Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er en jente på 22 som ikke aner hva jeg skal studere eller hva jeg vil jobbe som.

Jeg vet at jeg ikke har lyst på en jobb med mye menneskekontakt. Har ikke noe problemer med sosial kontakt, eller kontakt med mennesker, men det gjør meg til tider sliten. Og jeg ønsker ikke at hverdagen min skal gå ut på å kommunisere med/pleie trengende mennesker. Om det så er psykisk eller fysisk.

Jeg er veldig interessert i dyr, men har ikke realfag (med tanke på veterinær), og jeg vil ikke bli dyrepleier pga lønn, arbeidsmuligheter osv osv.

Jeg er ikke glad i tall og matte.

Har et karaktersnitt på 5,0, og har vanlig studiespesialisering.

Noen som har noen tips til meg? Tenker det begynner å haste nå, er tross alt 22, og er ikke ferdig utdannet før i alle fall 4 år fram i tid, og vil da være ca 27 år :(

(Går for øyeblikket 2. år på sykepleien, men ønsker som sagt ikke at arbeidsdagen min faktisk skal bestå av kun menneskekontakt og trengende(syke) mennesker. Så har valgt veldig feil.)

Tusen takk for hjelpen!!

Anonym poster: 1afd3ec5b7b267efeb4fb8327f9c68a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil oppmuntre deg til å gjøre ferdig sykepleien, og så feks ta noe innen administrasjon etterpå. En "sjefs"kombinasjon.

Skrevet

Hvis du vil utelukke studier som inneholder mye tall og kun menneskekontakt, er det i grunn mye som er utelukket for deg. Jeg vil egentlig si meg enig i Poko om det å fullføre sykepleieren, da du alltids har noe å falle tilbake på hvis du begynner på noe du overhodet ikke liker.

Hva med noe rent samfunnsfaglig? Sosiologi, rettsvitenskap, statsvitenskap etc?

Hvis du nå begynner på noe her etter endt sykepleierutdanning, kan du jo sammenlikne hvordan dette er med sykepleierstudiet. Finner du så ut at det du så valgte er verre enn sykepleier, ja, da vet du hva du skal gjøre.

Skrevet

:sjenert: Ingen fler som har noen innspill/gode råd å komme med? Jeg er så lost..... :(

Anonym poster: 1afd3ec5b7b267efeb4fb8327f9c68a8

Skrevet

Du kan jo egentlig studere hva som helst til en doktorgrad? Og bli forsker eller lærebok forfatter e.l.? Hva med juss, religion, historie og som noen andre her nevner statsvitenskap? Da kan man få mange typiske kontorjobber. <br /><br /> Anonym poster: 3d7476a2c6b8c895345242b59ece4ad1

Skrevet

Bachelor i hestefag.

Gjest test123
Skrevet

Tror man må akseptere at studier ikke er for alle, og at noen må akseptere at studiet ikke bare er interessant og at noen ikke får en interessant jobb.

Mange som ikke har noen interesser tar bachelor i administrasjon/ledelse, tar man regnskap så tror jeg man er ganske sikker jobb etterpå(ikke ta mitt ord for det), og en del arbeidsgivere betaler for mastergrad om du binder deg til dem.

kanskje er veterinær det du burde bli?

• Liker 1
Skrevet

Du virker veldig opptatt av lønnsnivå samtidig som du utelukker en god del av de retninger som kan gi ok grunnlønn og sikker jobb. De resterende diskvalifiserer du deg for gjennom din avesjon mot realfag.

Det man trenger i det norske samfunnet er folk innen serviceyrker, helsefag, regnskap, ingeniører, håndtverkere og ufaglærte i tjenesteyrker.

Hva med labteknikker? Greit at det er noe realfag men ikke av det mest avanserte, samt at man sitter på kontorer/labber og jobber med testing og resultater.

Skrevet

Det er ingen enkel utdannelse der man blir «labtekniker». Det nærmeste måtte være laborant, men det er yrkesfag og blir vel upraktisk og dyrt å skulle ta. Alle de høyere utdanningene som kan være lab-relaterte (kjemi, biologi, kjemiingeniør, bioingeniør, o.l) er tunge realfagsstudier med realfag som opptakskrav.

Har du ikke selv noen tanker om hva du kunne tenke deg å gjøre som ikke involverer dyr?

Skrevet

Tror man må akseptere at studier ikke er for alle, og at noen må akseptere at studiet ikke bare er interessant og at noen ikke får en interessant jobb.

Mange som ikke har noen interesser tar bachelor i administrasjon/ledelse, tar man regnskap så tror jeg man er ganske sikker jobb etterpå(ikke ta mitt ord for det), og en del arbeidsgivere betaler for mastergrad om du binder deg til dem.

kanskje er veterinær det du burde bli?

Det er som du sier at regnskapsførere er blir stadig mer etterspurt, men da helst regnskapsførere med autorisasjon (bare ta en liten titt på noen annonser, så ser du det), og letteste måten å oppnå det er et siviløkonomstudie. Selvsagt, er en bachelor i relevante fag en god start :)

Du virker veldig opptatt av lønnsnivå samtidig som du utelukker en god del av de retninger som kan gi ok grunnlønn og sikker jobb. De resterende diskvalifiserer du deg for gjennom din avesjon mot realfag.

Det man trenger i det norske samfunnet er folk innen serviceyrker, helsefag, regnskap, ingeniører, håndtverkere og ufaglærte i tjenesteyrker.

Hva med labteknikker? Greit at det er noe realfag men ikke av det mest avanserte, samt at man sitter på kontorer/labber og jobber med testing og resultater.

Hvis man ikke kan tenke seg realfag, kan jeg ikke skjønne du kan anbefale labteknikker? Hva er det en labteknikker jobber med på laben? Og hva er det man gjør med resultatene? - ofte statistisk analyse. Apotekteknikker derimot kan kanskje være av interesse.

Skrevet

Det er som du sier at regnskapsførere er blir stadig mer etterspurt, men da helst regnskapsførere med autorisasjon (bare ta en liten titt på noen annonser, så ser du det), og letteste måten å oppnå det er et siviløkonomstudie. Selvsagt, er en bachelor i relevante fag en god start :)

Hvis man ikke kan tenke seg realfag, kan jeg ikke skjønne du kan anbefale labteknikker? Hva er det en labteknikker jobber med på laben? Og hva er det man gjør med resultatene? - ofte statistisk analyse. Apotekteknikker derimot kan kanskje være av interesse.

Når jeg ofte hører folk si de missliker "matte" er det helst av en mer avansert type enn statistikk. Hun går jo også sykepleier idag uten problemer .

Skrevet

Mitt beste tips er å slutte på sykepleiestudiene. Hvis du vet med deg selv at du ikke kommer til å jobbe med det er det ingen vits å fullføre udanningen. Det fører bare til et stort studielån og at du bruker opp de årene du har krav på støtte til utdanning. Da er det bedre å finne en jobb og tjene penger samt skape verdier for samfunnet frem til du finner noe du har lyst til.

Jeg har selv brukt alt for lang tid på å studere noe jeg ikke liker. Jeg er snart ferdig, men det eneste jeg sitter igjen med er et stort studielån og en utdanning jeg aldri får bruk for.

Skrevet

Når jeg ofte hører folk si de missliker "matte" er det helst av en mer avansert type enn statistikk. Hun går jo også sykepleier idag uten problemer .

Nå går ikke jeg sykepleieren selv, men hvis det er matematikk og statistisk analyse der, får du unnskylde meg.. og statistikk og statistisk analyse behøver da ikke å være piece of cake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...