Gå til innhold

11 åringen - bare trøtt - om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 11 år. Hver morgen er hun veldig trøtt. Joda, helt normalt.

Men i tillegg er det ofte hun klager på at hun har vondt i magen og/eller hodet da når hun står opp..

Når hun våkner til, går det seg til - da virker det som hun er frisk igjen..

I dag gjorde hun det samme.. og jeg spurte om hun klaga slik hos pappa også.. (vi er skilt) jaa hun gjorde det..

Ja, hva sier han da? Han sier ikke noe svarte hun.. Fordi han sikkert som meg, har oversett det.

Nå tror jeg det bare er å overse.. for jenta vår har det bra. Hun har det bra på skolen. Flink i fagene og blir ikke mobbet..

Hun har venninner og vi har mye familie og godt nettverk rundt oss.

Hun legger seg i minnelig tid. Sover som regel til 2200. Ja, det er i seineste laget.. men hun er i seng mellom 21-2130.. og ligger en stund før hun sovner.

Jeg tror dette er en blanding av at hun er trøtt og akutt sliten - slik vi alle kan være fra tid til annen om morgenen..

Kanskje har hun vært "skolelei" noen ganger.. og håpet å slippe skolen.. men det skjer ikke. Jeg sier at "du får prøve skolen.. og heller gå hjem om du ikke blir bedre!"

Derfor jeg nå tar litt mer tak i det, er fordi jeg syns det begynte veldig tidlig igjen etter en lang og fin sommerferie.

Og for at jeg trenger tips til hvordan jeg kan "snu sinnet" hennes til å være mer ernergifull, glad og forventningfull til dagen fra morgenen av.

Tips?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først ville jeg tatt henne med til legen, for å utelukke at det er noe galt. Det virker som du er helt sikker på at hun bare lyver? Har du noen grunn til å tro at hun skulle lyve til deg hver dag?

Kanskje er hun bare B-menneske. Da kan hun ikke tvinges til å være full av energi og forventninger tidlig om morgenen.

Anonym poster: 2e5f48c676f768d3f086216a40f2b122

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke som at jeg tror hun lyver for meg..

-jeg TROR på at hun føler seg dårlig.. trøtt og sliten.. men at hun uten å være klar over at det kan være bare at hun er trøtt.. legger det på at hun har vondt noe sted.

For det viser seg jo hver dag.. at når hun våkner til.. og før hun er ute av døren er hun jo FRISK SOM EN FISK :)

Hun er nok B-menneske ja.. men i så tidlig alder æ... :)

Endret av allover
Skrevet

Veldig enig med AB #2 over meg her! Ta en tur til legen, få sjekket jernlagre og blodsukkernivå, vitaminer og mineraler, for å se om hun mangler/ feiler noe. Kanskje bør hun også legge seg litt tidligere? Det er verdt et forsøk, ihvertfall.

Uansett, det er ikke helt unormalt at de er sånn i perioder i den alderen. Også min 11-åring har en periode nå hvor hun er fryktelig trøtt og sliten, til tross for at hun faktisk sovner rundt 20.30 hver kveld. Det er tungt å komme igang igjen etter en lang ferie, det er mye som forandrer seg både i kropp og sinn, og hormonene spruter. ;)

Skrevet

På forsommeren var vi hos legen å tok blodprøver. Ingen allergier og bra blod - iallefall :)

Skrevet

Alle blir vel uggen, kvalm, vondt både her og der etc. når man vekkes etter for lite søvn. Legger hun seg for sent?

Det er for øvrig fullt mulig å snu døgnet for B-mennesker - min far er en av de - ligger gjerne til langt på dag i helgene etter å ha vært oppe timer lenger enn resten av huset. Men i ukene legger han seg tidlig, for han må opp igjen 05.45. Og det går helt greit, bare han kommer seg i seng tidsnok.

En måte å gjøre oppvåkningen mer skånsom på er å kjøpe en såkalt "soloppgangslampe": http://www.philips.no/c/wake-up-light/38779/cat/#filterState0=WAKEUP_LIGHT_SU_NO_CONSUMER%3Dtrue Dersom hun sliter med forsinket søvnfasesyndrom, så kan lysterapi være til hjelp.

Skrevet

Høres litt ut som at hun rett og slett sover for lite, da blir man fort uggen, småkvalm og "støl" i kroppen.

Skrevet

Som jeg sier legger hun seg 2130.

Hun sover før ti.

Tidligere la hun seg 2045.. men sovnet aldri før 2130-2145... så jeg syns 2130 er greit.

Når legger deres 11 åringer seg?

Det er jo individuelt hvor mye søvn man trenger..

Syns at når hun ikke sovner før i halv ti tiden.. er det jo begrenset hvor lenge hun skal ligge i sengen..

Hun har en lillebror på 7, han legger seg 20 og sovner tvert. Men han er også trøtt om morran.. bare ikke "syk"...

Skrevet

Nja. Når hun legger seg så må hun faktisk slappe av, og forberede seg til søvn. 21.30 er sent for en 11-åring når hun skal opp tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at hun har det bra på skolen? Jeg skjulte mobbingen gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og fortalte det ikke til noen før jeg var 18. Jeg hadde også mye vondt i hodet og magen på morgenen.

Skrevet

Jenter kan være så dumme :)

Vi fryser ut, skjeller ut.. er urimelige og urettferdige..

Jeg kan ikke være 100% sikker.. men i både konferansetimer med lærer og samtaler med jenta mi, har jeg ikke tatt noen signaler på at det er mer enn "tilfeldige uenigheter".....

Men.. jeg tar det med meg...: )

Skrevet

eg har alltid vert sånn at eg føler meg dårlig på morgenen når eg netopp har stått opp. eg har prøvd å sove mer, men det spiller ingen rolle. det går over etter en stund, når eg har våknet litt meir opp.

• Liker 1
Skrevet

Når legger deres 11 åringer seg?

Min åttendeklassing legger seg 21:30 ... Forrige skoleår måtte hun være i seng kl 21.

Skrevet

Kanskje hun allerede er i full gang inn i puberteten. Det er normalt at kroppen trenger mer søvn og at man er mer morgentrøtt når hormonene er i full fart inni kroppen

Skrevet

Min 12-åring legger seg kl 2000, sovner nok rundt 2100. Han står opp kl 0600.

Legger han seg senere er han et mareritt å få ut av senga og er en ordentlig surpadde.

Tror jeg ville prøvd å få henne i seng før for å se om det hjelper.

Skrevet

eg har alltid vert sånn at eg føler meg dårlig på morgenen når eg netopp har stått opp. eg har prøvd å sove mer, men det spiller ingen rolle. det går over etter en stund, når eg har våknet litt meir opp.

Slik er jeg også, tror ikke jeg har våknet en eneste gang de siste årene av vekkerklokken uten å sterke hodesmerter eller mavesmerter. Våkner jeg av meg selv er jeg frisk som en fisk.

Anonym poster: 27be152aadf2503ed1cf4fe4b2011884

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du ikke en gang har prøvd å få henne i seng tidligere. Det bør jo være rimelig greit å finne ut om det hjelper eller ikke.

Anonym poster: 5bc8d3e050bf6ae1f496a280a95e802c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et søskenbarn som var kvalm og uggen hver morgen i den alderen. Det viste seg at hun hadde for lavt blodsukker. Hun var så trøtt på kveldene at hun spiste lite kveldsmat, middag var hun ikke glad i og spiste "så lite hun måtte". Etter at de ble klar over dette, jobbet hun med å spise litt mer til kveldsmat, ,og drakk et glass juice på morgenen med det samme hun sto opp, før morgenstell og frokost. Det hjalp henne i allefall, så hun ikke lengre var så kvalm. Hun hadde ikke hodepine da, men det kan man jo få hvis man "går lenge sulten".

Skrevet

Hadde tenkt å si noe av det samme som den over meg. Spiser hun noe på kvelden? Jeg er ofte så sulten på morgenen at jeg er kvalm (og ikke får til å spise noe) fordi jeg ikke orker kveldsmat.

Skrevet

"Alle" føler man seg litt kvalm og uggen når man står opp tidlig om morgenen. Kroppen har ligget i dvale i mange timer og når man da blir tvunget opp, så er det sånn kroppen kan reagere.

Skjedd med meg mange ganger; vekkeklokken ringer, jeg føler meg halvveis dårlig, biter i det sure eplet, står opp og føler meg mye bedre med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...