kat-e Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 I stua har vi lysdimmer og det er kun disse vanlige pærene som fungerer. Det blir forbudt å produsere eller importere vanlige lyspærer fra 1 september. Da må alle over på sparepærer, som etter min mening verken lyser pent eller holder lenge. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snart-forbudt-a-importere-alle-tradisjonelle-lysparer-6969700.html Synes et forbud egentlig er litt rart. Den enkelte må jo selv få bestemme. Jeg lurer også på hva strafferammen for smugling eller hemmelig produksjon blir. Får vi et eget lyspærepoliti?
Mann 42 Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 I stua har vi lysdimmer og det er kun disse vanlige pærene som fungerer. Det blir forbudt å produsere eller importere vanlige lyspærer fra 1 september. Da må alle over på sparepærer, som etter min mening verken lyser pent eller holder lenge. http://www.aftenpost...er-6969700.html Synes et forbud egentlig er litt rart. Den enkelte må jo selv få bestemme. Jeg lurer også på hva strafferammen for smugling eller hemmelig produksjon blir. Får vi et eget lyspærepoliti? Det finnes alternativer til sparepærer. Sjekk ut LED-lyspærer. De finnes for normale lampesokler, både store og små, og i mange varianter. De er dimbare, og holder stygglenge. Info på pakken gir vanligvis et hint om lysstyrken sammenlignet med en gammeldags pære, og etter hvert vender du deg nok til å forholde deg til lumen-specs og fargetemperatur, fremfor wattstyrke. 2
Zzyzx Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Er LED dimbart sånn i utgangspunktet? I så tilfelle, vet du om noen med G9-sokkel som er dimbare? 1
Antlers Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 (endret) Jeg har også småhamstret litt, og det irriterer meg skikkelig at jeg var for sent ute til å få tak i 60 watt glødepærer. Helt greit med 40 på soverommet og 25 i smålampene, men i stua hadde det vært greit med litt kraftigere lys. Det som gjør overgangen (når jeg har brukt opp forrådet mitt, altså) til nye pærer ekstra vanskelig, er at jeg får vondt i hodet, og lett blir deprimert av lyset fra sparepærer. Som om ikke det var nok, må jeg også unngå lys med kaldt skjær (blått/hvitt) pga. en søvnforstyrrelse jeg har. Er det noen med litt peiling som vet om en pære som passer mine behov, og som ikke koster skjorta? Dimming trenger jeg uansett ikke, men det er viktig at pæren gir et varmt skjær. Endret 28. august 2012 av Antlers
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Spotpærer blir vel fortsatt lov? Altså de halogentypene? Anonym poster: e20b53b8f6d9194558a2102cb7f363db
Mann 42 Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Er LED dimbart sånn i utgangspunktet? I så tilfelle, vet du om noen med G9-sokkel som er dimbare? Jeg vet ikke engang hva en G9-sokkel ER. Men LED er dimbart. LED-pærer i lommelykter og sånt går iallfall fra scheinwerfer til måneskinn etter hvert som batteriet lades ut, og jeg kan ikke se noen grunn til at diodene som brukes i lyspærer skulle kreve noe mer stabil strøm. For sikkerhets skyld så kan du jo snakke med betjeningen på f.eks Clas Ohlson, som har et stort utvalg av sånne pærer. Jeg har byttet til LED over alt der det er mulig, og er knasende fornøyd.
Zzyzx Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Ah, never mind, vi var så tidlig ute med å bytte til LED at det ikke fantes dimbare erstatninger for halogen da, og om det fantes kosta det alt for mye. Ser nå at Clasern har flere typer. Good news for min del. Dette er forresten G9: http://www.clasohlson.com/no/LED-p%C3%A6re,-G9/Pr364943000 Men jeg trenger noe som tilsvarer ca 40 watt, og er dimbart, så får vente et par år til.
Lutetium 71 Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Jeg vet ikke engang hva en G9-sokkel ER. Men LED er dimbart. LED-pærer i lommelykter og sånt går iallfall fra scheinwerfer til måneskinn etter hvert som batteriet lades ut, og jeg kan ikke se noen grunn til at diodene som brukes i lyspærer skulle kreve noe mer stabil strøm. For sikkerhets skyld så kan du jo snakke med betjeningen på f.eks Clas Ohlson, som har et stort utvalg av sånne pærer. Jeg har byttet til LED over alt der det er mulig, og er knasende fornøyd. Å dimme LED som går på likestrøm er piece of cake. Problemene oppstår når man skal prøve å koble en helt enkel LED bygget for drift på 220v, på en dimmer beregnet for glødelamper. Er usikker på hvordan man bygger "dimbare LED" (som ofte er bygget for å takle dimming via glødelampedimmere), men billige LED er ofte bygget veldig enkelt, en resistor og kondensator i serie med kretsen, etterfulgt av en likeretterbro, og så en eller flere lysdioder (LED). Drevet av "ubehandlet" 50Hz nettspenning, vil kondensatoren ha en passe impedans (vekselstrømsmotstand), og LEDene får en passe stor drivspenning. Putter man dingsen på en glødelampedimmer, vil den bli utsatt for en bråte høyfrekvente støyspenninger, noe som får impedansen i kondensatoren til å gå ned. Det utsetter seriemotstanden for mye høyere belastning enn den er dimensjonert for, og dermed ryker den eller LEDene, eller bare en intern sikring, om den er litt mindre jalla. Jo dyrere LED lampe, jo mer hardware inni, f.eks en ICkrets (driverkrets). Poenget er at all innmaten i en ordinær LED lampe er designet for å levere en jevn og stabil likestrøm til selve LEDene, mens en dimmer gjør det stikk motsatte. Selv det billigste rælet har en form for strømregulering av selve LEDene.
Brunhilde Skrevet 29. august 2012 #9 Skrevet 29. august 2012 Jeg har byttet ut til LED-pærer der jeg har mulighet etterhvert som de gamle pærene ryker. Jeg har vel en eller to sparepærer fremdeles (Ikea sine er fine) - men når en vanlig eller en sparepære ryker, så er det inn med LED. Pærene fåes i varm farge, og selv om de koster en del i innkjøp, så er levetiden inntil 10 år. Jeg har skiftet en eneste pære på to år, en ordinær mignonpære i en liten lysekrone.
kat-e Skrevet 29. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2012 Jeg vel vil tro at det blir et marked for de som har gammel dimmer og at man lager noe som virker. LED pære virker ikke, det har vi prøvd. Ellers så liker jeg ikke lyset fra LED pærer heller, men tipper at det kommer nye pærer som er pene å se på.
Lutetium 71 Skrevet 29. august 2012 #12 Skrevet 29. august 2012 (endret) Jeg vel vil tro at det blir et marked for de som har gammel dimmer og at man lager noe som virker. LED pære virker ikke, det har vi prøvd. Ellers så liker jeg ikke lyset fra LED pærer heller, men tipper at det kommer nye pærer som er pene å se på. Dimbare LED fins, som påpekt av mannen oppi her. Men de er er selvsagt dyrere pga mer avansert elektronisk innmat. Mon tro om ikke LEDs med hver sin innebyggede pwm-krets, og en liten fjernkontrollmottaker er en bedre løsning? Den gamle dimmeren på veggen bytter man bare ut med en dimmer-fjernkontroll (gjerne batteridrevet). Å koble en vanlig glødelampedimmer på dimbare LED, ser jeg på en teknisk dårlig løsning (selv om det selvsagt funker), som man gjør mest av alt på grunn av bakoverkompatibilitet. Endret 29. august 2012 av Lutetium 71
skrue Skrevet 30. august 2012 #13 Skrevet 30. august 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1346267196' post='11460354] Hvordan blir det med lysstoffrør?
Lutetium 71 Skrevet 30. august 2012 #14 Skrevet 30. august 2012 Spotpærer blir vel fortsatt lov? Altså de halogentypene? Anonym poster: e20b53b8f6d9194558a2102cb7f363db De kan ryke de også, etterhvert: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8273989
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå