AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Dette spørsmålet kommer av ren nysgjerrighet, jeg har ikke spiseforstyrrelser bare så det er sagt Hvor mange kalorier forbrenner kroppen dersom man ikke gjør noen ting i løpet av en dag? Rundt 1300? Jeg skjønner at dette er et hypotetisk spørsmål siden det sikkert kommer ann på kroppsbygging etc. Men si ei jente i 20-årene på 60 kg, med middels muskler. Det som egentlig gjør at jeg spør er at det ofte står som veiledning på div. produkter at kvinner bør få i deg 1800-2000 kalorier hver dag. Er dette da iberegnet normal mosjon eller er det iberegnet hard trening eller hva? Noen som kan lyse opp dette litt for meg? Anonym poster: 9dc6df7cd9282e83ed9fd39e63baa51a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp Her finner du ut hvor mange kalorier du trenger ved stillesitting, regelmessig mosjon osv Bare skriv inn høyden, alderen og vekten din. Anonym poster: 62764ca45543a3e45e8d0adb6bfde833
Supraspinatus Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Dette er en av grunnene til at "slankekurer" ikke virker så bra, eller at de er vanskelig å følge. BMR er ofte ansett som et tall man kan regne ut i fra høyde, vekt osv. Og legger man til daglig aktivitet som kun klassifiseres etter noen få kriterier, så har man plutselig hva man forbruker. Du trenger ikke ha studert 5 år på mat-nat for å skjønne at et regnestykke der alle tall er usikre variabler, så blir også svaret unøyaktig. Grunnen er at BMR og forbruk varierer noe med hvordan og hva du spiser. Ikke bare er det termisk effekt, men også i hvor mye som blir prioritert til lagring, konvertering frem og tilbake for å gjenoppbygge osv. For å svare konkret på spørsmålet: Hvor mye du bruker varierer. Du kan få en indikasjon ved å bruke en kalkulator, men du kan ikke regne med det tallet og forvente et riktig svar. Det viser seg også at de med mye fett i kosten og lite karbohydrater ofte kan spise mer uten å legge på seg enn tilsvarende vektet motsatt. Flere studier viser også at ved likt energiunderskudd går man mest ned, eller like mye på lavkarbo/høyfett-dietter. Dette kan indikere at forbrenningen varierer mer enn man skulle tro ut i fra dietter. En bra artikkel om energibalansen på norsk er forfattet av Vegard Lysne: http://www.friskogfunksjonell.no/energibalansen/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå