cornflake_girl Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Dette semesteret kommer jeg kun til å ta 20 stp. De siste tre årene har jeg hatt mellom 130% og 200% studieprogresjon, dvs jeg har tatt langt mer enn 60 stp året. Kan dette "brukes" slik at jeg ikke blir hengende etter (ang stipend og slikt) dette semesteret?
Gjest Skaret Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Ja, det er totalsummen av poeng når du er ferdig med å studere som avgjør hvorvidt stipendet forblir stipend. Du kan altså fint ta litt færre poeng dette året (:
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Nei, det kan du ikke. Du må ta så mange studiepoeng som du mottar støtte for. Anonym poster: a367aaf56765f2d0f78b132704072665
cornflake_girl Skrevet 28. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2012 Ja, det er totalsummen av poeng når du er ferdig med å studere som avgjør hvorvidt stipendet forblir stipend. Du kan altså fint ta litt færre poeng dette året (: Nei, det kan du ikke. Du må ta så mange studiepoeng som du mottar støtte for. Anonym poster: a367aaf56765f2d0f78b132704072665 Ble ikke så mye klokere
Gjest Skaret Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Du må uansett si i fra til Lånekassa om hvor mange poeng du skal ta, det er viktig at du opplyser om at du skal ta færre poeng. Jeg mener likevel at det skal la seg gjøre helt fint fordi du har bygget opp en buffer. Ta en telefon til lånekassa og spør!
amonyn Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 De påsto til meg at jeg ikke kunne ta færre fag, bare fordi jeg var på forskudd. Da er jeg deltidsstudent og har ikke rett på fullt studielån. Derfor later jeg som om jeg har full studiebelastning ved å ta et par fag jeg skal stryke i.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Skaret har rett. Nei. Det regnes for hver periode, ikke hele studiet. Hvis du ikke tar det antall studiepoeng du får støtte for et semester, blir du tilsvarende forsinket. Anonym poster: a367aaf56765f2d0f78b132704072665
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 Nei. Det regnes for hver periode, ikke hele studiet. Hvis du ikke tar det antall studiepoeng du får støtte for et semester, blir du tilsvarende forsinket. Nei. Hvis man søker støtte for 60 studiepoeng et år og består 70 studiepoeng, omgjør Lånekassen kun på grunnlag av de 60. Neste år søker du om 60, og består 50. Da omgjør de de 10 siste fra det forrige året. Dette skjedde meg i fjor, og det er helt garantert at det var akkurat slik det skjedde. Anonym poster: d1c1827d6d52843b68bf260aea043377 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Nei. Hvis man søker støtte for 60 studiepoeng et år og består 70 studiepoeng, omgjør Lånekassen kun på grunnlag av de 60. Neste år søker du om 60, og består 50. Da omgjør de de 10 siste fra det forrige året. Dette skjedde meg i fjor, og det er helt garantert at det var akkurat slik det skjedde. Anonym poster: d1c1827d6d52843b68bf260aea043377 Nettopp, hvis man tar flere studiepoeng enn det man har fått støtte for, står det noe sånt som at "du har bestått flere studiepoeng enn du har mottatt støtte for" i brevet fra Lånekassen, og neste gang du evt. har bruk for det, tar de av de poengene. Det kan man jo enkelt se, siden omgjøringsbrevet spesifiserer hvilke eksamener man har fått omgjøring på bakgrunn av. Hadde Lånekassen bare sett på periode for periode, ville det jo ha vært umulig å hente inn en forsinkelse. Det jeg derimot ikke tror fungerer, er å si fra om at man skal ta færre poeng og samtidig få full støtte. Du får jo støtte for poengene du skal ta, ergo vil du neppe få fullt studielån om du for eksempel melder inn at du bare skal ta 20 poeng et semester. Du bør søke om støtte til full studieprogresjon for å spare deg selv en hel masse trøbbel. Anonym poster: 1424256e5d456b55848919d3b4ce3437 2
cornflake_girl Skrevet 28. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2012 (endret) Nettopp, hvis man tar flere studiepoeng enn det man har fått støtte for, står det noe sånt som at "du har bestått flere studiepoeng enn du har mottatt støtte for" i brevet fra Lånekassen, og neste gang du evt. har bruk for det, tar de av de poengene. Det kan man jo enkelt se, siden omgjøringsbrevet spesifiserer hvilke eksamener man har fått omgjøring på bakgrunn av. Hadde Lånekassen bare sett på periode for periode, ville det jo ha vært umulig å hente inn en forsinkelse. Det jeg derimot ikke tror fungerer, er å si fra om at man skal ta færre poeng og samtidig få full støtte. Du får jo støtte for poengene du skal ta, ergo vil du neppe få fullt studielån om du for eksempel melder inn at du bare skal ta 20 poeng et semester. Du bør søke om støtte til full studieprogresjon for å spare deg selv en hel masse trøbbel. Anonym poster: 1424256e5d456b55848919d3b4ce3437 AHA! Det er derfor jeg ikke har skjønt en dritt når jeg har fått de brevene, jeg har tenkt sånn "men det var jo lenge siden jeg tok de fagene....? Jaja". Har støtte for full studieprogresjon Er også meldt opp til 30 (sånn i tilfelle), men kommer til å melde meg av det ene emnet. Takk for svar! Endret 28. august 2012 av cornflake_girl 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #12 Skrevet 29. august 2012 AHA! Det er derfor jeg ikke har skjønt en dritt når jeg har fått de brevene, jeg har tenkt sånn "men det var jo lenge siden jeg tok de fagene....? Jaja". Har støtte for full studieprogresjon Er også meldt opp til 30 (sånn i tilfelle), men kommer til å melde meg av det ene emnet. Takk for svar! Lånekassen baserer seg på tillit, og at kundene oppgir riktige opplysninger. Hvis du kun skal ta 20 studiepoeng, plikter du å oppgi det til Lånekassen, og du har da rett til deltidsstøtte. Hvis du oppgir feil opplysninger, og Lånekassen får greie på det, kan du bli senere bli nekta støtte. Du kan også få krav om å tilbakeføre den støtten du ikke har hatt rett til i sin helhet, og også bli nekta betalingslettelser. Alt dette kan du lese i Lånekassens forskrifter: http://www.lanekasse...012-2013/#17772 Det at du bevisst går inn for å svindle til deg penger du ikke har rett til underminerer hele hensikten med støtteordningen. Hvis alle gjør som deg, vil studiestøtteordningen etter hvert måtte endres fordi det vil koste staten altfor mye penger. Det vil da måtte inføres mye mer kontroller enn det er i dag, og behandlingstiden vil med all sannsynlighet gå kraftig opp. Mitt råd er: Gi riktige opplysninger til Lånekassen! Det du planlegger er intet mindre enn svindel. Anonym poster: 0aa17d4ac2d7eae7c4d06df1dbeff277
cornflake_girl Skrevet 29. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 29. august 2012 Lånekassen baserer seg på tillit, og at kundene oppgir riktige opplysninger. Hvis du kun skal ta 20 studiepoeng, plikter du å oppgi det til Lånekassen, og du har da rett til deltidsstøtte. Hvis du oppgir feil opplysninger, og Lånekassen får greie på det, kan du bli senere bli nekta støtte. Du kan også få krav om å tilbakeføre den støtten du ikke har hatt rett til i sin helhet, og også bli nekta betalingslettelser. Alt dette kan du lese i Lånekassens forskrifter: http://www.lanekasse...012-2013/#17772 Det at du bevisst går inn for å svindle til deg penger du ikke har rett til underminerer hele hensikten med støtteordningen. Hvis alle gjør som deg, vil studiestøtteordningen etter hvert måtte endres fordi det vil koste staten altfor mye penger. Det vil da måtte inføres mye mer kontroller enn det er i dag, og behandlingstiden vil med all sannsynlighet gå kraftig opp. Mitt råd er: Gi riktige opplysninger til Lånekassen! Det du planlegger er intet mindre enn svindel. Anonym poster: 0aa17d4ac2d7eae7c4d06df1dbeff277 Hør her, jeg går IKKE inn for å svindle lånekassen. Det er grunner til at jeg kun tar 20 stp dette semesteret, det er fordi jeg som sagt har tatt flere stp enn jeg har behøvd tidligere, og har dermed ikke tilgang til å ta flere emner jeg trenger på studiet mitt enda (det kreves at jeg tar de 20 stp jeg skal ta dette semesteret først) ettersom jeg har tatt for mange emner hele veien, og dermed hatt nesten dobbel studieprogresjon. Går det etter min plan er jeg igang med 50 stp neste semester igjen, så vil på ingen måte kalle dette svindel. Lånekassen sparer penger på meg (stipend) fordi jeg med dette tempoet korter ned studietiden min med to år. Jeg har heller ikke gitt feilaktige opplysninger til lånekassen, jeg er tatt opp på et studie med et veldig "fast" løp. Får ikke gjort noe med det, får ikke lov av uni å ta emner som hører til neste semester, og gidder ikke ta et svadaemne bare for å gjøre det (ta opp en plass som en annen student kanskje vil ha og trenger). Særlig ikke ettersom jeg har ligget "før skjema" i flere år. Sånn, følte bare jeg måtte forsvare meg litt. Har aldri snyltet på lånekassa, seriøst, har vært den mest pliktoppfyllende kunden jeg vet om 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #14 Skrevet 29. august 2012 Lånekassen baserer seg på tillit, og at kundene oppgir riktige opplysninger. Hvis du kun skal ta 20 studiepoeng, plikter du å oppgi det til Lånekassen, og du har da rett til deltidsstøtte. Hvis du oppgir feil opplysninger, og Lånekassen får greie på det, kan du bli senere bli nekta støtte. Du kan også få krav om å tilbakeføre den støtten du ikke har hatt rett til i sin helhet, og også bli nekta betalingslettelser. Alt dette kan du lese i Lånekassens forskrifter: http://www.lanekasse...012-2013/#17772 Det at du bevisst går inn for å svindle til deg penger du ikke har rett til underminerer hele hensikten med støtteordningen. Hvis alle gjør som deg, vil studiestøtteordningen etter hvert måtte endres fordi det vil koste staten altfor mye penger. Det vil da måtte inføres mye mer kontroller enn det er i dag, og behandlingstiden vil med all sannsynlighet gå kraftig opp. Mitt råd er: Gi riktige opplysninger til Lånekassen! Det du planlegger er intet mindre enn svindel. Anonym poster: 0aa17d4ac2d7eae7c4d06df1dbeff277 Ut fra din logikk er det også svindel når studenter som har avsluttende eksamen for alle fag til sommeren søker om studiestøtte i høstsemesteret, eller når studenter hvor studiet av en eller annen grunn har litt skjev fordeling av studiepoeng mellom semestrene søker om fullt studielån hvert semester. Dette er nok en gråsone, men du gjør feilen å glemme at Lånekassen ser på om antall studiepoeng produsert = antall studiepoeng mottatt støtte for, og at det ikke skjer semester for semester. Skulle det skje semester for semester, ville det også bety at man aldri kunne ta inn en forsinkelse. At man tilsvarende kan bygge seg opp en buffer var neppe tilsiktet, men en konsekvens av at regler må være symmetriske. TS lurer ikke til seg penger i det hele tatt, hun får støtte til studier og tar tilsvarende mengde eksamener. Kan du forklare meg hvordan du mener at det underminerer studielånsordningen? Lånekassen er jo fornøyde så lenge de ser at hun har tatt nok eksamener. Selv ville jeg ha trodd at studenter som har kapasitet til å studere mer enn det som forventes, er det minste av Lånekassens problemer, med tanke på hvor mange som tar opp studielån uten intensjon om noensinne å produsere et eneste studiepoeng. Anonym poster: 1424256e5d456b55848919d3b4ce3437 2
Gjest alille Skrevet 29. august 2012 #15 Skrevet 29. august 2012 Slapp av TS, dette er ikke svindel. Så lenge du er påmeldt 30 poeng har du gjort det du skal - å trekke seg fra eksamen senere er ikke svindel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå