HansenJohansen Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hei. Finnes det noen program der ute som kan gjøre følgende: Hvis man har et opptak, er det da mulig å bruke et program slik at man får dette opptaket automatisk skrevet på tekst? Ser etter et program som forstår norsk. På forhånd takk.
Guybrush Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Da må talen være uttalt på tilnærmet bokmål og veldig klart og tydelig uttalt. Vet av at et norsk språklaboratorium har jobbet med noe slikt i mange år. Løsningen om den er ferdig er lagd for institusjoner og større firma. Altså vi snakker grisedyre greier i millionklassen.
JohnS Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Det heter "talegjenkjenning" på norsk og det finnes flere løsninger på norsk (det er overhodet ikke noe som bare er på utviklingsnivå slik Guybrush antyder). Talen må ikke være på "tilnærmet bokmål" eller klar og tydelig. Det er derimot ikke slik at man bare kan sette seg ned og bable i vei, eller få transkribert en tilfeldig lydfil. Disse programmene baserer seg på at man må bygge opp en språkprofil unik for brukeren. Det er ikke unormalt at man gjerne må diktere i mange timer i opplæringfasen før det begynner å fungere tilfredstillende. Dette er grunnen til at det for eksempel på sykehus kun brukes av faste ansatte og ikke vikarer, fordi investeringen (i tid) er for høy.
Guybrush Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Det heter "talegjenkjenning" på norsk og det finnes flere løsninger på norsk (det er overhodet ikke noe som bare er på utviklingsnivå slik Guybrush antyder). Talen må ikke være på "tilnærmet bokmål" eller klar og tydelig. Det er derimot ikke slik at man bare kan sette seg ned og bable i vei, eller få transkribert en tilfeldig lydfil. Disse programmene baserer seg på at man må bygge opp en språkprofil unik for brukeren. Det er ikke unormalt at man gjerne må diktere i mange timer i opplæringfasen før det begynner å fungere tilfredstillende. Dette er grunnen til at det for eksempel på sykehus kun brukes av faste ansatte og ikke vikarer, fordi investeringen (i tid) er for høy. Jeg tror mine uttalelser holder vann stort sett. Jeg skrev også at jeg anntok dette da jeg har sett artikler på nyheten om disse selskapene i mange år og hver eneste gang er uttalelsen at de nærmer seg en tilfredsstillende løsning. Som du også sikkert forstår er det slik TS her uttaler seg snakk om opptak som skal konverteres til tekst - ikke at man skal kunne tweake et program til å forstå en enkelt bruker. Du er jo selv inne på at de løsninger som idag finnes er tilnærmet ubrukelige for andre enn noen svært få og da i svært begrensede bruksområder. 1
JohnS Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Jeg tror mine uttalelser holder vann stort sett. Jeg skrev også at jeg anntok dette da jeg har sett artikler på nyheten om disse selskapene i mange år og hver eneste gang er uttalelsen at de nærmer seg en tilfredsstillende løsning. Da har du lært i dag at det faktisk er i bruk i produksjonsmiljøer allerede (inkludert helsesektoren der det bokstavelig talt er snakk om liv og død). Den største andelen i Norge med SpeechMagic fra Philips (på norsk via Max Manus). Forøvrig tilgjengelig med en prislapp på tusenlapper, ikke millioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå