmel får du kjøpt billig på innvandrerbutikker (står "gram flour" på pakken). Proteinrikt og mettende! Lag litt røre når du er i gang, den holder i kjøleskapet en ukes tid, kjapt å steke noen pannekaker når røra er klar.

Ellers er cottage cheese eller kesam med frukt/bær en slager hos meg ;)

Dette hørtes godt ut :) Hva slags krydder putter du oppi? Jeg er helt blank når det kommer til matlaging, så jeg har ikke peiling på hva som kan være godt...

Anonym poster: c751ec2aa7f4f95b8a84a25d6755d54a

Skrevet

Kikertpannekaker... takk for tipset, dette skal jeg prøve!

Ellers vil jeg anbefalle og investere i thermos og prøve deg på supper, gjerne med bønner og linser som metter bra. Potet- og purre suppe og gulrotsuppe er også gode alternativer.

Skrevet

da jeg studerte pleide jeg ha med. wraps med ulikt innhold. ost,skinke,salat,tomat,salsa feks. eller kylling,rødløk,salat,bønner og salat.+dressing.

eller pitabrød fylt med ulikt fyll, kylling og litt grønt .

Anonym poster: 6d8e6826124cf236b76d41cf1bbf7f8d

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Restemiddag er også en slager! Invester i en god, lufttett matboks :)

Skrevet

Dette hørtes godt ut :) Hva slags krydder putter du oppi? Jeg er helt blank når det kommer til matlaging, så jeg har ikke peiling på hva som kan være godt...

Anonym poster: c751ec2aa7f4f95b8a84a25d6755d54a

Jeg har alltid salt i røren, og så varierer jeg litt med resten; oregano, chili, basilikum, hadde pesto oppi en gang (reduserte litt på vannet da) det var veldig godt :)

Har funnet denne oppskriften på www.linn-sin-verden.blogspot.com, mange fine tips der (ikke min blogg altså ;) ).

Skrevet

Jeg blander grønne linser, eple, avokado og nøtter til en salat, det er godt, billig og holder deg mett lenge! Har ofte gulrøtter i tillegg som jeg kan knaske på.

Skrevet

Vegetariske lunchkaker, de er kjempegode! Og mye mer sunne enn de "tradisjonelle" lunchkakene laget med farse. Holder seg godt i kjøleskap og kan spiser for seg selv, som burger eller f.eks. i en sandwich:) http://veganmisjonen.blogspot.no/2011/09/oppskrift-lunchkaker-vegetarburger.html

Ellers pleier jeg å koke opp fullkornspasta og ha i kjøleskapet, fylle en nisteboks med dette og grønnsaker eller salat. Fylte, grove pitabrød er også en hit. Eggestand laget med pastarester, tomater, sopp, spinat, brokkoli... you name it. Funker bra å kutte et stykke og ha i nisteboksen. Ellers er alltid middagsrester godt! Pasta, pai, pizza, wraps osv. Har du vannkoker tilgjengelig kan du ha med posesuppe eller havregryn til havregrøt. Yoghurt med bær og müsli. Er egentlig bare fantasien som setter grenser her altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...