Gjest Gjest Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Min 4-åring har fått påvist streptokokker type A, men er ikke syk på noen som helst måte. Legen fraråder å gi behandling, men har gitt ut resept i tilfelle han blir dårlig. Barnehagen sier de ikke ønsker smittede barn i barnehagen, forståelig nok, ut fra det de har kunnskap om så langt. Så hva gjør jeg? Blir hjemme med mit smittede, men friske barn i 10 dager til, eller gir en kur, selv om han ikke er syk, for å kunne gå på jobb om 1 dag? Noen som evt. kan opplyse meg om smittefaren når man kun er bærer av streptokokker? Hvordan praktiseres det i andre barnehager? Takker for all info!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Det er noen (spesielt skolebarn) som er bærere av streptokokker gruppe A, uten at de blir syke. Man regner med at disse individene har bakteriestammer som ikke er veldig "virulente", dvs ikke så lett er opphav til sykdom. Strep a er en vanlig årsak til halsbetennelse, og andre infeksjoner i øvre luftveier - og påvises lett med en enkel hurtigtest. Den er ikke kjempesmittsom, på samme måten som et forkjølelsesvirus - det er ikke vanlig at alle i en familie får halsbetennelse med samme strep A bakterie samtidig f.eks. Når det gjelder tall på friske bærere av strep A, har jeg lest tall på 15-20 prosent av skolebarn, men vet ikke hvor riktig det er - eller om det også gjelder i Norge.
AnAngel Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Da ville jeg tatt kontakt med legen for å få hans medisinske råd. Legen vet iallefall om du kan sende barnet i barnehagen, og har kunnskap om smittefare og slikt. Streptokok A har jeg ikke greie på, men hvorfor ble barnet testet om han ikke var syk? Mener det er noe som heter "Smittevernkontoret" også, de har iallefall greie på det Det er jo ikke greit å måtte bruke egenmelding på sykt barn når barnet faktisk ikke er sykt. Kjekt å ha de dagene til gode når sykdommen kommer
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Trådstarter her. Var hos legen for noe annet, og tok en test for sikkerhets skyld da hun kjente litt hovne lymfer på halsen. Legen, og jeg, vil jo nødig måtte bruke antibiotika unødig, og nå advares det jo generelt mot for mange antibiotikakurer om man kan unngå det. Samtidig ser jeg jo barnehagens ståsted hvor man skal ta hensyn til alle de andre 60+ barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå