AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Hei, jeg lurer egentlig på alt om voksenopplæring. -Hvordan får dere det? -Hvor gammel må man være for å få det? -Funker opplæringen greit i forhold til når man har mann og barn? -Koster det noe, eller får man det dekket? -Hvordan har man det økonomisk mens man utdanner seg? -Blir utdanningen greit tilrettelagt? Er 22 og har lyst til å begynne på utdanningen jeg aldri fikk. Føler ikke helt for å begynne på videregående igjen når jeg er såpass "gammel". Har egentlig kun lyst til å ta de fagene jeg absolutt trenger for det yrket jeg vil utdanne meg til. Føler at på vgs så har man mange fag og timer man strengt talt ikke trenger, og jeg har et barn på 1 år som tar opp mye av tiden og energien min. Kunne derfor tenkt meg å ta de nødvendige fagene og bli ferdig med utdanningen så fort som mulig.-Også får å komme ut i jobb for å få en inntekt så fort som mulig. Jeg vet at jeg trenger en del praksis i det jeg vil utdanne meg til, så jeg tror ikke det funker å bli privatist. Blir veldig glad for svar Anonym poster: df27dd1e8b9c98cd56134322f6f329bc
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Hei! Det skrives overalt at voksenopplæring gjelder for folk på 25 og eldre. Jeg begynte med voksenopplæring da jeg var 23, og noen i klassene mine var rundt 20, så det er fullt mulig å få plass om man søker tidlig/er heldig. Ved "min" VO var det bare de seks fagkravene som gjelder for 23/5-regelen som det ble tilbudt undervisning i. http://www.samordnao...e/23-5-regelen/ Det kan også være mulig å få plass ved vanlig videregående skole, f.eks. på allmennfaglig påbygging. Der kan man søke om å få delta i aktuelle fag som delkurselev eller evt. bare slutte i de fagene du ikke behøver (om man får plass ved vanlig al. påbygg). - Voksenopplæring er gratis. Vi fikk også låne alle fagbøkene vi behøvde (gratis). Vi fikk stipend og lån fra Lånekassen, størrelsen på beløpene avhenger av hvor mange timer undervisning man har per uke. - Jeg hadde barnehagebarn og samboer da jeg gikk på VO, og det gikk helt fint. Om du er så heldig å ha en partner som tar seg av hus og barn, går det i hvert fall kjempefint. - For å få plass ved VO, kan du enten kontakte den skolen som har ansvaret for det i din kommune eller du kan søke via vigo.no. Fant et eksempel på nett: http://www.borgund.v...oksenopplaering Jeg fikk plass bare ved å kontakte skolen. Lykke til! Anonym poster: b287b55b118c5acbf7909794d47d9521
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå