AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hey! Jeg studerer for å bli vernepleier så lurte jeg på om noen som jobber som vernepleier kan fortelle hva de jobber med og hverdagen sin? Eller om dere kjenner noen som jobber som vernepleier.. og hva han/hun jobber med og om h*n trives osv Anonym poster: 89ad4ca42f4531e5cb5ca7af1b99e667
Betty2 Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Fadderen min jobber som vernepleier på en avd for innlagte rusmisbrukere. jobben hennes så vidt jeg har skjønt går primært i administrere medisiner, ta seg av dokumentasjon og hjelpe til med mat forberedelse, stell og pleie når hun er ferdig med sine primær oppg. Hun trives godt i jobben sin, det er mye utfordringer på en slik avd, og siden pasientene har et veldig ulike sykdomsbilder, så er det ikke to dager som er lik.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 En venninne av meg jobber som vernepleier på en barne og ungdomsspsykiatrisk avdeling. Sånn jeg forstår det er hun med pasientene, holder de med selskap og slike ting Anonym poster: 20bac9bb2b72d291cd10e35b40e4d1e3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Anbefaler deg å gå sykepleie i stedetfor. Mange flere valgmuligheter etterpå og så vidt jeg husker det så er det like mange år på skole. En sykepleier har lov til å gjøre alt en vernepleier gjør, men en vernepleier har ikke lov å gjøre alt en sykepleier gjør. Anonym poster: 309ad65d8f316fd96f8c8a13446804c4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Anbefaler deg å gå sykepleie i stedetfor. Mange flere valgmuligheter etterpå og så vidt jeg husker det så er det like mange år på skole. En sykepleier har lov til å gjøre alt en vernepleier gjør, men en vernepleier har ikke lov å gjøre alt en sykepleier gjør. Anonym poster: 309ad65d8f316fd96f8c8a13446804c4 Det er to veldig forskjellige utdanninger. Noen fag er felles, eks medikamenthåndtering og farmakologi, men fokuset selv i sykdomslæret er vidt forskjellig. Så jeg ville absolutt ikke valgt det ene foran det andre pga hva man har "lov" å gjøre etterpå. Jeg jobber sammen med både vernepleiere og sykepleiere og merker virkelig forskjellen disse har i bakgrunnen sin. Mange steder kan det være flott med begge yrkesgrupper representert fordi de utfyller hverandre, men det er ikke slik at en vernepleier er en vernepleier mens en sykepleier er en sykepleier med vernepleier inkludert. Du som mener at man like gjerne kan bli sykepleier: Hva tror du vernepleiere gjør på når de har lært fellesfagene som sykepleierene også har? Tror du de driver dank resten av studiet? Eller kan det være at de studerer andre fag enn sykepleierne gjør og at de dermed har en helt annen kunnskap enn sykepleiere når de er ferdig? Anonym poster: 5eaa935ab99d694629de4d37b4c69f28 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 Anbefaler deg å gå sykepleie i stedetfor. Mange flere valgmuligheter etterpå og så vidt jeg husker det så er det like mange år på skole. En sykepleier har lov til å gjøre alt en vernepleier gjør, men en vernepleier har ikke lov å gjøre alt en sykepleier gjør. Anonym poster: 309ad65d8f316fd96f8c8a13446804c4 Lov til er ikke det samme som kunnskap til/ferdigheter til. Hvilken utdanning som skal velges bør avgjøres av hvilken jobb man skal ha. Anonym poster: 5eaa935ab99d694629de4d37b4c69f28
Musaleem Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Kjenner og jobber med mange vernepleiere - og de aller fleste jobber med funksjonshemmende - setter mål og lager tiltak, formulerer vedtak og søker om dette der det er nødvendig, følger opp, medisinansvar (ansvar for medisinrom blant annet), ansvar for bestemte brukere (primærkontakter), ansvarsgruppemøter, andre type møter, kurs +++. De aller fleste vernepleiere jobber vel med funksjonshemmede - selv om jeg vet at det sies at det er mange andre muligheter (som innen BV, rusomsorg o.l.) - men jeg tror ærlig talt at man da er avhengig av videreutdanning, og så har jeg større tro på at en vernepleier er mindre ønsket i skolen eller i barnevernstjenesten enn en barnevernspedagog, eller dårligere i rusomsorgen enn en psykiatrisk sykepleier, selv om det fins unntak der også. De aller fleste, med unntak av de som har lederstillinger (men da har man jo gjerne lederutdannelse også) - jobber da med oppfølging av brukere (jobber gjerne i omsorgsboliger, avlastningsboliger, aktivitetssentre) - og det er helt klart mye stell inne i bildet. En trivelig og tung jobb - som jeg personlig ikke hadde orket hele livet mitt, så det er et yrke det står respekt av. De fleste jobber også turnus. 1
M0niq Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Jeg er vernepleier. Jobber akkurat nå i hjemmesykepleien hvor jeg gjør akkurat det samme som sykepleierene. Alt fra blodprøver, sårstell til medisinansvar.
ladamafia Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 Jeg er vernepleier student ved hioa, og noen av mine synspunkter er kanskje farget av det. Noe av det jeg mener er viktig å huske er jo at arbeidsmarkedet kan være ganske nyansert, feks i skole er det jo mange ulike grupper der de ulike utdanningene stiller sterkere og svakere. i møte med barn fra vanskeligstilte hjem, flyktninger og andre så er kanskje barnevernspedagogen i sitt ess, men når det er barn med autisme og andre funksjonsemmninger så vil jeg vel påstå at vernepleieren stiller mye sterkere. Psykiatrien er en annen gren der de ulike utdanningene hver kan ha sine fordeler. For en tid tilbake så snakket jeg med en overlege i psykiatri, om og rundt vernepleiere. Han har jo da ansvaret for en dag og døgnbehandlings enhet, og det han sa her var at de senere år så har han bevisst heller ansatt vernepleiere enn sykepleiere, pga hvordan vernepleieren møter og er i interaksjon med pasienten(husker og/eller klarer ikke helt finne riktig ord her) i behandling, enn hva han så mellom sykepleiere og pasienter. eller dårligere i rusomsorgen enn en psykiatrisk sykepleier, selv om det fins unntak der også. litt merkelig eksempel det der, mener du at en sykepleier med videreutdanning innen psykiatri, blir foretrukket foran en vernepleier uten? eller vernepleier med samme videreutdanning? er vel vanlig det at en med videreutdanning innen det feltet som etterspørres, blir prioritert over en som ikke har den videreutdanningen uansett om det er en sykepleier eller en vernepleier. det er rikt med muligheter der ute for både sykepleiere og vernepleiere, eneste problemet kan være at de kan være vanskelige å se når man er påvirket av stereotypene som sier hva vernepleiere og sykepleiere er. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Kjennetegn vernepleier som jobber som sosialkontakt på en barneskole. Hun snakker med barn som har det vanskelig - sånn som helsesøster, hun har møter med foreldre og følger opp barn med forskjellige diagnoser, hun blir satt inn på ekstratiltak i klasser som har mye uro / mobbing eller andre problemer. Og har som generell oppgave å forsøke å skape mer samhold på skolen og i klassen. En krevende jobb som går mye på engasjement fra vernepleieren side . <br /><br /> Anonym poster: 7b30f525053cddceb3f40c630bdbcc89
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Jeg jobber som vernepleier, mange i familien min gjør det og mange venner. Jeg jobber med opplæring av barn med autisme og andre utviklingsforstyrrelser under skolepliktig alder. Familien min jobber med asylsøkere, rusmisbrukere, psykiatri, ungdom med rus og atferdsproblemer og psykisk utviklingshemming. Ingen av oss har noe særlig stell i hverdagen. Forskjellen, hovedsaklig, på en vernepleier og en sykepleier er at sykelpeieren har en medisinsk tilnærming til pasienten/klienten mens vernepleieren har en miljømessig tilnærming. Vi haar fokus på atferd og hvordan den kan endres framfor hvordan en pille kan dempe symptomer. Vernepleiere blir mer og mer prioritert framfor andre yrkesgrupper som sosionom, barnevernspedagog og sykepleier. Og etter min mening vil en vernepleier sitte med mange flere muligheter i forhold til jobbmarkedet. En sykepleier jobber primært på sykehus eller i hjemmesykepleien med mye stell. Anonym poster: ee5f02b7ed2f232ea5d61af39ae4312d
Hergensheimer Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Anbefaler deg å gå sykepleie i stedetfor. Mange flere valgmuligheter etterpå og så vidt jeg husker det så er det like mange år på skole. En sykepleier har lov til å gjøre alt en vernepleier gjør, men en vernepleier har ikke lov å gjøre alt en sykepleier gjør. Anonym poster: 309ad65d8f316fd96f8c8a13446804c4 Av og til til vernepleierens fordel. Søker sykepleieren seg inn i en barnevernsinstitusjon, noe de av og til gjør, får de assistentlønn, mens vernepleieren får terapeutlønn. 1
Hergensheimer Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Jeg jobber som vernepleier, mange i familien min gjør det og mange venner. Jeg jobber med opplæring av barn med autisme og andre utviklingsforstyrrelser under skolepliktig alder. Familien min jobber med asylsøkere, rusmisbrukere, psykiatri, ungdom med rus og atferdsproblemer og psykisk utviklingshemming. Ingen av oss har noe særlig stell i hverdagen. Forskjellen, hovedsaklig, på en vernepleier og en sykepleier er at sykelpeieren har en medisinsk tilnærming til pasienten/klienten mens vernepleieren har en miljømessig tilnærming. Vi haar fokus på atferd og hvordan den kan endres framfor hvordan en pille kan dempe symptomer. Vernepleiere blir mer og mer prioritert framfor andre yrkesgrupper som sosionom, barnevernspedagog og sykepleier. Og etter min mening vil en vernepleier sitte med mange flere muligheter i forhold til jobbmarkedet. En sykepleier jobber primært på sykehus eller i hjemmesykepleien med mye stell. Anonym poster: ee5f02b7ed2f232ea5d61af39ae4312d Vernepleiere blir prioritert som ansatte i boliger for psykisk utviklingshemmede, og/eller for arbeid med autister osv. I det øvrige av hjelpeapparatet, der sykepleierne ikke har monopol, så er mitt inntrykk at de blir likestillt med sosionomer og barnevernspedagoger. Er sosionom selv, og jobber mye med vernepleiere. Har det meget spennende nå for tiden -vi jobber med å forene grunnfilosofiene; forenklet beskrevet; Vernepleier: pasienten ønsker kontroll. Sosionom: pasienten er i avmakt. Begge er 100% korrekte, men avstedkommer en viss forskjell i tilnærming. Innenfor rimelighetens grenser er det ofte bedre, når en jobber med autister, at alle gjør den samme feilen, enn at alle har hver sin gode idè som de setter ut i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå