Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ida wulf har ett innlegg om hva hun tjener på annonse samarbeidet med nettavisen

http://www.idawulff.com/?p=1124

Strengt tatt kan det ikke sies at hun tjener penger på å blogge, siden hun ikke tjener penger direkte av det hun blogger om. Bare at annonsene rundt bloggen er inntektskilden hennes på grunn av samarbeidet med nettavisen.

Jeg syns faktisk det er tåpelig at inntekt skal komme fra annonser som nettavisen avtaler med store aktører, og ikke fra selve innholdet på bloggen. Sånt sett kan vel mange blogge om dill og søppel så lenge de har en avtale der de får betalt for annonseplass på bloggen?

Skal det bli slik at for å komme opp og frem som blogger at må du ha et selskap som nettavisen i ryggen som sørger for at du får inntektsgivende annonser og markedsført bloggen?

Hva da med alle de bloggene der ute som faktisk er DRITGODE på innhold og har kvalitet blogger, selv om de blogger om private ting, De bloggene vil aldri få den oppmerksomheten de fortjener, bare fordi de ikke har en avtale med nettavisen om betalt reklame på bloggene sine.

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser det i helt feil rekkefølge. Ifølge din retorikk skulle enhver reklamefinansiert avis (natt og dag) eller tvkanal (tv2/tv3 osv) inneholde søppel som ikke er verdt noe siden man ikke betaler direkte til kanalene for å se innholdet de leverer - de lever kun på reklameinntektene.

En blogg som er kommersiell interessant har gjerne svært lite dypt innhold siden folk flest vil ha enkel underholdning. DERFOR vil disse nisjebloggene du nevner ikke ha så mange lesere og DERFOR vil de ha enklere eller ingen avtaler med annonsører.

Annonsørene vil betale for reklame på de bloggene som allerede har mest lesere. Det er ikke slik at en blogg får mange lesere fordi de har masse reklame.

  • Liker 1
Skrevet

Du ser det i helt feil rekkefølge. Ifølge din retorikk skulle enhver reklamefinansiert avis (natt og dag) eller tvkanal (tv2/tv3 osv) inneholde søppel som ikke er verdt noe siden man ikke betaler direkte til kanalene for å se innholdet de leverer - de lever kun på reklameinntektene.

En blogg som er kommersiell interessant har gjerne svært lite dypt innhold siden folk flest vil ha enkel underholdning. DERFOR vil disse nisjebloggene du nevner ikke ha så mange lesere og DERFOR vil de ha enklere eller ingen avtaler med annonsører.

Annonsørene vil betale for reklame på de bloggene som allerede har mest lesere. Det er ikke slik at en blogg får mange lesere fordi de har masse reklame.

Du sier altså at fordummende magasiner, ukeblader, aviser, tv-programmer og blogger kun har godt betalt reklame på grunn av innholdet er så enkelt at det er latterlig?

Så, de store merkene velger blogger som ikke kan overstyre merkevaren?

Med andre ord, selv om FF tjener penger på annonsering, så ser de store merkevarene ned på henne siden hun er så "enkel"?

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Skrevet

Store merkevarer gir steike blaffen i innholdet så lenge målgruppen er:

1. homogen

2. lettpåvirkelig

3. pengesterk

Store firmaer driver ikke med folkeopplysningn eller høykultur. De har som mål å selge produktene sine samt tjene penger. Dette gjør de ved å blant annet annonsere på blogger som har mange lesere. Spesielt blogger som tiltrekker seg mye tenåringer er populære siden disse gjerne har pengesterke foreldre som lar de få det de vil til ferieturer, klær, extentions, mobiltelefoner, datamaskiner etc. Disse er også annsett som meget lettpåvirkelige. Tenåringer og såkalte "tweens" er de mest populære målgruppene i verden idag innen reklameverden siden de er så opptatt av å være like og i tillegg er veldig usikre og lettpåvirkelige.

På samme måte som at en naturvitenskapelig tvkanal vil ha langt "bedre" innhold enn en kanal som bare viser såpe og realityprogrammer, vil sistnevnte tjene langt mer reklamekroner fordi de vil ha langt flere seere.

Skrevet

Med andre ord, selv om FF tjener penger på annonsering, så ser de store merkevarene ned på henne siden hun er så "enkel"?

Det er ikke helt utenkelig. Så lenge det ikke er skadelig for merkevaren å ligge på bloggen, er det bare å fortsette.

Merkelig tråd.

Skrevet

Det er ikke helt utenkelig. Så lenge det ikke er skadelig for merkevaren å ligge på bloggen, er det bare å fortsette.

Merkelig tråd.

Merkelig og merkelig, jeg ble nysgjerrig på dette.

Så hva med en annen gruppe "populære" bloggere, som feks mamma bloggere og andre voksne bloggere, hva slags målgruppe er de ang reklame? De er voksne, har flere voksne lesere, de kjøper ikke hva som helst lenger. Er det ingen merkevarer som kunne tenkes å ha ett større seriøst samarbeid med feks slike bloggere?

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Skrevet (endret)

Er det ingen merkevarer som kunne tenkes å ha ett større seriøst samarbeid med feks slike bloggere?

Jo, naturligvis. Hvis en mammablogger har en hel drøss med lesere, så er det også penger å hente på å annonsere på den bloggen, eller samarbeide med bloggeren på samme måte som Nettavisen gjør med Wulf. Men da kan det også være at Nettavisen har valgt seg en profil hvor mammablogger ikke passer inn.

Tenåringsjenter er selvsagt langt enklere å påvirke med reklame, men f.eks. teleoperatører og flyselskaper kan/burde helt klart reklamere på en mammablogg. Reklame for barnevogner og div. må også være gull.

Endret av Silver Crook
Skrevet

Jo, naturligvis. Hvis en mammablogger har en hel drøss med lesere, så er det også penger å hente på å annonsere på den bloggen, eller samarbeide med bloggeren på samme måte som Nettavisen gjør med Wulf. Men da kan det også være at Nettavisen har valgt seg en profil hvor mammablogger ikke passer inn.

Tenåringsjenter er selvsagt langt enklere å påvirke med reklame, men f.eks. teleoperatører og flyselskaper kan/burde helt klart reklamere på en mammablogg. Reklame for barnevogner og div. må også være gull.

Fanereklamering er ikke noe som er pent å se på. Ofte er de blinkende og forstyrrende. Er det ikke mulig å reklamere på andre måter? Jeg kan ikke tenke meg at voksne bloggere er villige til å la feks nettavisen slippe til slik med fanereklamer.

En annen ting er at blogger som blir profilert på slike steder som nettavisen, får flere lesere på grunn av dette. Så hva kan andre bloggere gjøre for å få flere lesere uten å binde seg opp mot slike steder som nettavisen? Personlig vil jeg mye heller se kvalitetsbloggere opp og frem enn bare lettbent underholdning. Verden består ikke bare av tenåringer.

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Skrevet (endret)

Merkelig og merkelig, jeg ble nysgjerrig på dette.

Så hva med en annen gruppe "populære" bloggere, som feks mamma bloggere og andre voksne bloggere, hva slags målgruppe er de ang reklame? De er voksne, har flere voksne lesere, de kjøper ikke hva som helst lenger. Er det ingen merkevarer som kunne tenkes å ha ett større seriøst samarbeid med feks slike bloggere?

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

De mest populære mammabloggerne er gjerne mellom 16 og 24 år gamle og blogger stort sett for jenter som liker mote, interiør, matlaging, leker og ting til seg selv og barna. Perfekt for produktsalg altså. Her kan annonsørene selge alt fra tapet til babyklær til ferieturer.

Faktum er og blir at de mest leste bloggene i Norge er mest besøkt av tenåringsjenter og jenter i tidlig 20åra. Igjen handler det om å ha homogene målgrupper. Hvis en blogg har et samensurium av lesere av begge kjønn, alle aldre og interesser ville det vært ekstremt vanskelig å lage en reklamekampanje som traff flest mulig av disse siden de er så forskjellig. Da faller verdien på annonsene siden målet jo er å få flest mulig til å kjøpe varen.

En blogg bestående av kritiske lesere vil være svært lite interessante for reklamebransjen sammenlignet med de som kjøper mye og er lettpåvirkelige. Det sier seg selv.

OM du skal selge bilen din og har to kjøpere, en som hopper og roper at hun elsker bilen din og ei som kun kommenterer alle feil på den.Hvem gidder du bruke tid på?

Dette er ikke akkurat rakettforskning. Og det er ikke slik at du kan forvente at verden skal ta hensyn til dine ønsker. Liker du nisjetilbud må du selv sørge for at dette finnes. Da får du betale selv til bloggere med lite reklameinntekter som du liker. HBO lager kvalitetsserier, har ingen reklame på tvkanalen sin, er 100 % abonementsbasert og har mindre seere men stabile inntekter pga denne modellen.

Ulempen med å drive på slik disse mer enkle bloggene gjør - er at de dør ut ganske kjapt. Når neste generasjon ungdommer ikke føler noen kobling mister de lesere og da forsvinner automatisk også reklameinntektene.

Endret av Guybrush
Skrevet

Så hva kan andre bloggere gjøre for å få flere lesere uten å binde seg opp mot slike steder som nettavisen?

Man må skrive noe som er verdt å lese, og gjerne ha et stort nettverk av mennesker som vil se på bloggen din. Hvis bloggen har livets rett, så vil du få stadig flere lesere etter hvert som jungeltelegrafen gjør sitt.

Skrevet

Man må skrive noe som er verdt å lese, og gjerne ha et stort nettverk av mennesker som vil se på bloggen din. Hvis bloggen har livets rett, så vil du få stadig flere lesere etter hvert som jungeltelegrafen gjør sitt.

Så hva er verdt å lese?

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Skrevet

De mest populære mammabloggerne er gjerne mellom 16 og 24 år gamle og blogger stort sett for jenter som liker mote, interiør, matlaging, leker og ting til seg selv og barna. Perfekt for produktsalg altså. Her kan annonsørene selge alt fra tapet til babyklær til ferieturer.

Faktum er og blir at de mest leste bloggene i Norge er mest besøkt av tenåringsjenter og jenter i tidlig 20åra. Igjen handler det om å ha homogene målgrupper. Hvis en blogg har et samensurium av lesere av begge kjønn, alle aldre og interesser ville det vært ekstremt vanskelig å lage en reklamekampanje som traff flest mulig av disse siden de er så forskjellig. Da faller verdien på annonsene siden målet jo er å få flest mulig til å kjøpe varen.

En blogg bestående av kritiske lesere vil være svært lite interessante for reklamebransjen sammenlignet med de som kjøper mye og er lettpåvirkelige. Det sier seg selv.

OM du skal selge bilen din og har to kjøpere, en som hopper og roper at hun elsker bilen din og ei som kun kommenterer alle feil på den.Hvem gidder du bruke tid på?

Dette er ikke akkurat rakettforskning. Og det er ikke slik at du kan forvente at verden skal ta hensyn til dine ønsker. Liker du nisjetilbud må du selv sørge for at dette finnes. Da får du betale selv til bloggere med lite reklameinntekter som du liker. HBO lager kvalitetsserier, har ingen reklame på tvkanalen sin, er 100 % abonementsbasert og har mindre seere men stabile inntekter pga denne modellen.

Ulempen med å drive på slik disse mer enkle bloggene gjør - er at de dør ut ganske kjapt. Når neste generasjon ungdommer ikke føler noen kobling mister de lesere og da forsvinner automatisk også reklameinntektene.

Interessant å lese ditt synspunkt. Men det er mammablogger opp i voksen alder også, som feks Pia's Verden. Jeg ser flere voksne blogger ala denne reklamerer mer og mer i innlegg de poster. Og Pia har lesere i spredt aldersgruppe.

Er det generelt bare de yngre reklamen sikter seg inn på? Noe som betyr at bloggere som er mer gjenbruks orienterte ikke vil tiltrekke seg merkeprodusenter på grunn av nøkternheten?

Hva med bloggere som reiser? Den ene unge bloggeren etter den andre har nå vært på sponsede reiser. Er det mulig at voksne og mer nøkterne blogger kunne blitt den nye gruppen?

Det bare virker som om markedsføring satser på unge og glemmer den største forbrukergruppen, de voksne.

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Skrevet

Så hva er verdt å lese?

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Får inntrykk av at du går inn for å være vanskelig - jeg nekter å tro at du ikke skjønner sammenhengen. En ting er at du missliker at kommersialisme og det som tiltrekker seg massene er det som blir populært - noe annet er å tro at dette er urettferdig. Enkelt fortalt - lite i denne verden er "rettferdig", og smak er subjektivt.

Liker du noe som få andre liker er du nødt til å betale mer for det enn de som deler sin interesse med mange andre - så enkelt er det :)

Skrevet

Får inntrykk av at du går inn for å være vanskelig - jeg nekter å tro at du ikke skjønner sammenhengen. En ting er at du missliker at kommersialisme og det som tiltrekker seg massene er det som blir populært - noe annet er å tro at dette er urettferdig. Enkelt fortalt - lite i denne verden er "rettferdig", og smak er subjektivt.

Liker du noe som få andre liker er du nødt til å betale mer for det enn de som deler sin interesse med mange andre - så enkelt er det :)

Haha neida jeg er bare nysgjerrig og må noen ganger ha det inn med teskje ;)

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

  • Liker 1
Skrevet

Interessant å lese ditt synspunkt. Men det er mammablogger opp i voksen alder også, som feks Pia's Verden. Jeg ser flere voksne blogger ala denne reklamerer mer og mer i innlegg de poster. Og Pia har lesere i spredt aldersgruppe.

Er det generelt bare de yngre reklamen sikter seg inn på? Noe som betyr at bloggere som er mer gjenbruks orienterte ikke vil tiltrekke seg merkeprodusenter på grunn av nøkternheten?

Hva med bloggere som reiser? Den ene unge bloggeren etter den andre har nå vært på sponsede reiser. Er det mulig at voksne og mer nøkterne blogger kunne blitt den nye gruppen?

Det bare virker som om markedsføring satser på unge og glemmer den største forbrukergruppen, de voksne.

Anonym poster: e00cd6f90f164e931a99a91e1e2f1eba

Reklamebransjen vet MYE mer om dette enn din enkle konklusjon. Voksne folk som du kaller det er ikke lette å få hekta, de er langt mindre trofaste til media og bruker ikke like mye penger på media som yngre mer åpne og mottagelige for reklame.

Jo eldre folk blir jo vanskeligere er de også å få til å ta ibruk nye produkter og velge andre leverandører. Med andre ord - klarer du som merke å få en ung person interessert kan du ha denne for resten av livet. De voksne har allerede tatt et valg i langt større grad. Dette resulterer i at du må kanskje bruke 3-4 ganger så mye penger for å få 1 "voksen" kunde som en ung.

Dette er helt enkel matematikk og prosentberegning basert på årevis med statistikk. Det er også et faktum at jo yngre en person er jo mer sannsynlig er denne aktiv på internett og i langt større grad - samt visa versa.

Hadde det vært så enkelt at man bare kunne reklamere for mer voksne kundegrupper og de hadde kommet løpende hadde folk gjort det i stor skala. Man ser jo selv at mer voksne bloggere ikke tiltrekker seg like store mengder lesere. Slik er det jo med musikk og film også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...