Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gode, enkle metoder for å forbedre løpe/joggeteknikk? Tror jeg bør prøve å gjøre noe med steget mitt, jeg lander veldig tungt bakpå hælen, både når jeg løper og går. (Går ikke akkurat lydløst over gulvet, for å si det sånn). Merker at belastningen på korsryggen er mye større enn det den antakelig trenger å være. Har skikkelige sko med god demping, så problemet ligger hos meg, ikke i skoene.

Føler liksom at jeg bare "tripper" når jeg forsøker å gjøre det annerledes. :sjenert:

Tips og råd tas imot med takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Prøv å springe i motbakke, då er du nøydd til å lande på forfoten. Når du blir vant til å springe på forfoten i motbakke kan du prøve å gjøre det samme på flatmark.

Skrevet

Takk for svar.

Løper en del intervall i motbakke, men jeg klarer ikke å overføre teknikken til flatmark... Øvelse gjør mester, sies det, men jeg kunne godt tenkt meg en snarvei :sjenert:

Skrevet

For å løpe komfortabelt på forfoten må du tilvenne deg teknikken gradvis over en lengre periode. I tillegg er det vrient med en sko som er laget for løping på hæl (som de fleste løper med). Prøv å søke fremover med både blikk, bryst og hofter. Armene skal også pendle strakt fram, ikke sideveis. Dette vil mest sannsynlig korte ned steget ditt, og øke frekvensen, men det er en mer energi-økonomisk teknikk enn å dunke hælene gjennom bakken :)

• Liker 1
Skrevet

Gradvis over lengre tid, ja. Tålmodighet er tydeligvis stikkordet!

Takk for gode tips! Noen formening om hva slags sko som ikke er laget for løping på hæl?

Skrevet (endret)

Det kan vere greitt å tenkje frekvens ei stund. Elles går det an å teste Newton-sko, dei har oppbygging under forfoten som visstnok gjer det ukomfy å lande på hælen.

Redigert: husbonden (som spring meir på hæla enn eg og som også har Newton-sko) seier at poenget med slike sko er at om ein lander på hælen vil skoen liksom tvinge ein til å lande på forfoten også. Og så venner ein seg til å springe på forfoten etter kvart.

Prøv å setje foten ned under deg og ikkje foran deg, auk frekvensen, og så bryst og hofter fram. Ein kompis av meg som var gammal baneløpar brukte å seie at ein skulle tenkje seg at nokon dro hofta fram med ein tråd, og det har hjelpt meg mykje. Og tolmod. Sjølvsagt.

Endret av Tigress
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Prøv deg på sko med lite dropp (liten høydeforskjell på hel og fremfot) da disse skal hjelpe deg å komme mer på fremfot. Begynn med små steg av gangen.

Jeg jobber veldig med min egen løpeteknikk fortiden. Prøver å skyte ifra ved tåballene og ha retning fremover. Opp og frem uten å falle fremover. Og ikke veive armene men ha de inntill deg og skyv de rett frem og rett tilbake.

Skrevet

Jeg landet også veldig tungt på bakfoten men det som har hjulpet for meg er rett og slett øvelse i løpet av sommeren. At jeg tvinger meg selv til å lande på tærne, selvom det ble veldig "tripping" i begynnelsen. Først kunne jeg bare løpe slik bittelitt før jeg måtte gikk meg og gå over til hæl, men nå løper jeg ca 70% på forfoten og lander bare på hælen når jeg er veldig sliten etter å ha løpt lenge.. men satser på å løpe 100% på forfot i løpet av høsten :)

Bruker nike glide, og overpronerer om det har noe å si..

Skrevet

Et viktig poeng å nevne med forfotløping:

Det er ikke meningen at man skal løpe på tærne. Hælen skal være i bakken i løpet av steget. Man skal bare lande på for- eller midt-fot

Skrevet

Et viktig poeng å nevne med forfotløping:

Det er ikke meningen at man skal løpe på tærne. Hælen skal være i bakken i løpet av steget. Man skal bare lande på for- eller midt-fot

Det var det jeg mente, forklarte litt dårlig kanskje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...