Gå til innhold

Skal jeg bare holde kjeft?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Igår fortalte en venninne meg at hun hadde tenkt å ta silikon. Dette har hun snakket om i flere år uten at hun har gjort noe med det, men nå har hun visst kontaktet en privatklinikk. Hun har så lenge jeg kan huske alltid klaget over at hun aldri har penger til noe som helst, så jeg spurte henne hvordan hun skulle betale for de nye puppene sine. Da sa hun at hun skulle ta opp lån. Jeg spurte om hun trodde hun fikk lån, men da ble hun bare sur og ville ikke snakke mer om det. Jeg er nemlig ikke sikker på om hun får lån i banken fordi hun overtrekker kontoen sin nesten hver måned, eller hun må be om forskudd ei uke før lønning. Hun har de tre siste årene vært alene med et barn, så hun har hatt ganske mye penger utbetalt hver måned, men hva hun bruker dem til vet ikke jeg... Tror ikke hun tenker over at dette lånet skal betales hver måned, og vel er renta lavere nå enn den har vært, men hvis hun ikke har penger nå, så har hun vel ikke penger til den ekstra utgiften hver måned?

Hvis hun hadde vært alene så skulle jeg ikke brydd meg så mye, men jeg tenker på sønnen hennes. Går silikonpuppene hennes på bekostning av klær og mat til ham?

Bør jeg si noe mer, eller skal jeg bare holde kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe.

Moren min sa hav hun mente til en venninde som kjøpte kunst til 1000vis av kroner mens hun var langtidsarbeidsledig og klaget over dårlig råd. Hun ble så sur på mamma at de ikke er venner den dag i dag.

Jeg ville sagt hva jeg mente om det var en god venninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde sagt noe, men nå er jeg en sånn person som er dønn ærlig med venninnene mine, både på godt og vondt :oops: , men de kjenner meg og vet at spør de meg får de et ærlig svar.

Har hun ikke vett nok til skjønne at det ikke er en prioritet når hun ikke engang har penger så det strekker ut mnd, tror jeg hun trenger noen til og fortelle henne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke helt om dette er innenfor ditt ansvarsområde som venninne?

Hvordan ville du reagert dersom du følte at du hadde tilstrekkelig orden på økonomien din (etter din vurdering) og at andre hadde kommet med meninger om hvordan du skulle brukt pengene dine?

Dette har vel ingen ting med silikonpupper å gjøre - eller har det det? Er du egentlig imot det, og av den grunn mener at det er forkastelig at venninen din bruker penger på slikt?

Tenkt igjennom nøye om du skal si noe, og mitt tips blir at du ikke sier noe dersom det ikke er FARE for at barnet til venninnen din blir vanskjøttet bør du ABSOLUTT IKKE SI NOE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor bør man absolutt ikke si noe?

jeg har sagt i fra til venninner som har vurdert ukloke øknomiske beslutninger flere ganger jeg.. og flere av rådene mine har faktisk blitt fulgt

dersom man kan hjelpe en venn ved å si at "dette tror jeg ikke er en god ide", er ikke det viktigere enn å slippe en ubehagelig situasjon nå?

en venn som er verd å ha på sikt setter pris på gode råd, så lenge du bare sier det du har og si og ikke forsøker å trykke det ned i halsen på henne

dersom hun bare vil at du skal si det hun selv vil høre.. hva er vitsen med venner, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns godt du kan uttrykke din bekymring jeg - og understreke at dette selvfølgelig er hennes besluttning in the end, men at du bryr deg og bekymrer deg.

Pek på hennes daglige økonomi og si at det er derfor du er bekymra.

En annen sak er at du tar feil om du tror at det er "fett" å være alenemor. Jeg har vært det i flere år av mitt liv og jeg var alltid blakk... Det var hånd til munn mye av tida enda jeg jobba vedsiden av mesteparten av tida... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva vil hun få ut av nye pupper da? Hva vil gevinsten være; hva vil hun oppnå? Mere selvtillit? ; vil dette f.eks kunne påvirke det å være mor, det å få seg jobb(bedre inntekt)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil hun få ut av nye pupper da? Hva vil gevinsten være; hva vil hun oppnå? Mere selvtillit? ; vil dette f.eks kunne påvirke det å være mor' date=' det å få seg jobb(bedre inntekt)???[/quote']

Det er vel egentlig ikke det som er poenget.

Jeg hadde nok sagt hva jeg mente, men poengtert at det var hennes beslutning og at jeg ville fremdeles være der og stille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Betaler du noen av hennes regninger?

Sørger du for at hun ahr til mat på bordet?

Låner du henne penger noen gang, for at hun ikke klarer seg?

Er svarene nei på disse spørsmålene har du ingen rett til å fortelle henne hva huns kal gjøre og ikke gjøre med sine penger. En sak er å være venner, en annen sak er det å lagge seg i den andre sin økonomi. Det har ikke venner noe med i det hele tatt, for der går grensen for meg i hvertfall. Kunne aldri falle meg inn å legge meg i mine venners økonomi, det er deres private sak.

Men er noen av svare ja, da har du rett til å si til henne at du kommer ikke til å stille opp om hun behøver hjelp i ettertid. Men ut over det har du ikke noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Saga.

Men jeg syns det er synd at det skal være så stor fokusering på utseendet at mennesker lar seg skjære opp og sy igjen. Det gjør de jo ikke til noen bedre mennesker. Og når det gjelder kvinnen i dette eksemplet, er det jo synd at hun prioriterer slikt når hun (etter hva som blir sagt) har dårlig økonomi (evt. dårlig styring på økonomien). Siden hun vurderer det, føler hun sikkert at det er nødvendig. Og det gjør meg litt trist. Med tanke på at utseendet ikke BURDE ha noe å si for et menneskes verdi, lykke eller selvfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men det går jo an å tenke litt lenger enn bare å svare på utgangsspørsmålet også. Det er jo ikke sikkert dette bare er et økonomisk spørsmål. Og som sagt; kanskje dette kan få andre positive konsekvenser som også kan medføre bedre økonomi?

Det står jo at hun har snakket om det i flere år, så da er det vel både et dypt ønske og veloverveid...Det kommer vel også litt an på hva slags person hun er ellers; rotete økonomisk, eller bare dårlig råd? Eller er hun en person som tar uoverveide beslutninger? Har hun f.eks dårlig selvtillit, selvfølelse nå?

Mange sier at ens lykke og selvtillit ikke kommer av et bedre utseende; kanskje ikke; men av og til kan dette faktisk være utslagsgivende. Av og til er det lov å bruke "raske" løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske selvsagt at hun vil få bedre selvtillit iom at hun neppe ville ha gjort noe slikt ellers, men spørsmålet er om venninna skal si hva hun synes mht økonomien? Det er jo klart at økt selvtillit kan være et pluss, men det blir nesten bare hypoteser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har de tre siste årene vært alene med et barn, så hun har hatt ganske mye penger utbetalt hver måned, men hva hun bruker dem til vet ikke jeg...

Denne uttalelsen sier vel mye om hvor mye du egentlig skjønner.

1. det at man er alene med et barn, medfører ikke at man får "masse" penger kastet etter seg. Fatter ikke hvor den myten kommer fra. Vel kan det virke som mye penger for en enslig, men det enslige ofte ikke tenker på er at det faktisk medfører mer utgifter å få barn alene enn det gir inntekter

2. vet du ikke hva pengene hennes går til? Viser vel hvor nære venner dere er, hvis du ikke skjønner det. Vel, jeg kan fortelle deg det; bleier, mat, husleie, barnehage/SFO til flere tusen per mnd, klær som barnet vokser ut av på 1/2 år etc...

Bør jeg si noe mer' date=' eller skal jeg bare holde kjeft?[/quote']

Du bør holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denne uttalelsen sier vel mye om hvor mye du egentlig skjønner.

1. det at man er alene med et barn, medfører ikke at man får "masse" penger kastet etter seg. Fatter ikke hvor den myten kommer fra. Vel kan det virke som mye penger for en enslig, men det enslige ofte ikke tenker på er at det faktisk medfører mer utgifter å få barn alene enn det gir inntekter

2. vet du ikke hva pengene hennes går til? Viser vel hvor nære venner dere er, hvis du ikke skjønner det. Vel, jeg kan fortelle deg det; bleier, mat, husleie, barnehage/SFO til flere tusen per mnd, klær som barnet vokser ut av på 1/2 år etc...

Helt enig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jeg også... ber hun om din mening kan du komme med den, men ut over det trenger du ikke si mer enn du har sagt nå.

Hvordan hun disponerer pengene sine er ikke din sak. Hun er over 18 år, og har lov til å ta sine egne avgørelser kloke som dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært meg hadde jeg sagt hva jeg mente, uten å prøve å tvinge henne til å ombestemme seg.

Hvis en venninne forteller deg noe , helt uoppfordret, må det da være lov å si sin mening??!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slik jeg forstår det vurderer denne venninnen bare de negative sidene ved det å ta opp et evt. lån, og har dette som utgangspunkt i OM hun bør si noe. Om man også ser andre (positive)sider vil det kanskje ikke være et så stort behov for å si noe.

Generelt synes jeg nok man bør være svært forsiktig med å fortelle andre hvordan de skal leve sitt liv, styre sin økonomi osv.

Alt her blir jo bare hypoteser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...