Gå til innhold

tette tårekanaler på spedbarn - når oppsøker man helsesøster/lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ene øyet har hatt tett tårekanal siden fødsel for 4 uker siden.

verk som vi har vasket bort og etterpå hatt på morsmelk.

nå har øyet i tilegg blitt hovent... men ikke rødt.

noen med erfaring? når bør man ta kontakt med lege?

står jo i boka at dette er "helt vanlig" men jeg syns det ser ut som en infeksjon nå...

Anonym poster: e2a80cded9e92d3056257268e72a30cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har også tette tårekanaler, og helsesøster sa til meg at det ikke var noe å bekymre seg for.

Hvis det kommer mer puss og øyet er blankere enn før ville jeg ringt helsesøster og spurt, selv om det ikke er rødt. Øyebetennelser er ikke godt.

Skrevet

Min yngste reparerte seg selv, etter 6 mnd..... Så litt snål ut med et hovent øye som stadig rant, men selv øyelegen sa at det ikke var noe å gjøre med.

Skrevet

Sikker på at det er tette kanaler? Vi fikk beskjed om det og dryppet morsmelk lenge, noen dager var øyet bedre og dagen etter var det dårlig igjen. På 6 ukers kontrollen fikk jeg utskrevet en øyekrem og han ble helt fin etter 3 dager så tydelig at det ikke var tette kanaler men infeksjon

Skrevet

Knøttet her var født med trang tårekanal på ene øyet. Øyet har runnet over nesten konstant og hver morgen var det størknet puss. Fikk vite at trange tårekanaler lett førte til infeksjoner pga at det lettere samlet seg bakterier i øyet når tårene "stod" i øyet istedet for å renne igjennom som normalt. Det har resultert i 3 runder med reseptbelagte øyedråper mot infeksjon her. Nå, for ca 1 mnd siden så det ut til å rette seg. Øyet renner ikke lengre.

Masserte tåresekken hver morgen og kveld for å trykke ut evt væske som hopet seg opp og tørket øyet med bomull og vann. Fikk vite at dette var noe som skulle gå seg til innen han ble 1-1/2 år. Da først, hvis det fortsatt var et problem, ville det bli vurdert å stake opp tårekanalen. Dette var det vi fikk høre iallefall.

Skrevet

du kan også dryppe saltvannsdråper om du har det, det hjalp her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...