Gå til innhold

hjelp meg å "kjøpe" internett (leverandør)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal flytte et sted der det ikke er internett med i husleien, og må derfor bestille meg mitt eget nett nå. Men det er så vanskelig når det er så mye å velge i.

Jeg vil bare ha noe billig, og helt enkelt. Kan noen hjelpe meg med hva jeg bør velge?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Høymann
Skrevet

Si hvor du skal flytte til. Internett mulighetene varier veldig her i landet.

Skrevet
Denne oversikten har telepriser.no på Telemark.
Skrevet

Med fare for å høres veldig dum ut; Må jeg ha ruter og modem og alt det der, eller går det ann å bare kjøpe en USB-ting og sette inn i dataen?

Jeg trenger liksom ikke trådløst nett..

TS :sjenert:

Gjest Høymann
Skrevet (endret)

Er fra Skien selv så har du noen erfaringer med ulike aktører her.

Jeg har vært hos endel folk rundt omkring her og kan si at mange har dårlig erfaring med de aktørene som bruker kobber-teknologien fortsatt. Så jeg ville gått for en coaxleverandør-løssning(mye bedre muligheter om du trenger kraftigere linje i senere tid) om du har mulighet for dette. Om man ser på listen til Lutetium 71 så har du da valgene mellom Get eller Canal Digital.

Jeg har selv Canal Digital for øyeblikket å det funkerer helt ypperlig i forholdt til forrige produsent jeg hadde, som hadde problemer nesten heletiden.

Med fare for å høres veldig dum ut; Må jeg ha ruter og modem og alt det der, eller går det ann å bare kjøpe en USB-ting og sette inn i dataen?

Du får modem av leverandøren og du må kjøpe router selv. USB ting for nett over telefonnettet er i utgangspunket velldig dyrt og liker ikke alle steder.

Endret av Høymann
  • Liker 1
Skrevet (endret)

TS :sjenert:

Du trenger en form for ruter/modem, ja (men det får du vanligvis inkludert i abbonnementet). Om du vil bruke adsl/kabeltvnett/fiber osv. Du kan selvsagt få mobilt internett, da trenger du bare en slik dings, som du snakker om. Men mobilt internett er stort sett bare leketøy, og noe man har i tillegg. Både hastighet og stabilitet er heller dårlig på de greiene der. Dyrt er det også, om du ikke vil ha en veldig spartansk bruk, siden man betaler for bruken (antall MB pr måned).

Du får modem av leverandøren og du må kjøpe router selv.

Tror det er svært få leverandører som leverer rene modemer lengre (vel, ok, kabelnett vet jeg ikke). De som leverer ADSL leverer ofte trådløse rutere, og da trenger man i prisippet ingenting mer. Man kan godt kjøpe en bedre ruter i tillegg, enn den skrapa versjonen leverandørene sender ut, men til vanlig bruk er de ok.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Er fra Skien selv så har du noen erfaringer med ulike aktører her.

Jeg har vært hos endel folk rundt omkring her og kan si at mange har dårlig erfaring med de aktørene som bruker kobber-teknologien fortsatt. Så jeg ville gått for en coaxleverandør-løssning(mye bedre muligheter om du trenger kraftigere linje i senere tid) om du har mulighet for dette. Om man ser på listen til Lutetium 71 så har du da valgene mellom Get eller Canal Digital.

Jeg har selv Canal Digital for øyeblikket å det funkerer helt ypperlig i forholdt til forrige produsent jeg hadde, som hadde problemer nesten heletiden.

Du får modem av leverandøren og du må kjøpe router selv. USB ting for nett over telefonnettet er i utgangspunket velldig dyrt og liker ikke alle steder.

Takk skal du ha, da blir det canal digital tenker jeg :)

Edit: Ser det koster 347 kr for midi... Så dyrt :/

Endret av Salamandria
Skrevet (endret)

Du må nok også høre litt rundt, også fordi man også må finne ut hva som kan leveres på din linje. Selv om en nabo har den og den hastigheten eller det og det produktet, er det ikke sikkert du kan få det. Har mange kunder som dessverre brenner seg litt på det.

Modem/router får man som regel gjennom leverandøren, og i dag skal man ikke behøve å kjøpe begge deler, man har altså alt i ett.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Høymann
Skrevet (endret)

Du trenger en form for ruter/modem, ja (men det får du vanligvis inkludert i abbonnementet). Om du vil bruke adsl/kabeltvnett/fiber osv. Du kan selvsagt få mobilt internett, da trenger du bare en slik dings, som du snakker om. Men mobilt internett er stort sett bare leketøy, og noe man har i tillegg. Både hastighet og stabilitet er heller dårlig på de greiene der. Dyrt er det også, om du ikke vil ha en veldig spartansk bruk, siden man betaler for bruken (antall MB pr måned).

Tror det er svært få leverandører som leverer rene modemer lengre (vel, ok, kabelnett vet jeg ikke). De som leverer ADSL leverer ofte trådløse rutere, og da trenger man i prisippet ingenting mer. Man kan godt kjøpe en bedre ruter i tillegg, enn den skrapa versjonen leverandørene sender ut, men til vanlig bruk er de ok.

NextGetel, telenor og andre telefon linje leverandører leverer såkalte multimodemer med router og modem i ett.

Coax leverandører Get og Canal Digital leverer bare modem. Du må kjøpe router selv.(evt bestille på sidene til leverandørene som ekstra utstyr)

Fiberleverandører leverer såkalte hjemmesentraler som har modem, router og sender i seg.

Takk skal du ha, da blir det canal digital tenker jeg :)

Edit: Ser det koster 347 kr for midi... Så dyrt :/

Midi ja, men de har mini også til 247,-

Endret av Høymann
Skrevet

NextGetel, telenor og andre telefon linje leverandører leverer såkalte multimodemer med router og modem i ett.

Coax leverandører Get og Canal Digital leverer bare modem. Du må kjøpe router selv.(evt bestille på sidene til leverandørene som ekstra utstyr)

Fiberleverandører leverer såkalte hjemmesentraler som har modem, router og sender i seg.

Midi ja, men de har mini også til 247,-

Du er snill som gidder å hjelpe meg! :D

Ser at de anbefaler midi om man bruker spotify/wimp, og det bruker jeg mye.

Gjest Høymann
Skrevet

Du er snill som gidder å hjelpe meg! :D

Ser at de anbefaler midi om man bruker spotify/wimp, og det bruker jeg mye.

Mini takler spotify som bare det. De vil bare ha penger i kassa. Den anbefallingen er helt på trynet for å si det rett ut.

Alltid hyggelig å hjelpe folk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...