AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hei Jeg skal velge bøker til særemne og/eller forfatter? Helst en forfatter, å skal ha tre bøker. Noen tips? Vil ha noe som er spennende, gjerne med kjærlighet, drama, drap/morder og lignende. Er ikke så fan av å lese bøker så trenger noe som ikke er kjedelig. Takker for all hjelp! Anonym poster: b08c09e1ee6292899b5080efa3ef2949
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 HJEEELP Anonym poster: b08c09e1ee6292899b5080efa3ef2949
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Hva med Jos Nesbø? Anonym poster: c06f302da0bac20e56f5a9b5eeb2c737
Gjest Uanonymbruker Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 jeg skrev særemne om bøker som tidligere var forbudte. 1
strwberry Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Unni lindell. Helt klart bra men relativt lett leste :-)
Gjest Badabing Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Jeg valgte tendensromaner, og disse: Christian Krogh: Albertine Camilla Collett: Amtmandens Døtre Og en til.. Syntes de var spennende, og jeg fikk god karakter siden jeg valgte noe utenom det vanlige. 2
The Kitten Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Jeg gjorde aldri særemnet, men fikk fire på det likevel. En venninne av meg hadde særemne om incest, andre i klassen hadde om f.eks Amalie Skram.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Jeg gjorde aldri særemnet, men fikk fire på det likevel. Hvordan fikk du det til? Anonym poster: 25cd4281899c8f54db49757b02142cf5
The Kitten Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 Hvordan fikk du det til? Anonym poster: 25cd4281899c8f54db49757b02142cf5 Aner ikke. Lærerinnen min blandet meg og en annen jente i klassen. Håper ikke hun strøk.
skruf Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Jeg skrev særemne om Henrik Ibsen sine kvinneskikkelser. Tok for meg Hedda Gabler, Fruen fra havet, og Et dukkehjem, Fikk toppkarakter og var ytterst fornøyd:-) 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 Aner ikke. Lærerinnen min blandet meg og en annen jente i klassen. Håper ikke hun strøk. Hahaha, man skal ha litt flaks av og til! Anonym poster: 25cd4281899c8f54db49757b02142cf5
Binta Ba Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Paulo Cohelo: Alkymisten, Veronika vil dø, og 11minutter.
Gjest vester Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 Hvis du synes det er helt fælt å lese bøker, er det vel nå muligens lov å velge sammensatte tekster e.l. hvis læreren din ikke har nektet dere i å gjøre det? Mener det var noen i min klasse som valgte den løsningen.
Gjest Oblivion Skrevet 29. august 2012 #14 Skrevet 29. august 2012 (endret) Hva med å skrive et særemne som handler om tenåringers lesestoff for eksempel? Det har jo forandra seg mye over årene, og da kan det jo være en ide å dra frem de bøkene og forfatterene som sitter igjen som "de som satte sitt preg" på din barndom -eller sammenligne din barndom med foreldrene dines, eller kanskje søskens generasjon? Jeg tenker for eksempel på historien om Barnetimen og den ærbødige barnetimeboka som kom med jevne mellomrom i 50år, den siste i 2005. Pappaen min har sine bøker fra han var gutt på 50-tallet, og jeg hadde (og har) mine fra 80 og 90-tallet. Barnetimeboka ble et kulturfenomen rett og slett, den ble skrevet ved hjelp av barna som hørte på Barnetimen på NRK, og det var første gang barn fikk en mulighet til å bli lyttet til på denne måten -da den første boka kom i 1953 fantes det jo ikke TV enda og barnetimen var fast lørdagsunderholdning for de fleste barn. Jeg skrev særemne om Erlend Loe -fordi han slo igjennom akkurat i den tida jeg var ungdom og kom ut med "Fakta om finland" det året jeg hadde oppgaven. En annen ting som kan være morsomt er jo å skrive om fenomener som "ghost writers", regner med du kanskje har hørt om Frøken Detektiv (Nancy Drew), Hardyguttene og Bobbsey Barna? Det kan jo være morsom lesing sett med et voksnere blikk -hvorfor er disse bøkene fortsatt populære (når de først får dem i hendene) i dag f.eks? Alle bøkene i disse seriene ble gitt ut på forlaget Stratemeyer Syndicate og de fleste er skrevet av forskjellige forfattere som ikke brukte sitt eget navn men skrev under pseudonymer. Mens jeg studerte (høyere utdannelse) skrev jeg en oppgave om Lise Myhre en gang, hun som skriver og tegner tegneserien Nemi -og det kan man vel også gjøre i en særoppgave, å skrive om tegneserier mener jeg? Hmm, bare noen tanker -sitter på flere jeg! Ble litt inspirert selv jeg nå. Endret 29. august 2012 av Oblivion
Strixvaria Skrevet 30. august 2012 #15 Skrevet 30. august 2012 Jeg skrev om Gert Nygårdshaug! Mengele Zoo, Himmelblomsttreet og Afrodites Basseng er en trilogi han har skrevet, som er fantastisk bra (i mine øyne). Masse spenning hele veien, mange drap, drama, miljøkonflikter, imperialisme, nord/sør-konflikt, flere underplott etc. - mannen er rett og slett genial. Gert er jo også en veldig spennende (og ikke minst hyggelig) person, så jeg vil på det varmeste nabefale ham som særemnemateriale Mengele Zoo ble for øvrig kåret til folkets favoritt under litteraturfestivalen på Lillehammer i 2007. :happy:
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. august 2012 #16 Skrevet 30. august 2012 Jeg skrev om Gert Nygårdshaug! Mengele Zoo, Himmelblomsttreet og Afrodites Basseng er en trilogi han har skrevet, som er fantastisk bra (i mine øyne). Masse spenning hele veien, mange drap, drama, miljøkonflikter, imperialisme, nord/sør-konflikt, flere underplott etc. - mannen er rett og slett genial. Gert er jo også en veldig spennende (og ikke minst hyggelig) person, så jeg vil på det varmeste nabefale ham som særemnemateriale Mengele Zoo ble for øvrig kåret til folkets favoritt under litteraturfestivalen på Lillehammer i 2007. :happy: Han er tremenningen til pappan min, så da henger jeg meg selvfølgelig på denne og anbefaler Gert som særemne
Strixvaria Skrevet 30. august 2012 #17 Skrevet 30. august 2012 Han er tremenningen til pappan min, så da henger jeg meg selvfølgelig på denne og anbefaler Gert som særemne Uuuuuh, kuli! Gert er awesome! Er ikke politisk rød selv (selv om jeg er enig med ham på flere områder), men jeg synes han er så flink til å inkorporere viktige temaer i bøkene sine på en slik måte at selv de som ikke er politisk interesserte i utgangspunktet fatter interesse. Spenning fra første side :happy: Flinke mannen :>
Banan Skrevet 7. september 2012 #18 Skrevet 7. september 2012 (Kopierer inn samme svar som jeg nettopp skrev inn i en annen tråd som handler om det samme) Jeg hadde særemne i fjor, og jeg valgte å skrive om Roald Dahl. Valgte bøkene "Charlie og sjokoladefabrikken", "Mathilda" og "Georgs magiske medisin". Bøkene er jo tross alt barnebøker, så de er veldig lette å lese. Jeg valgte dette emne siden jeg interesserer meg for barnelitteratur og barn generelt. Kjempe masse å skrive/si om dette emnet i forholdt til humor, fantasi og barneoppdragelse. Jeg var kjempe godt fornøyd med valget mitt når det gjaldt emne, og fikk karakteren 6 Jeg er veldig glad i å lese bøker, så leser gjerne større bøker også, men for deg som ikke liker så godt å lese vil nok disse passe kjempe bra. De er i alle fall ikke kjedelige, og jeg satt å lo som en liten unge mens jeg leste dem :D
Anoia Skrevet 7. september 2012 #19 Skrevet 7. september 2012 Jeg skrev om Discworld og fikk en sekser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå