Gå til innhold

Forslag til tema i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førskolelærerstudent på 2. året, og skal ha praksis i barnehage i 6 uker. Praksisen går mye ut på få erfaring som leder, og planlegging, gjennomføring og vurdering av tverrfaglig opplegg som skal gå over to uker.

Så er det å finne et tema da...Mange av dere er foreldre, og har sikkert meninger om hva dere syns hadde vært interessant å ha som tema i barnehagen? Opplegget skal ha flest mulig av disse fagene; Norsk, forming, drama, musikk og matematikk...

Jeg har tenkt på spesielt to tema; Våren eller Påske. Men...Jeg utfordrer dere til å komme med mange gode forslag!! :)

Takk...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Bringer tilbake "gamle" minner dette her! Mange år siden jeg var førskolelærerstudent nå.....

Temaer som våren og påske er ok, men ganske vanlig og "kjedelig", eller? Synes du skulle trå til med noe litt "sprekere", som : "Indianere", "Troll" eller kanskje "Prinsesser og Drager"...... Ut fra dette kan du jo velge vilt i eventyr, fortellinger, la barna lage fortellinger, lage telleleker, formingsoppgaver m.m.... Ikke vanskelig å lage tverrfaglig opplegg ut fra noe tema til barnehagebruk. Og så må dere jo ha temafest siste dagen, med "Indianerbrød" eller kanskje "Trollkaker"..... Drama og teater-lek er også selvsagt moro!!!

Skrevet

Takk for tips! Artrig med nye ideer... Grunnen til at jeg tenkte å ha om vår eller påske er fordi det er midt i blinken når jeg skal ha opplegget mitt, og påske "MÅ" man ha om likevel...

Ideene dine var fine, det er bare det at det er karneval i bhg denne uken, og det er altså bare en uke til jeg skal begynne. Så jeg kan bare tenke meg hvor mange indianere, prinsesser, troll og drager det har vært! Syns det blir litt nært på...

Tar selvfølgelig imot maaange flere forslag også! :)

Skrevet

hva med et litt mer seriøst tema?

Som mobbing og vennskap? Mobbing er på dagsorden i skolehverdagen. Men hva med i barnehagene? Du kan lese historier/eventyr med mobbing/erting som ender godt, som lærer de litt empati. Synge den sangen om at en og en blir to - da får du inn sang og matte :kul: . La de tegne sin beste venn - enten det er en bamse, et kjæledyr, et menneske osv.

Vet ikke hvor gamle disse barna er og hva nivå de er på.

En annen ting du kan dra frem er barnas rettigheter. Dette har de sikkert et lite forhold til fra før med tanke på jul i skomakergata. Om du tar en rettighet hver dag som tema for den dagen og lager planer deretter?

Skrevet

Eller hva med et mer abstrakt tema som omsorg.

Der dere jobber med det å ta vare på hverandre, snakker om å ta vare på dyr, og kanskje de eldste kan få spesielt ansvar for å ta vare på noen av de minste. Og så kan de dyrke planter som de må ha omsorg for for at de skal greie seg.

Og det finnes massevis av fine historier som jo indirekte eller direkte handler om omsorg.

(Ellers så syntes jeg det var stas når de hadde torbjørn egner som tema i barnehagen tilsønnen min)

Skrevet

Temaer vi brukte da jeg gikk på skolen: Skogen, gammlehjemmet, baking, dukketeater, vennskap, dyr, gammledager... Og det var det jeg kom på... :oops:

Lykke til i allefall!

Skrevet

Sosial kompetanse.

Her kan du bruke:

- historier

- sanger

- rollespill ("du får ikke leke med oss så" osv.)

- formingsaktiviteter

Matematikk var det verre med....

Skrevet

Takk for tips!!

Har nesten bestemt meg for tema nå...Våren. Tenkte på forskjellige ting, og våren var temaet det var enklest å få med flest mulig av fagene mine, syns jeg... Så nå er hele planleggingen klar i hodet, men jeg må være litt forsiktig med det også, siden personalet på avdelingen skal være med på planleggingen...

Det som derimot er litt dumt her jeg bor, er at det nesten ikke er vår! Hehe...Det har seg slik at jeg bor "oppå fjellet", og etter vineren går det nesten rett over på sommer...

Men våren passer også bra, siden jeg skal ha opplegget mitt på begynnelsen av den første vårmnd. Har tenkt å snakke om våren, hva som skjer i naturen, gå på tur og lytte etter "vårlyder" (bekker som renner, fugler som kvitrer osv). Tegne våren, og lage vårblomster i papp som kan henge i vinduet. Synge vårsanger, og ta med instrument på det...Lese historier og dikt om våren... Dramatisere en historie kanskje...Drama har jeg ikke heeelt klart enda... Men; jeg tror dette går bra jeg!! :)

Skrevet

Dette blir så bra atte :-) og både barn og vokdne i barnehage blir veldig glad om du finner på nye tema. Mange tema er vel nesten "oppbrukt" i barnehagene og trenger en del oppussing.

Gjest Embla s
Skrevet

Selv om du nå har funnet ditt tema, kom jeg på et bra utgangspunkt for et mindre prosjekt: Eventyret om de tre bukkene bruse. Dette kan dramatiseres, lekes, leses, formes (collage, modell) og samtales om (mange samtaletemaer i dette eventyret). Også er det et ypperlig utgangspunkt for å leke inn noen begrepslæring og basiskunnskap i fht matematikkfaget; størst, mellomst, minst, først, sist..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...