Gå til innhold

Sykepengerettigheter - hjelp!


Bergenstuppa

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet i et vikariat frem til slutten av juni i år. Begynte som vikar igjen samme sted 1.august. Endret arbeidsgiver 7.august(fra kommunen til et vikarbyrå). Nå på onsdag har jeg jobbet sammenhengende i 4 uker, men ikke hos samme arbeidsgiver. Hvordan er det med retten til sykepenger da? Må jeg ha jobbet hos samme arbeidsgiver for å ha rett på pengene? Jeg synger helt på siste verset, og teller timer til jeg kan bli sykemeldt..

Og hvordan er det forresten med utregningen av sykepenger? Jeg får kun timelistene for en uke om gangen. Hvis jeg blir sykemeldt nå på fredag, så har jeg ikke jobb de neste 16 dagene etter det. Hvis jeg f.eks har hatt 500 kr i lønn pr dag, blir utregningen 500 kr x antall dager jeg har jobbet, og så delt på arbeidsperioden og de 16 dagene? Eller blir det kun delt på de dagene jeg faktisk har jobbet?

F.eks.

Ansatt fra 1 august. Sykemeldt 28 august. 16 dager som skal betales av arbeidsgiver(i mitt tilfelle har jeg 0 kr i de 16 dagene)

Blir det da 500 kr(lønn per dag) x 28 dager(de 4 ukene jeg har jobbet) delt på 44 dager(de 4 ukene, pluss de 16 første dagene), sånn at dagslønnen min er mye mindre enn 500?

Eller blir det 500 kr x 28 dage, delt på 28 dager(altså, sykepengene blir det samme som en vanlig lønning for den måneden jeg jobbet) ?

Håper noen skjønner hva jeg spør om her...

På forhånd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...