Myrsnipa Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Jeg prøver å komme i god form, og har de siste månedene gått mange fjellturer og begynt å jogge. Nå klarer jeg å jogge et godt stykke, noe jeg før ikke klarte. Kondisen min er mye bedre og jeg har gått ned flere kilo. Jeg var ikke mye overvektig, bare for mye "kose"vekt hvis dere skjønner. Har en mage som jeg aldri har likt som jeg ønsker å få bort. ( den er også endel over cm som er anbefalt på kvinner) Ellers har jeg slanke bein, rumpe, små pupper osv. Jeg syns det er bra fremgang, men så hører jeg og leser mye om trening og at styrketrening er en del av dette. Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har likt slik trening. Jeg har ikke som mål å få noe mer synlige muskler, bare få slankere mage og få god kondis. MÅ jeg trene styrke? Er det OK å bare jogge og trene kondis? Jeg skjønner at å trene muskler gjør at man forbrenner mer fett, men jeg syns det går bra med kodistreninger for min del slik det ser ut.
Envy Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Selvfølgelig er det å OK å bare jogge hvis det er det du trives best med men hvis du vil bli stram og unngå å bli "tynnfeit" bør du ha et par økter styrke i uka i tillegg 1
Gjest Trolltausa Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Noe styrketrening er viktig, ikke bare for større forbrenning, men spesielt med tanke på forebygging av belastningsskader og beinskjørhet. Spesielt er det viktig å trene de 5 store muskelgruppene (armer, skuldre, rygg, mage og bein), og kjernemuskulatur. Men det er ikke nødvendig å trene på treningssenter dersom det er det du ikke liker, det er like nyttig å gjøre styrkeøvelser på stuegulvet hjemme. 2
isbiten. Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Styrketrening er bra for mye, og vil kanskje kunne gjøre at du raskere ser fremgang. Og husk, den treningen det blir noe av er den beste. Jeg er litt fan av at man skal gjøre det man trives med, og opprettholde det. Ingen MÅ trene styrke, men kanskje kan det være en ide å legge inn et par hjemmeøvelser etter du har vært på løpetur? F.eks. armhevinger, knebøy,utfall, planke osv? Synes uansett du skal være fornøyd med å ha kommet så godt i gang med joggingen! 1
kubrak Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 det skal veldig mye til før et kvinnfolk får noe som er i nærheten av store muskler. Styrketrening er bra da det strammer opp, og om du så skulle få antydning til biceps så er ikke utseendet ditt ruinert av den grunn. 1
Myrsnipa Skrevet 29. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2012 Takk for svar. Skjønner det er lurt med litt styrke da. Jeg trente endel med vekter før, med fikk da så store overarmer at jeg så bare tjukk ut, men antar at da var det mer av kondistreningen som manglet Må vel bare prøve å komme meg på gulvet og begynne med noe. Kjenner det sitter langt inne og skal begynne, men noe er vel bedre enn ingenting. Hatet jo å jogge før (og gå på fjellet pga dårlig kondis) men nå er det bare gøy Så det er helt sant det de sier, i begynnelsen er det værst.
Gjest Trolltausa Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg vegret meg utrolig lenge, før jeg for 3 uker siden innså at styrketrening var noe jeg bare måtte gjøre. Jeg er veldig glad at jeg ved å gjøre øvelser hadde klart å opprettholde en god del muskelstyrke gjennom mange år med sykdom, det hadde vært veldig tungt dersom jeg hadde måttet starte helt på null nå. Bare et lite tips... jeg begynte med Wii Fit+, og tok en del styrkeøvelser derfra. Da ble det mer en lek, og mer morsomt. Kanskje det kunne være noe for deg også? 1
Myrsnipa Skrevet 30. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2012 Selvfølgelig er det å OK å bare jogge hvis det er det du trives best med men hvis du vil bli stram og unngå å bli "tynnfeit" bør du ha et par økter styrke i uka i tillegg Jeg undret meg på dette ordet "tynnfeit". Hva betyr egentlig det? Aldri hørt dette før.
Gjest *Maja* Skrevet 30. august 2012 #10 Skrevet 30. august 2012 (endret) Jeg undret meg på dette ordet "tynnfeit". Hva betyr egentlig det? Aldri hørt dette før. Veldig mange "sulter" seg selv med ekstrem dietter når de skal ned i vekt. Da vil kroppen først miste mye vann, så vil den i tillegg til å miste fett begynne å spise av muskelmasssen. Når kroppen tærer på muskelmasssen vil forbrenningen gå ned ganske mye da muskler brenner fett. Uten mye muskler å brenne på så fortærer kroppen på innsiden og den vil tviholde på fettet. Nå er balansen mellom fett og muskler skjevt og du er blitt tynnfeit. Det er derfor mange legger på seg MYE når de starter å spise normalt igjen, da forbrenningen er nedsatt inntil de klarer å bygge opp igjen muskelmasssen. Endret 30. august 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 Jeg undret meg på dette ordet "tynnfeit". Hva betyr egentlig det? Aldri hørt dette før. *Maja*s forklaring er kjempebra! Men jeg vil bare legge til at svaret ligger også i ordet "tynnfeit". Du ser tynn ut, men er "feit" på innsiden, altså har en alt for stor andel fett på kroppen i forhold til muskler. Et annet ord som også blir brukt for å beskrive det samme, er "innfeit". Anonym poster: bcae4b48885346c69859b1aa46e16e7d
Deimos Skrevet 30. august 2012 #12 Skrevet 30. august 2012 Der hvor jeg trener opplever jeg en tendens til at kvinner dominerer de typiske kondisjonsapparatene mens menn dominerer styrkeapparatene og vektene osv. Jeg tenker da som så at den beste treningen er mest mulig allsidig... dvs. at kvinner har godt av å trene mer styrke, og menn har godt av å trene mer kondisjon. Det finnes selvfølgelig unntak. Jeg synes det er et vakkert syn hver gang jeg ser en kvinne trene styrke. Sprettrumpene på tredemøllene er det nok av. PS: Jeg har mitt på det tørre, da jeg trener begge deler.
Myrsnipa Skrevet 30. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 30. august 2012 hmm akkurat. Da lærte jeg noe nytt Tror ikke jeg er i faresonen for det, da jeg spiser helt normalt som før, bare litt sunnere, og trener mye mer kondisjon. Må tenke på hvilke øvelser jeg skal satse på. Jeg går jo mye i skog og mark og mye bratt oppover (et par ganger i uken),så da får rumpe og lår kjørt seg mye. Jeg har fått bedre balanse av å gå på fjellet kjenner seg, så ingen tvil om at kjernemuklaturen blir brukt i ulent terreng. Rir litt også. Tror jeg må finne noen arm øvelser og noe mage/rygg itillegg. Så blir det vel bra
Dragonfly84 Skrevet 30. august 2012 #14 Skrevet 30. august 2012 Styrketrening er veldig bra for å forebygge skader. Veldig mange joggere får skader, og en del skader kan unngås hvis man trener styrke. Jeg er selv i en periode nå der jeg er drittlei styrke, men pga en gammel kneskade er jeg nødt til å trene en del styrke for å holde knær under kontroll. Jeg tenker på det sånn at styrketreninga gir meg en sterk og sunn kropp, og gjør det mulig for meg å trene kondisjon Men det at du går i mye bakker og ulendt terreng og i tillegg rir er jo kjempebra 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå