Gå til innhold

Skatt og inntekter fra trappevask for sameiet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis sameiet betaler meg for å vaske trappa og det dreier seg om forholdsvis lite penger, la oss si mindre enn ti tusen kroner i året, hvordan fungerer det da skattemessig? Skal det oppgis i selvangivelsen og skattes som vanlig inntekt?

Skrevet

Når vi hadde besøk på skolen av skatt sør så sa hun dama at grensen for å ikke måtte skatte er ca 4000 kroner. Alt over må skattes. Kan hende det har forandret seg siden da( 1 år siden ca)

Skrevet

Grensen på 4000 kroner eksisterer fremdeles, men det er vel strengt tatt en forutsetning at jobben da er gjort i arbeidsgivers hjem (tenk barnevakt, hushjelp osv.) eller at det er for en ideell organisasjon.

Da et sameie neppe går som ideell organisasjon er det den generelle intektsgrensen som gjelder. Den er på 1000 kroner. Det vil si at om du tjener mer en 1000 kroner i året skal hele beløpet oppgis som vanlig inntekt og skattlegges deretter.

• Liker 1
Skrevet

Enten skal sameiet da innberette det som lønn (du blir ansatt av sameiet og leverer skattekort eller blir trukket 50 % i skatt hvis du ikke leverer) eller du kan sende sameiet faktura som selvstendig næringsdrivende. Dere burde uansett få på plass en avtale dere i mellom.

Skrevet

Hva hvis sameiet består av mange grupper og hver blokk ordner trappevask hver for seg?

Her skal da trappevasken deles på 12 husstander og man betaler en gang i året for trappevasken.

Anonym poster: c79dfcf3afddfb64b3dbdac3dc6cddac

Skrevet

Hvis sameiet er registrert med ett organisasjonsnr så skal alt innrapporteres på det.

Uansett så ser jeg ikke hvorfor det ikke kan betales skatt av summen. Hvor mye forskuddstrekk kan det utgjøre?? Og hvis vedkommende har annen jobb så vil det jo bare bli for lite innbetalt fra den andre jobben slik at det ender med restskatt...

• Liker 1
Skrevet

Uansett skal det betales arbeidsgiveravgift og beregnes feriepenger av hele summen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis sameiet er registrert med ett organisasjonsnr så skal alt innrapporteres på det.

Uansett så ser jeg ikke hvorfor det ikke kan betales skatt av summen. Hvor mye forskuddstrekk kan det utgjøre?? Og hvis vedkommende har annen jobb så vil det jo bare bli for lite innbetalt fra den andre jobben slik at det ender med restskatt...

Spørsmålet var jo her ikke at sameiet betalte lønnen, men hver enkelt beboer i en blokk, hvis jeg forsto rett. Det vil vel regelen om at inntekt under 2000 kr i året fra en oppdragsgiver er skattefri inntekt for mottager, gjelde?

Endret av AnimalFarm
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er sent. Jeg leste "trappevask før samLeie" og kunne ikke fatte hva tråden kom til å omhandle...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...