Gå til innhold

Periodisk faste - er det noen som har prøvd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt med periodisk faste for å kvitte meg med spiseavhengigheten min, og foreløpig kan jeg si så mye at det fungerer kjempebra for meg. Det har faktisk også hjulpet mot plagene jeg har på grunn av min irritable (irriterende...) tarm. Med Leangains-metoden har jeg "spisevinduer" på 6-8 timer for dagen, resten av døgnet er fasteperiode. For eksempel spiser jeg 3 måltider mellom klokken 13 og klokken 21, og resten av døgnet er det kun te, kaffe eller vann som står på menyen. Totalt spiser jeg 1200-1500 kcal og jeg savner ikke noe så lenge jeg får tre større måltider - det fungerer utrolig mye bedre for meg enn å spise mange små måltider som bare får meg til å føle at jeg ikke har spist i det hele tatt.

Før jeg startet trodde jeg at jeg skulle være sulten hele dagen frem til klokken 13, men det har ikke skjedd en dag. Ikke mer enn den psykologiske sulten. Den som sier meg at jeg MÅ spise noe NÅ ellers... - det stemmer jo ikke. Småspising og overspising har alltid vært problemer for meg, og nå kan jeg spise meg mett og likevel gå ned i vekt - og unngå større problemer med magen på grunn av høyere inntak av fiber og rå grønnsaker.

Jeg har også lurt på å legge inn ett eller to fastedøgn i uken, f.eks. Eat-Stop-Eat-metoden der man f.eks. spiser siste måltid klokken 1800 på mandag og ikke tar neste måltid igjen før tirsdag klokken 1800.

Er det noen andre som har prøvd å spise på denne måten?

Anonym poster: 571d25e2ad1dbcfa9de3744879f31ba7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser også slik, har gjort det i et år, og det fungerer utmerket. Jeg faster fra ca 22-12, siden det er dette som passer med trening og lunsjtid på jobb. I tillegg legger jeg inn en 24-timersfaste i uken. Jeg spiser 3 måltid om dagen.

Før var jeg "alltid" sulten, og hadde helt angst for å måtte gå mer enn 3 timer uten mat ;) Nå er ikke sult et problem. I tillegg har jeg betydelig mindre luftplager enn da jeg spiste minst 5 måltider daglig.

Jeg spiser ikke slik for å gå ned i vekt. Jeg spiser like mye kalorier som før, jeg bare spiser dem til andre tider.

Anonym poster: c73afeda195646e42df9bfd49e5ce82b

Skrevet

Yeppp. Mistet 12 kg :)

Skrevet (endret)

Kjørte en nokså slomsete periodisk faste i noen måneder i fjor, da jeg ønsket å skli sakte ned en vektklasse. Funket helt fint, gikk ned 7 kg på fire måneder uten noe målbart tap av styrke. Jukset sikkert en gang i uka i snitt, gadd ikke bry meg med kaloritelling eller noe. Kommer nok til å gjenta det neste gang jeg får lyst til å veie litt mindre.

Endret av Leifr
Skrevet

Jeg har levd på denne måten i flere år, uten at jeg visste det hadde ett navn. Har bestandig trodd det var mange små måltider som gjalt, men det har aldri fungert for meg. Jeg blir bare supersulten og fokuserer alt for mye på mat, noe som ikke er sunt pga tidligere SF, samt at magen kranglet mye mer. Jeg fungerer klart bedre når jeg spiser på denne måten. Spiser som regel 3 store måltider, første gang rundt 12 og siste gangen rundt 22 - 23. Magen er bedre når jeg spiser slik, jeg slipper løpe på do i ett sett (har irritabel tarm), og jeg liker følelsen av å bli skikkellig mett til hvert måltid. Det er ikke så lenge siden jeg leste om dette første gangen faktisk, og jeg ble litt lettet siden jeg da kanskje ikke er så "usunn" som jeg trodde.

Skrevet

Jeg driver også litt med ifasting. Har veldig gode erfaringer hittil. Har slitt med lett overvekt pga konstant småspising og overspising i flere år. Har vært redd for å være sulten, da trodde jeg forbrenningen gikk på sparebluss og andre myter. Dette har vært med på å legitimere et uheldig spisemønster av sunne snacks som nøtter ol. men med konstant kalorioverskudd.

Med ifasting er jeg ikke redd for sult lenger. Jeg liker også å kunne spise to store gode måltider om dagen, i motsetning til kjipe frokoster og kjedelige sunne småmåltider som bare økte trangen etter mer mat. Jeg syns også suget etter snacks og søtt er mindre. Det er deilig å vite at jeg ikke trenger å spise, jeg tenker mye mindre på mat, bruker mindre penger og får mer tid.

Eneste ulempen er at jeg har jævlig dårlig ånde halve dagen ... !!!

Og ifasting er visst ikke så bra for kvinner viser en del undersøkelser (google ifasting+women). For menn derimot er det visst kjempebra.

Anonym poster: e334a8d48bc2bc721de4e299bc62a3a0

Skrevet

Skulle veldig gjerne prøvd, men siden jeg som regel trener kl 6-8 på morgenen (styrke) vil det vel være ganske upraktisk. Som jeg har skjønt er det viktig med et godt måltid ikke altfor lenge etter styrketrening, og å starte spisevinduet så tidlig på morgenen hadde vært litt lite praktisk mtp at jeg da måtte gitt meg med dagens måltider rundt kl 16 - ergo null tid for å lage middag...

Skrevet

Dette kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å prøve. Har levd på et sultekosthold, er ganske lei. Vil gå ned en 5-10 kg. Men hva er det du spiser i disse måltidene da? Lyst å komme med litt forslag? Kan man spise karbohydrater og vanlig mat, eller er det kjøtt og proteiner det går i? Har du en dag i uken hvor du kan spise litt godis, eller er det helt fy?

Skrevet (endret)

Jeg spiser som regel det jeg har lyst på jeg når det gjelder mat. Godteri derimot prøver jeg å begrense til 1 gang i uken.

Du kan jo lese mer om hvordan det (egentlig) skal gjøres her:

http://fitnessblogge...eriodisk-faste/

Endret av Bonito
Gjest Candy Pie
Skrevet

Ikke helt på den måten, men jeg venter (som regel) med å spise før 4 tiden. Gjerne senere om jeg klarer å stå i mot.

Det er kanskje "dumt" men selv får jeg mye mer energi og blir mye mer glad, da. Folk er forskjellig

Skrevet

Anonym poster: c73afeda195646e42df9bfd49e5ce82b,

Jeg har lenge hatt det slik også, at det å ha mat tilgjengelig har vært nødvendig for at jeg skulle klare å "holde ut". Det er en befrielse å ikke bekymre meg for spisingen lenger!

Bonito,

Det med irritabel tarm har jeg hørt om og lest om - det er jo en genial måte å unngå et ellers altomfattende problem på. Magen min har det jo "aller best" når jeg ikke spiser i det hele tatt. Er det matvarer du unngår med tanke på problemet eller spiser du alt?

Belle,

For min del så har jeg aldri unngått å spise enkelte matvarer fordi det var karbo, fett osv. men kun fordi jeg reagerer på f.eks. halvfabrikata sauser med magevondt. Jeg har drevet med kaloritelling en periode men det var for å kunne "se" måltidene mine og ha en viss oversikt over hva jeg fikk i meg og hva jeg skal spise mindre av. Det var faktisk en åpenbarelse, som å lære å lese! Nå går det automatisk, jeg har stort sett en viss peiling på kaloriinnholdet i maten jeg vanligvis spiser og kan planlegge litt. Unngår f.eks. mye smør på spaghettien, fete dressinger osv. men ellers spiser jeg meg mett på det jeg vil ha. Men jeg må jo si at jeg blir fortere mett når jeg faster størstedelen av døgnet. Og det i seg selv er en gevinst verdt forsøket.

Candy Pie,

Hvis du får i deg det du trenger og ikke blir uvel eller ukonsentrert så er det ingenting i veien for å spise slik så vidt jeg har funnet ut. De lærde strides jo såklart, men det gjør de jo om alt. Fasiten er vel faktisk at alle er forskjellige og noe kan fungere for en men ikke andre. Går man for mye ned i vekt, blir syke, har lite energi osv. er det en pekepinn på at noe er galt uansett hva man gjør.

Skrevet

Anonym poster: e334a8d48bc2bc721de4e299bc62a3a0

Får du dårlig ånde på grunn av fettforbrenningen? Jeg har ikke merket noe ennå, men jeg startet for to uker siden så det er vel kanskje derfor.

Jeg har også lest at det ikke er så bra for kvinner. Noen skriver det. Mens andre ikke har tatt det i betraktning. I fitnessmiljøet er det vanlig. Jeg har lest på denne bloggen: www.leangains.com blant annet, fått litt tips om både fasting og andre ting. Siden jeg ikke gidder å trene bortsett fra den uperiodiske gåturen er det genialt å kunne spise meg mett når jeg spiser og likevel gå ned i vekt eller holde vekten...

Skrevet

ifasters.com og er bra :)

Skrevet

Anonym poster: c73afeda195646e42df9bfd49e5ce82b,

Jeg har lenge hatt det slik også, at det å ha mat tilgjengelig har vært nødvendig for at jeg skulle klare å "holde ut". Det er en befrielse å ikke bekymre meg for spisingen lenger!

Bonito,

Det med irritabel tarm har jeg hørt om og lest om - det er jo en genial måte å unngå et ellers altomfattende problem på. Magen min har det jo "aller best" når jeg ikke spiser i det hele tatt. Er det matvarer du unngår med tanke på problemet eller spiser du alt?

Jeg spiser stort sett alt. Dessverre er det endel frukt jeg reagerer på til tider, så det spiser jeg mindre av enn før. Forferdelig dumt siden jeg elsker frukt. Eneste jeg må være forsiktig med utenom er at jeg ikke spiser for mye, for fort. Da kan det fort gå galt, og nærmeste do blir min nye bestevenn en stund. Jeg ble kjempeglad når jeg leste om periodisk faste jeg, siden alt jeg tidligere har hørt er mange små måltider. Noe som ikke fungerte for hverken hodet- eller kroppen min.

Skrevet

Jeg har begynt å spise frokost nå, men det er fordi jeg har problemer med å gidde å følge med på skolen. Har 14 timer norsk i uka og det sier sitt at jeg trenger litt energi til det :P Spiser en liten thermokopp med havregrynsgrøt laget på vann og med sukkerfritt bringebærsyltetøy like før skolen. Ellers har jeg spisevindu mellom 15 - 20 ca. Legger meg forholdsvis i rett tid.

Skrevet

Jeg spiser stort sett alt. Dessverre er det endel frukt jeg reagerer på til tider, så det spiser jeg mindre av enn før. Forferdelig dumt siden jeg elsker frukt. Eneste jeg må være forsiktig med utenom er at jeg ikke spiser for mye, for fort. Da kan det fort gå galt, og nærmeste do blir min nye bestevenn en stund. Jeg ble kjempeglad når jeg leste om periodisk faste jeg, siden alt jeg tidligere har hørt er mange små måltider. Noe som ikke fungerte for hverken hodet- eller kroppen min.

Jeg kjenner godt til problemet med frukt. Jeg har det og slik med rå grønnsaker. Men noen ganger lurer jeg på om kryssallergiene jeg har fra pollenallergien kan spille inn - har du allergier?

Skrevet

Jeg kjenner godt til problemet med frukt. Jeg har det og slik med rå grønnsaker. Men noen ganger lurer jeg på om kryssallergiene jeg har fra pollenallergien kan spille inn - har du allergier?

Nei jeg har ingen som jeg vet om. Har blitt testet for div. i forbindelse med magen, men de fant ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...