AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Jeg er relativt ny innen trening og er derfor litt usikker på hva som er riktig. For tiden trener jeg fire økter kondisjonstrening i uka med spinning (55 min pr. gang), og to økter med styrke for hele kroppen. Hva er riktig med henhold til kondisjonstreningen. Jeg bruker pulsklokke, og som regel har jeg en makspuls ved hver spinningøkt på over 95 %. Gjennomsnittspulsen ligger på mellom 80-85 % av makspuls. Jeg følger instruktøren, men på slutten av pulstoppene kjører jeg på maks, noe instruktørene også oppmuntrer en til å gjøre. Er det riktig å ta seg helt ut ved hver økt, eller skal man ha noen rolige økter, hvor pulsen ikke går over et visst punkt? Anonym poster: 2be11cb56443dc12ca9339fc694902a6
WBNina Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Jeg tenkte jeg kunne videreformidle noe råd jeg fikk av min PT da jeg gikk på en smell etter en lengre periode med overdreven trening . Jeg uttaler meg altså ikke som fagperson, men som en med mye erfaring med å finne balansen mellom trening og kosthold. Hun (PTen) lærte meg at like viktig som å ha god kvalitet på treningsøktene, er det at du gir kroppen tilstrekelig med hvile og næring mellom øktene. Seks økter i uken er relativt mye, men det er ikke nødvendigvis problematisk dersom du får nok restisusjon. Dersom du har en fullpakket timeplan med jobb/skole og sosialt liv utenom treningen, er det viktig å roe det ned innimellom for å unngå skader, slitasjer eller utbrenthet. Det vil si at istedenfor å gi full pupp på hver økt, kan du f.eks. bytte ut en spinningøkt med en rolig yogatime (velg en lavitensitetstime), eller en lang spasertur. Dette bidrar til at du også tar vare på andre aspekter ved trening, ikke bare det å forbrenne mest mulig. Dette vil du på sikt få godt utbytte av fordi det bidrar til at du kan være konsekvent med treningen din over lang tid. Når du trener brytes kroppen ned, og ved tilstrekkelig næring og hvile, bygges den opp litt sterkere og mer utholdende for hver økt. Dersom den ikke får nok tid til å restituere mellom øktene, vil du ha en negativ formutvikling, som på sikt vil gjøre at du har mindre energi, og dermed mindre å gi både på trening og ellers i hverdagen. En spinninginstruktør vil selvsagt oppmuntre til at man tar skikkelig i fordi de ønsker at folk skal få mest mulig ut av timene deres. Men de har naturlig nok ikke grunnlag til å vite noe om hver enkelt deltakers form og forutsetning, så den oppmuntringen bør du kanskje ta med en klype salt. Det er en treningssak å lære seg å kjenne hvor mye kroppen har å by på, så prøv deg litt frem og ro det litt ned dersom du merker at du sliter med å komme deg 'opp igjen' mellom hver økt. Masse lykke til 1
Fantomina Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8290114 Kanskje du får noen svar i denne artikkelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå