Kada Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hei. Jeg tenker å begynne å studere igjen fra neste høst. Jeg har to barn, en førsteklassing og et barnehagebarn. Når jeg prøver å finne fram i jungelen av økonomiske ytelser til studenter med barn, blir jeg bare forvirret og vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Er det noen som har erfaring med dette? Hva har man rett på fra lånekassen og NAV?
Rosalie Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Kommer an på om du er alene eller sammen med barnefar. Er du sistnevnte, har du krav på lån og stipend fra Lånekassen, med tilleggsstipend (forsørgerstipend) som er behovsprøvd mot husholdningens samlede inntekt. Er du alene, kan du ha krav på overgangsstønad.
Kada Skrevet 28. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2012 Kommer an på om du er alene eller sammen med barnefar. Er du sistnevnte, har du krav på lån og stipend fra Lånekassen, med tilleggsstipend (forsørgerstipend) som er behovsprøvd mot husholdningens samlede inntekt. Er du alene, kan du ha krav på overgangsstønad. Takk for svar! Jeg er ikke sammen med barnefaren, men jeg skal mest sannsynlig flytte sammen med kjæresten min som også er student. Vet du noe om hvordan situasjonen blir da?
bambyb82 Skrevet 1. september 2012 #4 Skrevet 1. september 2012 du kan søke om studie støtte og overgangsstønad hos nav. Studiestøtten er på 6000 i året for høyere utdanning/fagskoler og 3000 for vanlig vgs. Dette er til å dekke bøker osv.. I tillegg til dette kan du søke lånekassen om forsørgerstipend og studielån. Blir du samboer har du kun lånekassen. Evt kan du søke om forhøyet bidrag dersom du går vesentlig ned i inntekt.. Altså du kan be din ex finansiere studiene.. Det kan sikkert være en ide å ta en gjennomgang av økonomien og se om det lønner seg å bli samboer nå, eller sette det på vent til du er ferdig med studier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå