AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Jeg er ei jente på litt over 30 år som blir mobba av ei anna ei på jobben. Vi er ikke så mange damene da det er et mannsdominert yrke. Hun er litt eldre enn meg. Jeg er søt av utseende, får mye god oppmerksomhet fra alle rundt meg. Har mann og barn. Jeg er en humørspreder så til de graaaader, men hun (kaller henne Mari) er virkelig ute etter meg hele tiden. - "Det bør vel ringe en BJELLE når du ikke har fått tilbkameldinger fra den og den sjekk opp!", sier hun. - Hun hyyler i gangene hvis jeg har gjort en feil/gjort ting anneledels enn hva hun hadde gjort. - Hun kritiserer alltid ting jeg sier eller har gjort, f-eks: "jeg har LITT bedre ting å gjøre enn å sitte på VGNETT en fredagskveld"... - Hun er smørblid mot de andre på kontoret, ler og hoier sammen med de. - Nærmest leiter etter feil jeg gjør for å si fra hvordan ting skal gjøres! Så til de grader. - Har stooore spørsmåltegn i øynene sine når jeg skal fortelle om noe hvorpå hun sier: "jeg sjønner ikke hva du mener jeg". So on and so on. Spørsmålet er: hva gjør jeg? Bør jeg ta det opp med henne direkte? Eller skal jeg gå til sjefen min? Jeg vil unngå å ta det i plenium, det blir bare barnslig. Kan noen komme med innspill. Jeg har nemlig i min 13 år lange karriere nemlig -aldri- vært borti liknende! Jeg er overhodet ikke en som lar seg mobbe, men blir mere satt ut av oppførselen hennes. Anonym poster: ee26886dc1127018db4606c6c6f035dc
Gjest Fairydust Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Bare ikke la deg bli tråkket på. Vær sterk, og svar for deg! Voksne mobbere er patetiske mennesker som sliter med seg selv, og dermed prøver å trykke det over på andre. Ikke la deg bli trykket ned på samme måte. Bare vær konsekvent, vær streng mot henne, kommer hun med en upassende kommentar sier du i fra, kritiserer hun noe du gjør ler du. 3
Gjest NozMonster Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp med henne på en veldig direkte og ærlig måte, akkuratt hvordan jeg føler det, samtidig som jeg hadde informert henne om at hvis ting ikke bedrer seg med det samme, så er neste person jeg går til, sjefen vår. Mobbing skal ikke aksepteres på noen som helst arena! 1
MilleLille Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Bare ikke la deg bli tråkket på. Vær sterk, og svar for deg! Voksne mobbere er patetiske mennesker som sliter med seg selv, og dermed prøver å trykke det over på andre. Ikke la deg bli trykket ned på samme måte. Bare vær konsekvent, vær streng mot henne, kommer hun med en upassende kommentar sier du i fra, kritiserer hun noe du gjør ler du. Helt enig her. Nå er kanskje ikke dette så relevant, og det hjelper ikke deg, men jeg er 18 og kunne aldri i verden ha funnet på å ha mobbet noen. Selvfølgelig fordi det "ikke ligger i min natur", men også fordi såpass moden har jeg blitt, og føler at når man spesielt når denne alderen bør man ha fått med seg hvordan man skal behandle andre mennesker. Altså med respekt. Jeg blir så sjokkert over godt voksne mennesker som holder på på denne måten, det er så lavmål. Vær sterk, og ikke bry deg om hva enn hun måtte servere deg av barnsligheter. Det sier mer om henne enn deg. Du kan alltids ta det opp med henne, men vær bestemt og ikke vis noe tegn til usikkerhet. Dette tenner mobbere. Si at du ikke aksepterer den type oppførsel, og at om det ikke forbedrer seg må du gå til sjefen.
Katniss Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Det som irriterer sånne mennesker mer enn noe annet på planet jord er å smile. Smile et skikkelig stort smil og vær superduper blid i stemmen tilbake. 1
Sulosi Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Huff da. Jeg har blitt mobbet på jobben, av egen sjef ja. Jeg ble nesten stum av alt han kunne lire av seg og MÅTEN han gjorde det på (ansiktsuttrykk, tonefall, kroppspråk ol). Nå vet jeg heldigvis bedre enn jeg gjorde da, fikk noen gode råd av ei om jobber i millitæret. Still spørsmål når hun snakker til deg på en nedlatende måte: "Hvorfor snakker du til meg på den måten?" "Er det noen grunn til at du sier det til meg?" "Om du har ett problem med meg vil jeg at du tar det opp med overordnet." 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Åhh. Takk for tilbakemeldinger! Det hjelper. Jeg får 1000 tips av mannen min også, men jeg klarer aldri å ta det steget å konfrontere henne. Som noen av dere også oppfordrer meg til å gjøre. Det der med smilet, ja. det skal jeg søren klype meg prøve på. Det er ikke så vanskelig MEN, jeg også syns det er utrolig lavmål å utføre disse handlingene. Det er så mye snakk om mobbing i media, men er liksom ikke av den mobbe-ofrete typen. Jeg har normalt over middels god selvtillit, men det her tar kaka rett og slett. Jeg er helt satt ut! Og føler hvis jeg "tar igjen" med kommentarene hennes, så blir det liksom så barnslig. Har veldig lyst å si det til sjefen. Men jeg er også da redd for at det skal gå ut over hele mitt arbeidsforhold. Og det er letter sagt enn gjort å skaffe meg annen jobb. Prøver, men det er ikke lett. Igjen, tusen takk for alle konstruktive og muligens gjennomførbare handlinger for mitt vedkommende. En dag smelelr det, og da håper jeg det er jeg som vinner. Anonym poster: 99f6a6ddd6ff70f83c80e30347111a82
The Kitten Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Spør henne om hun har det bra på hjemmefronten. 1
Gjest NozMonster Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 Spør henne om hun har det bra på hjemmefronten. det vil jeg tro at bare vil høre sarkastisk ut, og det er vel lite nødvendig å provosere henne- for da vil jeg tro at mobbingen fra hennes side bare blir forsterket.
Sulosi Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Spør henne om hun har det bra på hjemmefronten. Faktisk kan det være et ganske bra svar, kommer an på hva slags type menneske denne dama er. Å smile er også et godt tips. Men, lov meg at du gjør alt du kan for å stoppe hennes utsagn når de kommer. Jeg smilte mye på jobb og var godt likt av alle, alle unntatt sjefen. Beit i meg mye lenge helt til den dagen kroppen verket og jeg ikke kunne stå oppreist. Det er over 4 år siden nå, lang historie men du vil ikke ende opp slik som meg. Ta fatt, still spørsmål til det hun sier. Sannsynligvis tør hun ikke svare igjen, rett og slett fordi hun ikke har noe godt svar. Hvis ikke det hjelper må du snakke med tillitsvalgt, personalansvarlig eller noen andre som du tenker kan støtte deg videre. 1
eeyoree Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 Merker jeg blir dødsirritert på hun som mobber deg.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Jeg vile gitt beskjed til sjefen på forhånd. Altså tatt meg en prat med sjefen og fortalt hvordan landet ligger og hvordan du føler det, MEN at du nå har bestemt deg for å prøve å ordne opp selv. Bare i tilfelle det går til helvete og hun går og klager på deg til sjefen så har du vært der "først". Anonym poster: 2eb70246e602f71d08f6ba2910af50bb
Dricka Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 (endret) Med mitt temperament hadde jeg gått rett bort til henne og sagt direkte til henne at jeg lurer på hva faen hun egentlig driver med og at om det er sånn det skal være så skal jeg virkelig få mekka et møte med sjefen om oppførselen din (mener hennes oppførsel såklart). Endret 28. august 2012 av Fågel
Katniss Skrevet 28. august 2012 #14 Skrevet 28. august 2012 Åhh. Takk for tilbakemeldinger! Det hjelper. Jeg får 1000 tips av mannen min også, men jeg klarer aldri å ta det steget å konfrontere henne. Som noen av dere også oppfordrer meg til å gjøre. Det der med smilet, ja. det skal jeg søren klype meg prøve på. Det er ikke så vanskelig MEN, jeg også syns det er utrolig lavmål å utføre disse handlingene. Det er så mye snakk om mobbing i media, men er liksom ikke av den mobbe-ofrete typen. Jeg har normalt over middels god selvtillit, men det her tar kaka rett og slett. Jeg er helt satt ut! Og føler hvis jeg "tar igjen" med kommentarene hennes, så blir det liksom så barnslig. Har veldig lyst å si det til sjefen. Men jeg er også da redd for at det skal gå ut over hele mitt arbeidsforhold. Og det er letter sagt enn gjort å skaffe meg annen jobb. Prøver, men det er ikke lett. Igjen, tusen takk for alle konstruktive og muligens gjennomførbare handlinger for mitt vedkommende. En dag smelelr det, og da håper jeg det er jeg som vinner. Anonym poster: 99f6a6ddd6ff70f83c80e30347111a82 Det er dessverre myte at mobbing bare gjelder visse typer, ala nerden med store briller som løper senest på barneskolen. Mobbing skjer hvem som helst - hvor som helst. Spesielt hersketeknikker er vanskelig for den som blir utsatte for det, fordi en klarer ikke å sette helt fingeren på det konkrete ved det. Lettere å si ifra hvis noen dytter deg i snøhaugen enn hvis noen har en konstant spydig tone mot deg, selv om det siste kan være vel så kjipt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #15 Skrevet 29. august 2012 Jeg ville sagt i fra rett etter kommentarene hennes, ikke ta en generell samtale. Da kan hun ikke late som hun ikke skjønner hva du mener og lure seg selv til å tro at hun ikke har vært så ille. Hvis du svarer 3 sekunder etter at hun har sagt noe mobbete så blir hun tatt på det. Gjør det hver bidige gang. Da slipper hun ikke unna med kommentarene. Mari: blablabla Du: Har du et problem med noe? Måten du sier dette på er ikke OK, det kvalifiserer faktisk som mobbing ved arbeidsplassen. Jeg kommer til å kontakte leder hvis du fortsetter, eventuelt arbeidstilsynet. Det står til og med i arbeidsmiljøloven at det ikke er OK å trakkasere medarbeidere. Kan du ikke ta det opp på en voksen måte hvis du har et problem, i stedet for å nebbe sånn? Dessuten, mister du ikke mye av den berømte produktiviteten din hvis du bruker all tid på å lete etter feil hos meg? osv. Det jeg tenker er at hun er veldig komfortabel med kommentarene sine. Hun slenger det rundt seg uten å tenke, og trives med at du ikke svarer. Ikke la henne være komfortabel. La henne grue seg til å prøve å slenge en kommentar. Ikke la henne få fred når hun har sagt noe, svar alltid noe tilbake. Det kan bli slitsomt for henne å kritisere til slutt, da du ikke lar deg kritisere. Anonym poster: 55b85342a207127aa486f08661b68651 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #16 Skrevet 29. august 2012 [Jeg ville sagt i fra rett etter kommentarene hennes, ikke ta en generell samtale. Da kan hun ikke late som hun ikke skjønner hva du mener og lure seg selv til å tro at hun ikke har vært så ille. Hvis du svarer 3 sekunder etter at hun har sagt noe mobbete så blir hun tatt på det. Gjør det hver bidige gang. Da slipper hun ikke unna med kommentarene. Mari: blablabla Du: Har du et problem med noe? Måten du sier dette på er ikke OK, det kvalifiserer faktisk som mobbing ved arbeidsplassen. Jeg kommer til å kontakte leder hvis du fortsetter, eventuelt arbeidstilsynet. Det står til og med i arbeidsmiljøloven at det ikke er OK å trakkasere medarbeidere. Kan du ikke ta det opp på en voksen måte hvis du har et problem, i stedet for å nebbe sånn? Dessuten, mister du ikke mye av den berømte produktiviteten din hvis du bruker all tid på å lete etter feil hos meg? osv. Det jeg tenker er at hun er veldig komfortabel med kommentarene sine. Hun slenger det rundt seg uten å tenke, og trives med at du ikke svarer. Ikke la henne være komfortabel. La henne grue seg til å prøve å slenge en kommentar. Ikke la henne få fred når hun har sagt noe, svar alltid noe tilbake. Det kan bli slitsomt for henne å kritisere til slutt, da du ikke lar deg kritisere.] TAKK for tilbakemelding. Virkelig. Et poeng å ta det med en gang. Men jeg er så snublete i mine ord at jeg har på følelsen jeg står fast når jeg skal svare tilbake. Og jeg vil ikke virke frekk. Det å spørre om "har du et problem med noe" type-ting. Det er det mannen min sier jeg skal si også, men jeg ække helt der...? Men å si at "måten du sier dette på er ikke ok", det er mere hva jeg føler jeg kan si. Og at hun bruker mye tid på å leite etter feil hos meg...? Ja, hun burde hatt trekk i lønn for å si det sånn! Uff. Jeg vet det er jeg som er ikke er taperen i dette, men det er utrolig kjipt. I dag tok jeg meg fri fra jobb; skylte på sykt barn. Har du hørt?? Jeg bare hæler ikke å se hun.. Selv om, jeg får aldri rømt fra problemet ved å være hjemme, men det har lettet litt for meg i dag. Har ligget søvnløs i 2 netter. Er det mulig? Hater å ikke kunne "snakke for meg". Lunsjen er et rent mareritt. Alt jeg sier blir himla med øynene etter. Det er ikke maten min som blir spist opp i lunsjen kan du si.. Det er meg Men, jeg skal ikek virke sutrete, ikke meningen i det hele tatt. Men virkelig godt å høre andres synspunkter i denne saken altså. Leser alt med lupe! PS: skal sjekke arbeidsmiljøloven. Takk for tips! Hilsen trådstarter. Anonym poster: 99f6a6ddd6ff70f83c80e30347111a82
Sulosi Skrevet 29. august 2012 #17 Skrevet 29. august 2012 Øv deg på et par svar som kan passe uansett hva hun sier feks "har du ett problem med det?". En annen ting som kan passe til mye er "har ikke du viktigere ting å gjøre på jobb enn å kommentere meg og mitt?". Sørg for å ha det på "tunga" hver gang du ser henne så er det lettere å si det. Jeg forstår at det ikke er lett å si noe, at du ikke vil være frekk osv. Men, nettopp det utnytter hun. Ha aldri dårlig samvittighet for å svare igjen. Herligland, du er hjemme fra jobb pga dette. Jeg var og hjemme pga "syke barn" av og til, for å slippe unna. Dette MÅ du gjøre noe med før du blir fysisk syk av det. Og tenk, ett litt frekt svar fra deg EN gang kan stoppe henne. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #18 Skrevet 29. august 2012 Det at du tar deg fri fra jobb og skylder på syke barn, sier jo mye om at du faktisk tar til deg kommentarene hennes. Du må ta tak i dette NÅ, før det går lengre. Fravær fra jobb grunnet mobbing på jobb er alvorlig, og hvis det virkelig er så ille ville jeg ha gått til sjefen med en eneste gang, om du ikke tør å si noe som helst til denne kvinnen. Hun har tydeligvis INGEN respekt for deg, og da må du sørge for at hun får det. Det er selvfølgelig ikke din feil at hun oppfører seg som en dritt, men du må være tøffere i oppførselen. Ved at du verken gjør eller sier noe, gir signal om at du er svak(selv om du nødvendigvis ikke er det). Anonym poster: 36a9f190b61e07f3e0f1a93fbc8b93b4
Sulosi Skrevet 29. august 2012 #19 Skrevet 29. august 2012 Årh, kjenner jeg blir forbannet altså. At enkelte mennesker kan være så ekle at man tvinges til å holde seg hjemme. Ja, jeg skriver tvinges for jeg vet hvordan det føles. Jeg får seriøst lyst til å kontakte den arbeidsplassen din TS.
Gjest Skrevet 29. august 2012 #20 Skrevet 29. august 2012 hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp med henne på en veldig direkte og ærlig måte, akkuratt hvordan jeg føler det, samtidig som jeg hadde informert henne om at hvis ting ikke bedrer seg med det samme, så er neste person jeg går til, sjefen vår. Mobbing skal ikke aksepteres på noen som helst arena! Akkurat det tenkte jeg også. Ved å ta det opp med henne først viser du at du er en sterk dame som ikke finner deg i en sånn kjerring! Vær ærlig og direkte og si akkurat sånn som du føler det. Blir det ikke bedre, ja, da går du til sjefen. Mobbing er virkelig noe av det ekleste jeg vet om, folk skal da få lov å trives på jobben!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå