Gjest lisha Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Sambo jobber på en ganske stor arbeidsplass, hvor firmaturene alltid ender opp med å bli fylleturer på veldig mange (både unge og godt voksne) Er jo noen vi er mye med på fritiden, som går under nære venner. Disse, med følge er invitert til middag Sambo har lyst å invitere flere til festen etterpå, men syns det blir "gjerrig" å invitere kun noen, og ikke alle! Jeg syns det er unødvendig å invitere alle, det er snakk om veldig mange! Hvordan fungerer dette i praksis? Hva er greit?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Det kommer an på hva du mener med unødvendig? Og er det pengene du tenker på, eller er du redd for at det bare skal bli fyllekalas av det hele? Det er også en sosialt vanskelig situasjon det her. Helt greit og naturlig at dere inviterer de dere ser som nærere til middag og alt. Og helt greit at noen blir invitert til festen. Men hva med de som ikke blir det? Hvor skal dere setter grensen? Så lenge dere baserer dere på hvor nære venner dere er og det er én gruppe det er naturlig å invitere og en ikke så er det jo greit. Men tenk også på at de som ikke blir invitert kommer til å lure på hvorfor - ihvertfall om det er mennesker dere er like ofte sammen med som de dere inviterer. Det er kjedelig, men ofte blir det jo sånn når man inviterer til bryllup eller andre fester at det er hele grupper med folk som det er naturlig å invitere sammen. Tar man en, tar man alle. Vi sitter med noen sånne selv nå som vi lager gjesteliste, og det er ikke lett. Hvor mange er det snakk om da? Og hvor mange blir det totalt? Anonym poster: b5169dfb47fba6581c78b368a722b82f
Gjest Adriane Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 (endret) En mulighet er å invitere de dere har som omgangsvenner til middag som du sier, og hvis dere i tillegg skal invitere til fest, inviter de som jobber på samme avdeling? (f.eks, jobber han i kundeservice, inviter kundeserviceavdelingen). Tror ingen vil stusse da Edit: I mine øyne virker det merkeligere å invitere hele firmaet, enn kun de som er på samme avdeling. Endret 29. august 2012 av Adriane 1
Gjest lisha Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Jeg tenker litt på begge deler! Vi er allerede 60 til middag, og vi har 15 stående som vi har lyst å invitere til kaffe (andre venner med følge) Om hele jobben til sambo blir invitert, og alle kommer, så blir vi sikkert 120 stk! Og da blir det fryktelig dyrt! Og i tillegg har jeg ikke lyst at de skal komme å "ødelegge" festen med fyllefest! Har dårlig inntrykk av tidligere firmaturer og holdningen til enkelte.. Sambo jobber på verksted, så det er kun de fra hans "avdeling" jeg har tatt med her! :/
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Det er sikkert hyggelige folk - men det ser jo rart ut om halvparten (!) av gjestene er fra brudgommens jobb. Kan også skjønne at du er engstelig for rølpefesting - men det kan sikkert være lurt å sjekke at disse inntrykkene dine stemmer. Av og til misforstår/overtolker man jo ting litt. Og selv om noen er på grisefylla på firmatur, trenger det ikke bety at de er det i bryllup Anonym poster: b5169dfb47fba6581c78b368a722b82f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 Jeg synes noe så personlig som bryllup er mer for venner og familie enn arbeidskolleger. Kan han ikke heller ta igjen det med å ha en hei dundranes utdrikkingslag med kollegaene sine? Så får de seg en fest, og ikke alle behøver å komme i bryllupet. Personlig hadde jeg ikke vært klar for å ha hele avdelingen til mannen min i bryllupet. Venner ja - kollegaer nei. Anonym poster: 0ecf832fba80c7bdcd63280ca758b4c1 1
Gjest Adriane Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 (endret) Ojsann - de jobber jammen mange på det verkstedet! Da skjønner jeg dilemmaet ekstra godt, både pga antall og pga den kulturen som gjerne råder på slike arbeidssteder. Men da ville jeg rett og slett sagt at kollegaer - utover de dere omgås privat - ikke kan inviteres. Som foreslått over, kan de heller ha et gedigent utdrikningslag, eller ta seg en real fest i etterkant. Når de er så utrolig mange, vil jeg si det er mer naturlig. For meg ville det ikke vært helt fremmed med kollegaer i bryllupet, dersom det er kollegaer man har jobbet lenge sammen med, og har utviklet nære relasjoner og vennskap til. Man tilbringer jo stort sett mer tid (i våken tilstand) sammen med kollegaene sine enn man tilbringer sammen med noen andre gjennom hele uka - så personlig føler jeg det ikke så unaturlig at kollegaer involveres i en av livets store begivenheter. Men så har jeg aldri jobbet på et verksted med 45 nære kollegaer heller da, hehe. På det meste har jeg vel hatt 8 kollegaer som tilhørte samme avdeling som meg - og som jeg ville sett det som naturlig at ble invitert til bryllupet mitt, dersom jeg skulle ha stort bryllup Endret 29. august 2012 av Adriane 1
Gjest lisha Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Er ikke bare de som jobber ilag, men endel har jo fruer også! Vet mange hadde blitt rimelig fornærmet om mannen ble bedd, og ikke de! :/ Var en lur ide om at de heller få ta seg en real fest i ettertid! Noen av de er gode venner som vi omgås ofte, andre omgås vi litt, men har en veldig god tone! Det er jo mer av den yngre garden siden vi er 26 selv! For meg er det mest naturlig å invitere kun de vi omgås til vanlig Så skal absolutt lufte denne tanken for han! For si om vi inviterer de 60 til middag + de 15 som vi har på kaffelista inviteres til middag også! da blir vi 75 stk maks, vi kan leie et annet lokale (finere ihvertfall siden vi da trenger mindre plass) og så er det kun oss! Syns igrunn det er mange nok jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå