AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Kjenner dere skilte foreldre med ulik religiøs bakgrunn? Eks. muslim/kristen. Er det vanlig at barna er hos den muslimske forelderen annenhver jul for å "feire"der? I såfall, er barna annenhver Eid hos den som ikke er muslim? Anonym poster: 4f88bbe5805b9659e2c6a3e8394322dc
Fossefall Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Jeg kjenner foreldre hvor den ene er Jehovas vitne og den andre tilhører statskirken, der feirer barnet jul hvert år hos den som er i statskirken, men tilbringer ikke hele juleferien der kun helligdagen evt helgen sin ;-)
Sulosi Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Jeg har en venninde som er muslim og hennes familie har feiret jul så lenge de har bodd i norge (hun er født her men broren er født i pakistan). De går ikke i kirken og serverer litt anderledes mat enn vi gjør men ellers er det likt.
Lucid Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Jeg er oppvokst med muslimsk far og kristen mor. Vi feiret alltid jul, og pappa var alltid med på det. Jeg føler ikke at jula handler om noe religiøst, for meg (og mine foreldre) så handler jula mer om å pynte hjemme, spise god mat og å gi hverandre gaver. Min far var mye bortreist, men passet alltid på å komme hjem for å feire jul med oss. Og min far har aldri forventet at jeg skal faste sammen med han under ramadan. Jeg har alltid hatt rom for å velge selv når det kommer til religion. Men jeg (og min mor for den del) velger selv å ikke spise svin så lenge pappa er hjemme, det handler om respekt. 4
Binta Ba Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Lucid, høres sånn ca ut som jeg og mannen prøver å gjøre for vårt barn. Om vi nå skulle skille oss, ville det for meg være naturlig å invitere pappan på julemiddag, og at han da har henne ved storfeiring av Id, siden det blir litt delt for vår del. Akkurat nå feirer vi begge deler sammen, men OM vi skulle blitt skilt..
Lucid Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Lucid, høres sånn ca ut som jeg og mannen prøver å gjøre for vårt barn. Om vi nå skulle skille oss, ville det for meg være naturlig å invitere pappan på julemiddag, og at han da har henne ved storfeiring av Id, siden det blir litt delt for vår del. Akkurat nå feirer vi begge deler sammen, men OM vi skulle blitt skilt.. Nettop! Det er fantastisk for et barn å få oppleve begge sider av en kultur. Og i min situasjon så var mine foreldre veldig enige om å inngå kompromiss i forhold til religion. Ingen av dem har noen gang presset på meg sin tro, de har bare svart når jeg har stilt spørsmål. Så jeg har fått med meg det beste fra begge sider
Gjest "gjest" Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Julen bør feires ja, rett og slett fordi barna ikke bør gå glipp av en fellesopplevelse.
Binta Ba Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Nettop! Det er fantastisk for et barn å få oppleve begge sider av en kultur. Og i min situasjon så var mine foreldre veldig enige om å inngå kompromiss i forhold til religion. Ingen av dem har noen gang presset på meg sin tro, de har bare svart når jeg har stilt spørsmål. Så jeg har fått med meg det beste fra begge sider Jeg vet nok at mannen -håper- ungen skal bli muslim, og siden han er mer religiøs enn meg, vil nok Islam være mer tydelig i heimen. Og må innrømme at vi håper barnet gjør ett visst valg innen konfirmasjonsalder;) Når det kommer til svin er i heimen er vi mer slacke på det. Men, han vokste også opp med å jakte villsvin i skogen, så..hehe..
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 Flere? Anonym poster: 4f88bbe5805b9659e2c6a3e8394322dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå