Feminist1 Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Var en facebook diskusjon. Så ble han jeg diskuterte med tydeligvis veldig sur (han ble direkte sint) så kom han ikke på noe bedre å si enn å si at pga. skrivefeil så kan han ikke ta meg seriøst. Så sa jeg, hva hvis jeg har dysleksi? Da svarte han noe som dette: "Det er ikke mitt problem, hvis du har dysleksi så er det din plikt å informere oss først om dette" Han drev også å påsto at pga. skrivefeil så kunne jeg ikke sakene mine etc. Er bare han en idiot eller må man informere motdebattantene først at man kanskje kan ha noen skrivefeil?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 det er jo noe folk til stadighet påpeker her inne. vis du skriver feil uansett om man bommer på tastaturet eller har dysleksi eller over så skrive feil så er alt det du sier ikke relevant. for meg blir det en type jeg har ingen flere argumenter så jeg angriper deg som person i steden.ufatterlig tåpelig og veldig barnslig. Anonym poster: 87f8ab58923e0627ec7337f15977ca89 8
yes2yes Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Bare en idiot. Så sant det man skriver er forståelig, så er det ingen seriøs debattant som vil påpeke at du ikke kan diskuteres med på grunn av skrivefeil. Dersom man lider veldig og vet at setningene en skriver kan være vanskelige å forstå, så kan man gjerne påpeke det i starten før man begynner, men da skal det værre på frivillig initiativ og ikke noe tvang. Dessuten skal man gjøre det med den hensikt at de reelle debattantene kanskje må være varsom med at enkelte feil i formuleringer kan forekomme ofte og at man kanskje må lese mer oppmerksomt for å ikke misforstå, men man trenger absolutt ikke å informere om det for å unngå at idioter skal mobbe en eller bruke det mot deg som hersketeknikk. Dersom noen hakker på deg for dine skrivefeil, så er det like greit at du ikke forteller dem noe som helst verken først eller sist. De vedkommende er ikke verdt å føre en samtale med uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 hehe han skulle bare visst hvor dårlig professorer på universiteter skriver. De har egne korrekturlesere! Anonym poster: 5c2789ff0b3bd2a7638f0d8b67e748f6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Jeg innrømmer glatt at jeg har en tendens til å dømme folk som skriver dårlig. Ikke til den ende at jeg ikke tar dem seriøst, men jeg tenker mitt om en nordmann som ikke klarer å skrive sitt eget morsmål. Med dysleksi blir det selvsagt noe annet, men nå har jo de fleste nettlesere automatisk stavekontroll. Det er klart at på internett kan man ikke automatisk vite om det er en nordmann uten dysleksi man snakker med, men jeg går stort sett ut fra det om jeg ikke blir fortalt annet. Er det en som ikke har norsk som hovedmål, gjenspeiles dette ofte i grammatikken, ikke bare rettskrivningen av enkeltord, og dyslektikere kan som sagt bruke automatisk stavekontroll samt ordbok. Anonym poster: e0d771334fd163de7b6b5663ac9ccf53 5
krokodilla Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 om de prøver å undergrave det du sier pga skrivefeil så viser det bare at de er tom for argument og har derved tapt diskusjonen. 4
skreppamedleppa Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Skjønner godt hva du mener, gjør du en tastefeil eller skriver et ord feil på nettet så må Gud selv ha barmhjertighet med din sjel i det du blir brent levende på bålet av mennesker som går helt amok og fyrer løs der de kan fyre løs. Glemt er diskusjonens utgangspunkt og argumenter i sakens kjerne, nei her gjels det å svi merke mennesker når en selv ikke klarer å holde seg til sak, og blir sur sinte for deres egne mangel på argumentasjon. Mange ser ut til å glemme at automatisk stavekontroll ikke retter opp alle feil, f.eks komma og punktum feil, og/å og ord som kan være rett både med dobbel og enkel bokstav, og orddeling, og ordbok når en ikke vet om hvilke ord en selv skriver feil, det tar jo 5 timer å gå igjennom et innlegg på. Det er ikke snakk om å sende brev til kongen heller, så alvorlig er ikke verken kg elle fb. Nettet er for alle så vidt jeg har fått med meg, selv for de med dysleksi eller de som gjør feil fra tid til annen. Og hvorfor i all verden skal man si til alle at man har dysleksi, hvorfor må man skrive det i alle innlegg en skriver? Plikt til å innformere om det: Nei du snakker meg om patetisk måte å vise at en egentlig er stokk dum og ikke har noe mer å komme med, så en må ty til hersketeknikker over en lav sko.
Tabris Skrevet 29. august 2012 #9 Skrevet 29. august 2012 Hvis man går over fra saklige argumenter til å påpeke skrivefeil,, så har man tapt diskusjonen. Det er intet annet enn dårlig retorikk og hersketeknikk. Når det er sagt så mener jeg at måten man skriver på er viktig. Hvis jeg leser et innlegg som har mange skrivefeil, dårlig språk, dårlig tegnsetting og kanskje til og med SMS-språk, så tar jeg vedkommende mindre seriøst. 5
Feminist1 Skrevet 29. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2012 (endret) Har nok ikke noen flere skrivefeil enn det jeg har her, vet ærlig talt ikke om det er mange. Men vet selv at jeg er ikke fullt så flink på å sette komma, punktum og å strukturere setningene mine. Så dere får selv bedømme om jeg skriver som en som aldri har gått på skole eller ei. Har ikke dysleksi, men ifølge han så kunne jeg like gjerne ha hatt det. Får vel bare satse på at han gikk tom for argumenter Innlegg redigert for fjernet innlegg Sophie-Ann, mod Endret 30. august 2012 av Sophie-Ann
Gjest avocadoen Skrevet 29. august 2012 #11 Skrevet 29. august 2012 Det er sånn man begynner når man ikke har flere argumenter :gjeiper:
Sophie-Ann Skrevet 30. august 2012 #12 Skrevet 30. august 2012 Tråden er ryddet for upassende innlegg Sophie-Ann, mod
Katniss Skrevet 30. august 2012 #13 Skrevet 30. august 2012 Folk som ikke klarer å tilføre noe innhold til en diskusjon, men kommenterer kun for å påpeke skrivefeil, er de som er genuint useriøse.
Jade Skrevet 30. august 2012 #14 Skrevet 30. august 2012 (endret) At det eneste han kunne si var at du skrev feil, tyder vel egentlig på at han var tom for argumenter, og at du hadde vunnet diskusjonen :D Vanskelig å ta slike personer seriøst :D Endret 30. august 2012 av Jade
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #15 Skrevet 30. august 2012 Jeg ser mange av dere sier at man har tapt diskusjonen hvis man kommenterer skrivefeil, men det er jeg ikke enig i. Selvfølgelig gjør man det hvis man sier noe sånt som at "du er teit, for du skrev "vel" med to l-er", men det kan være fryktelig frustrerende å lese innlegg med mange skrivefeil, så at man av og til kommenterer det som en slags oppfordring om å skjerpe seg, er helt naturlig i mine øyne. Anonym poster: e0d771334fd163de7b6b5663ac9ccf53 2
Polariste Skrevet 30. august 2012 #16 Skrevet 30. august 2012 Med mindre det er vanskelig å forstå hva motparten mener, burde man holde seg for god til å kommentere skrivefeil. Men hvis man er mye på forum/debattsider, så kan man virkelig begynne å lure på hvordan enkelte noensinne kunne fått en ståkarakter i norsk skriftlig. Jeg personlig blir rent trist over det jeg ser, men med mindre diskusjonen dreier seg om rettskriving, og du argumenterer for at du skriver korrekt, så syns jeg det skal få passere. 1
Tabris Skrevet 30. august 2012 #17 Skrevet 30. august 2012 Jeg ser mange av dere sier at man har tapt diskusjonen hvis man kommenterer skrivefeil, men det er jeg ikke enig i. Selvfølgelig gjør man det hvis man sier noe sånt som at "du er teit, for du skrev "vel" med to l-er", men det kan være fryktelig frustrerende å lese innlegg med mange skrivefeil, så at man av og til kommenterer det som en slags oppfordring om å skjerpe seg, er helt naturlig i mine øyne. Anonym poster: e0d771334fd163de7b6b5663ac9ccf53 Jeg kan være enig med deg, hvis man i tillegg til kommentar om skrivefeil også skriver noe som er relevant for selve debatten. Et innlegg som utelukkende kommenterer skrivefeil virker for meg bare forstyrrende og som forsøk på dårlig skjult hersketeknikk. 1
Wonders Skrevet 31. august 2012 #18 Skrevet 31. august 2012 ts, jeg hadde ikke brydd meg om det, og skrevet de bør holde seg til saken og ikke gå på person. Hersketeknikk er jeg enig i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå