Gå til innhold

Ny valp. Ikke hundebur denne gangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har hentet hjem den nye valpen vår nå, en Golden Retriver.

Med den forje hunden vår (også en golden) brukte vi bur fra dag en. Hele natta og når vi var på jobb. Dette gjorde det enklest for OSS (ikke for hunden så klart).

Jeg har nå i ettertid dårlig samvittighet for denne burbruken, og vil prøve uten denne gangen.

Så, jeg er helt blank.

Hvordan gjør dere det om natta?

Vi har ett bur stående i gangen som vi tenkte kunne være hans fristed på dagtid, der vi har fjerna døra og lagt myke tepper inni. Har også lagt ett laken rundt/oppå for å få en litt hule følelse. Vi har en to åring, han skal ikke røre hunden når den er inni der eller når den sover.

Vi har soverom i andre etg, og trappa opp der er farlig bratt! Tenkte å ha en hundeseng på gulvet vedsiden av meg, fjerne ALT på gulvet og stenge døren. Så går jeg ut med han når han blir urolig?

<br /><br /> Anonym poster: 3a064873691d1524d81ded4061f2d6eb

Skrevet

Takk for at du gikk bort fra burbruken, hunder er ikke burdyr. Mine to har en hundepute på soverommet mitt, det har de hatt siden de var valper. Når han ligger på soverommet, merker du fort om han må tisse, og det er bra. Ta han ut, og skryt mye når han tisser.

Det at hunden har et fristed på oppholdsrommet deres er kjempebra, gjerne i et hjørne der dere ikke går forbi hvert 5. minutt. Bra å lære 2åringen at når hunden er på plassen sin, vil den være i fred.

Det viktigste er å være tålmodig å lære hunden på en positiv måte at dette er plassen din. F.eks gi tyggebein på denne plassen, eller rolig legge hunden der når du ser den er trøtt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hadde hunden på soverommet, la ut noen aviser tilfelle uhell og lukket døren, også sov han i hundesengen sin ved siden av vår seng. Han tisset sjeldent om natten egentlig, men vi gikk tur rett før vi la oss samt tidlig + hvis han vekket oss og pep.. Senere når vi skulle trene på innetrening hadde vi en gang han ble stengt inne i. Når han sluttet å tygge på alt han kom over + ble nogenlunde husren fikk han gå fritt i huset.

Hvis du er redd for den bratte trappen kan du kanskje sette opp barnegrind?

Jeg synes forøvrig heller ikke noe om bur til hund og synes det er fint at dere ikke vil bruke det:) Høres lurt ut å ha et bur uten dør så han både blir vant til det i tilfelle nødstilfeller (må være i bur hos dyrlege eller i bil) samt at han får sin egen hule men uten å bli innestengt:)

Endret av SoftKitty
Skrevet

Takker så mye for svar dere to! :)

Jeg gleder meg til en burfri hverdag med min nye bestevenn :)

Idag var vi i hagen og lekte, han la seg ned inntil veggen ved lekehytta og sov i to timer. Med mange barn som lekte rundt seg. Så dette lover godt :)<br /><br /> Anonym poster: 3a064873691d1524d81ded4061f2d6eb

• Liker 1
Skrevet

Det er supert, høres ut som en stabil og trygg hund du har fått :)

Gjest Badabing
Skrevet

Vi sov vel på feltseng ved siden av plassen hennes første natten, og så på sofaen i stua. Deretter flyttet vi tilbake til soverommet, men hadde døren åpen. Hørte at det begynte å tasse der ute, men jeg sover lett. Fra dag 1 lærte hun at soverommet var vårt, så der går hun ikke inn. Vi hadde noen uhell før hun lærte seg å si fra, men stort sett gikk det greit. Det kan være lurt å fjerne tepper fra gulvet i starten om du har det, for jeg hadde nye gardiner som jeg ikke hadde fått lagt opp enda, så da tisset hun på dem.. :P

Skrevet

Natta gikk helt supert!!

Da han lå i buret var han rastløs og jeg var ute med han tre firenganger hver natt, i natt var jeg ute med han en gang.

Han snorka når han sov, så han sov godt! Og det gjorde jeg også :)

Absolutt tommel opp her ;) <br /><br /> Anonym poster: 3a064873691d1524d81ded4061f2d6eb

Skrevet

Så bra! Vi har nettopp sluttet med bur til våre hunder. Vi har bare brukt det om natta, da. Vi trodde at de trengte det, men egentlig har det visst bare blitt en dum vane. Det går kjempefint uten også! :)

Da vi hadde valp valgte jeg å tilbringe natta ved siden av den på det som skulle være liggeplassen. Jeg gjorde det sånn fordi jeg ikke ville innføre det som en vane at den skulle ligge på vårt soverom, og bli nødt til å venne den av med det etterpå. Noen synes kanskje det er helt ok å ha hunden sin på soverommet om natta, men jeg visste at jeg ikke kom til å ville ha det sånn. Bare tanken på en nysgjerrig snute når man gjør andre ting på soverommet enn å sove, f.eks. :/ Bare nevner det! :)<br /><br /> Anonym poster: a2645cf0afa72bf5c2fbd19666cb4e75

Skrevet

Har aldri hatt bur til hunden min selv, kun i bilen og det har gått strålende fra dag en. Dessverre var leiligheten jeg bodde i før forholdvis liten så soverommet var det umulig å stenge han ute ifra! Men det har heller ikke blitt noe problem i ettertid. Han kommer på soverommet og legger seg på tepet når vi skal sove, enkelt og greit. Kjapp tur oppi senga for å si "natta" og det er det.

Bare tanken på en nysgjerrig snute når man gjør andre ting på soverommet enn å sove, f.eks. :/ Bare nevner det! :)<br /><br /> Anonym poster: a2645cf0afa72bf5c2fbd19666cb4e75

Han får lære av min, så fort jeg og sambo gjør noe mer enn bare et kjapt kyss skygger han banen og går ut av rommet, selv om vi f.eks bare er på stua :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...