AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Hei. Jeg lurer på om jeg har rett til overtidsbetaling i denne situasjonen: Jeg jobber i restaurantbransjen. En dag jobbet jeg 12 timer, fra kl 13 til kl 01. Vakten min ble satt opp til kl 13, men det står ikke hvor lenge vaktene varer, da det avhenger av hvor mange gjester det er, når de går osv. Bedriften har ikke tariffavtale. Jeg er forøvrig ufaglært, 22 år, tjener 135 kr timen og jobber fulltid. I arbeidsmiljøloven står det at man ikke skal jobbe mer enn 9 av 24 timer om jeg har forstått det riktig. Men har man automatisk rett på overtidsbetalt om man jobber mer enn 9 timer per vakt? Er det 40% man har rett på eventuelt? Jeg blir ganske sliten av å arbeide så lenge, så jeg vil gjerne ha litt igjen for det. Men arbeidsgiverne er ikke spesielt glade i å utbetale overtid, tillegg etc (har ingen tillegg), sier det ikke går så økonomisk bra med restauranten osv. Derfor vil jeg gjerne ha noe å vise til hvis det er slik at jeg kan kreve overtidsbetalt, men jeg klarer ikke å tolke konkret hvordan det funker utifra arbeidsmiljøloven. Noen som har litt peiling og kan hjelpe meg? Anonym poster: fd87fea136f5fb14247e916457bc2d06
Strixvaria Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 (endret) § 10-4. Alminnelig arbeidstid. (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. § 10-6. Overtid (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. Hentet fra AML kapittel 10, Arbeidstid. Endret 29. august 2012 av Strixvaria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå