Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en matbutikk, og jeg hater jobben, men jeg har den for å betale regningene inntil videre(all respekt til dem som takler å ha denne jobben hele livet!).

Jeg har bare vært i jobben i ca. en uke, og jeg har jo selvsagt hatt min del av vanskelige og direkte nedlatende, frekke kunder. Jeg har mest lyst til å fornærme dem til de griner/blør ut av øra, men det kan jeg jo selvfølgelig ikke gjøre. Hvor går egentlig "grensen?" Hvor alvorlig må noe være før jeg kan tillate meg å si i fra? Uten å hyle og skrike selvsagt men å bestemt si i fra at dette finner jeg meg ikke i, uten at jeg får sjefen på nakken.

Jeg vet jeg ikke passer meg til denne jobben, men sekundet jeg får noe annet er jeg ute av døra.

Anonym poster: 96448a079682757198c88550dfdab98b

Anonym poster: 96448a079682757198c88550dfdab98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har selv jobbet i butikk før, og god serviceinnstilling er faktisk en veldig viktig del av jobbe, slik som i de fleste andre serviceyrker. Hvor kjedelig er det ikke å komme i kassen for å betale hos en sur kasserer som verken smiler eller sier hei etter en ellers dårlig dag. Også må du huske at kunden har alltid rett! Selv om du noen ganger får lyst til å kommentere tilbake og lignende, så hold det for deg selv. Det finnes så klart grenser, men i de aller fleste tilfeller er bedre å la være å si noe frekt tilbake eller gi uttrykk for hva du egentlig mener.

Har selv fått rundstykker kastet bak kasen og frekke kommentarer fra kunder, men da er det faktisk bedre å ta det med et smil og le litt inni seg

edit: mener ikke at du ikke er hygelig mot kunder som ikke har sagt eller gjort noe spesielt, snakket mer generelt sett.

Endret av Sofie_22
  • Liker 2
Skrevet

Det aller meste bare vender man det døve øret til, men på en relativt hyggelig måte.

Har jobbet en del i butikk og har lært meg teknikken med å smile og nikke og ikke la ting gå inn på meg.

Dersom det blir trusler eller personlig på andre måter så har jeg spurt sjefen hva som er greit å gjøre, og da har vi kommet frem til at enten så tilkaller jeg ham eller ber kunden om å forlate butikken

Skrevet

oi oi oi. jeg kan bli lei av å være i butikk jeg og altså. men etter en uke. det er seriøst umulig å ha så mange frekke kunder på så kort tid. da vil jeg si det er pga DU ikke vet hvordan du skal takle dem! hadde du vist det hadde hverdagen gått mye lettere!! og sure frekke kunder hadde blitt kraftig redusert bare på det. det har jeg flere eksempler på at etter jeg har lært ansatte hvordan de skal forholde seg til det ene eller det andre så er det plutselig nesten ingen vanskelig kunder.

Anonym poster: 9769060af0cbc9ac305d9753bee64d19

• Liker 6
Skrevet

Det som irriterer frekke kunder mest, er hvis du klarer å forholde deg høflig og rolig hele tida. Ikke la deg provosere, hold deg til regler for retur, bytte osv. Få tak i en overordnet hvis kunden ikke gir seg, ikke gå inn i diskusjon. Jeg fikk applaus fra kundene bak i køen etter å ha fått kunden fra hel*** til å innrømme at varen var kjøpt et annet sted og før den gikk ut på dato. Jo frekkere kunden ble, jo høfligere ble jeg. Til slutt klarte ikke kunden å komme med flere argumenter, da jeg forsøkte å scanne varen for å se hva prisen var, og det kom opp på skjermen at varen ikke fantes i vareregisteret vårt (at varen i tillegg var av merket Coop Xtra og umulig kunne være kjøpt på Joker, var selvfølgelig ikke et godt nok argument...).

• Liker 6
Skrevet

Det greieste er å bare vende det døve øret til og ikke bry seg så mye. Har jobbet i kassa og man må lære seg forskjell på når folk bare er litt sure/slitne eller uhøflige (noe som er irriterende men ikke slemt), eller om de er direkte frekke,slemme eller ubehagelige. Det første må man bare tolerere dessverre, alle kan ha dårlige dager, kunder også. Om folk er direkte frekke mot deg personlig synes jeg det er lov å si ifra, men ikke vær frekk tilbake. Er de ekstra vanskelige kan man kontakte sjefen, du skal jo ha en låseansvarlig du kan ringe når du sitter i kassa. Jeg jobber med support nå og det har hendt at jeg må være bestemt, be folk roe seg ned eller si rett ut at de har feil og at de er nødt til å høre på meg om de vil ha hjelp. De fleste tar det veldig bra om man sier det på rett måte og jeg har snudd mange samtaler fra sinte brukere til glade takknemlige brukere ved å være litt bestemt men samtidig rolig, høflig og hjelpsom.

• Liker 1
Skrevet

Èn uke? Og har fått din del av frekke og nedlatende kunder? Du kan virkelig ikke ha mye tålmodighet...prøv to dager i helsevesenet!

Har jobbet noen år i matbutikk og de siste 8 årene i helsevesenet, å jobbe i butikk er jo en drøm i forhold, når man tenker på vanskelige mennesker :P Hehe, litt satt på spissen det der da ;) (ikke misforstå, jeg elsker jobben min!)

Men tror du heller må jobbe litt med innstillingen din, du er jo der for å yte service, det er ikke kundens feil at du hater jobben din! Du kan umulig ha møtt SÅ mye dritt på en liten uke. Om du får trusler, gå til sjefen, si at det må kunden ta til et høyere plan, det er ikke noe du kan hjelpe til med. Eller om kunder spør om noe du ikke kan svare på, prøv å finn det ut, spør de andre du jobber med. Om frukten er dårlig, eller mater har gått ut på dato; beklag, og si takk for at kunden sa i fra. Hvor ille kan det være liksom?

• Liker 5
Skrevet

oi oi oi. jeg kan bli lei av å være i butikk jeg og altså. men etter en uke. det er seriøst umulig å ha så mange frekke kunder på så kort tid. da vil jeg si det er pga DU ikke vet hvordan du skal takle dem! hadde du vist det hadde hverdagen gått mye lettere!! og sure frekke kunder hadde blitt kraftig redusert bare på det. det har jeg flere eksempler på at etter jeg har lært ansatte hvordan de skal forholde seg til det ene eller det andre så er det plutselig nesten ingen vanskelig kunder.

Så du mener det er greit at jeg blir kalla ei skitten hore fordi jeg med et uhell slo inn en vare to ganger fremfor en, fordi kunden alltid har rett?O_o Jeg beklaget og sa jeg skulle slå den ut, og da ble jeg spytta i fjeset og ble fortalt jeg var evneveik. Heldigvis så kasseleder akkurat dette og geleidet vedkomne ut. Hun har forøvrig sagt de har mange vanskelige kunder(stor butikk midt i sentrum av en storby), og at disse får spesialbehandling rett og slett fordi det blir enklere for alle, inkludert våre andre kunder.

Dette er jo et ekstremt eksempel som skjedde i dag, og her er det jo klart jeg ikke skal finne meg i det, men hva når ting blir litt mer diffus?

Èn uke? Og har fått din del av frekke og nedlatende kunder? Du kan virkelig ikke ha mye tålmodighet...prøv to dager i helsevesenet!

Har jobbet noen år i matbutikk og de siste 8 årene i helsevesenet, å jobbe i butikk er jo en drøm i forhold, når man tenker på vanskelige mennesker :P Hehe, litt satt på spissen det der da ;) (ikke misforstå, jeg elsker jobben min!)

Men tror du heller må jobbe litt med innstillingen din, du er jo der for å yte service, det er ikke kundens feil at du hater jobben din! Du kan umulig ha møtt SÅ mye dritt på en liten uke. Om du får trusler, gå til sjefen, si at det må kunden ta til et høyere plan, det er ikke noe du kan hjelpe til med. Eller om kunder spør om noe du ikke kan svare på, prøv å finn det ut, spør de andre du jobber med. Om frukten er dårlig, eller mater har gått ut på dato; beklag, og si takk for at kunden sa i fra. Hvor ille kan det være liksom?

Service har jeg ikke problemer med, selvsagt skal de ha det! Dårlige varer, rett pris, hei, takk og værsågod er ikke problemet. Det er personangrep har jeg problemer med! Det er det jeg mener med vanskelige kunder, alt dette med service sitter i margen fordi jeg jobbet mye med dette da jeg var i tenåra.

Har ikke tatt noe opp med sjefen enda, men vil ikke føle jeg klager:\

Anonym poster: 77f4e88a82c82c33604a6d1cea97d364

Skrevet

Nei, det er ikke greit at noen kaller deg en skitten hore. Det er da man bare vender det døve øret til. Gjør man eller sier man noe så egger man som regel bare opp til mer. Skal man si noe så skal man være sikker på at man på en hyggelig måte får satt personen skikkelig på plass ;)

Når man blir spyttet på så fikk jo kunden sin 'straff' ved å bli ført ut av butikken.

Skrevet

jeg har ikke sagt at det er greit. men jeg sier det at vis du vet hvordan du skal takle vanskelige kunder blir det mindre av de. men så klart det er absolutt ikke noe man skal si til noen men hadde som Ryvre sier bare overhørt det. du får ingenting ut av å starte en krangel med kunden.

Skrevet

Huff, fatter ikke hvor enkelte tar det fra at de kan behandle andre mennesker på den måten :(

På søndagen kjøpte jeg 2 pakker med kjøttdeig. I kassa kostet de plutselig 10 kr mere i stykket enn det stå i hylla.

Det kan da ikke være ungguttens feil personlig så sa jeg bare at om han kan være snill å sjekke det, for jeg mener det blir feil.

Men det går vel an å si dette rolig og høflig. Jeg hadde rett , fikk tilbake pengene mine og sagt takk og adjø.

Folk må da tenke hvordan de ville selv bli behandlet på sin arbeidsplass. Feil kan alle gjøre,det er bare å si ifra, så ordner det seg

Skrevet

Jag tror att de "vanskelige" kunderna ofta går på dem som kanske verkar lite osäkra. Du är ny i jobbet och de testar dig säkert. Speciellt om det är en butik som normalt har många av av den typen stamkunder.

Inte ta det personligt och försök att verka så trygg, lugn och rättvis som möjligt. Oavsett hur du är och vem det är så finns det alltid skitstövlar som hittar en anledning till att låta sin dåliga dag gå utöver andra. Förhoppningsvis så blir det färre som vågar om du sitter med rakrygg och ett varmt leende.

Du har all rätt att säga ifrån om någon gör något fysiskt mot dig eller kallar dig för nedlåtande saker. Ställ dig gärna upp och säg tex. "Det är ingen idé att skapa bråk, betala bara dina varor så kan du gå". Ni har säkert vektare som ni kan ringa till om det skulle behövas..

Stå ut och bra att du har ett jobb, istället för att gå på Nav :)

Skrevet

Jeg har ei venninne som jobbet på en bensinstasjon. Hun var hyggelig, flink og hjelpsom og eigeren av bensistasjonen sa til henne at han stolte på at hun gjorde riktige vurderinger, så følte hun at noen gikk aaaaalt for langt så skulle hun bare be de komme seg ut og aldri komme tilbake. Hun fant seg i mye, men når nok var nok ba hun dem hute seg ut.

Jeg jobbet også i et serviceyrke tidligere. Og fy faen så mye driiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit vi fikk. Det var helt sjukt. Jeg har grått så sinnsykt mye etter jobb og blitt helt nervevrak. Men vi fikk aldri gi kjeft tilbake.. Det gikk på helsa løs.

Men en ting jeg lærte av en kollega, det var å si:

*kjefte kjefte kjefte kjefte*

"Du ser ut som du kan ha barn på min alder..?"

*eh.. ja?*

"Hva hadde du følt om sønnen eller datteren din kom hjem fra jobb og fortalte deg at han eller hun hadde blitt behandlet slik du behandler meg nå?"

*...*

Eller den korte versjonen:

"Hva hadde du følt om sønnen eller datteren din kom hjem og fortalt deg at han eller hun hadde blitt behandlet slik du behandler meg nå?"

Anonym poster: d8e58adc2a7590068c8b52a07aac98e9

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobber i butikk og sier i fra hvis noen plystrer på meg. Jeg er ikke en hund!

Jeg gir også beskjed hvis de kjefter på meg for noe jeg ikke kan noe for. En gang var det en annen i kjeden som hadde gitt feil informasjon om vareutvalget i vår butikk. Jeg skjønner at det er frustrerende for kunden, men det var ikke min feil. Jeg gjør gjerne mitt beste for å rette opp feilen, men ikke gi meg skylden for det.

Jeg gir også beskjed hvis de blir sur for at de ikke får bytte varer som åpenbart ikke byttes. Som et skittent og brukt laken, som i tillegg var kjøpt på tilbud. At dette ikke byttes står klart og tydelig på kvitteringen. Da nytter det ikke å bli frustrert på meg for at jeg ikke gidder å bryte reglene våre. Unntak kan gjøres, men da må varen være i salgbar tilstand. Mange spør meg "hva skal jeg gjøre da?" om ikke de får byttet. Vel, det gir jeg egentlig en lang marsj i.

Skrevet

Jeg har selv jobbet i butikk før, og god serviceinnstilling er faktisk en veldig viktig del av jobbe, slik som i de fleste andre serviceyrker. Hvor kjedelig er det ikke å komme i kassen for å betale hos en sur kasserer som verken smiler eller sier hei etter en ellers dårlig dag. Også må du huske at kunden har alltid rett! Selv om du noen ganger får lyst til å kommentere tilbake og lignende, så hold det for deg selv. Det finnes så klart grenser, men i de aller fleste tilfeller er bedre å la være å si noe frekt tilbake eller gi uttrykk for hva du egentlig mener.

Har selv fått rundstykker kastet bak kasen og frekke kommentarer fra kunder, men da er det faktisk bedre å ta det med et smil og le litt inni seg

edit: mener ikke at du ikke er hygelig mot kunder som ikke har sagt eller gjort noe spesielt, snakket mer generelt sett.

Nei, kunden har faktisk veldig ofte feil.

• Liker 4
Skrevet

Nei.

Svært ofte tar kunden feil, kunden lyver, kunden gidder ikke sjekke selv, kunden gir faen.

• Liker 6
Gjest Fairydust
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan mennesker (kunder) kan være så frekke. Det er bare utrolig hva noen mennesker klarer å si. Men det er en ukultur jeg har lagt merke til at er blitt ganske så vanlig. Jeg tror at noen mennesker bare rett og slett forventer at butikkmedarbeideren i kassen skal være høflig og hyggelig til et hvert tidspunkt, mens kunden selv kan kjefte og smelle fra seg dersom han reagerer på noe. Utrolig patetisk tankegang.

Av den grunn, og flere grunner, har jeg et personlig motto. Og det er at jeg skal gjøre mitt ytterste for å være hyggelig, smilende, blid og hjelpsom overfor mennesker jeg møter i dagliglivet. Enten det er en som jobber i kassen på dagligvarebutikken eller noen som trenger hjelp med noe. Jeg merker at mennesker ofte blir sjokkerte når jeg sier ting som "tusen takk for hjelpen", eller "du kan gå fremfor meg i køen", eller "trenger du hjelp med å bære de posene?". Jeg har fått mange rare blikk bare fordi jeg er hyggelig rett og slett. Men jeg har også fått fine kommentarer. Det fineste var den gangen jeg hjalp en gammel dame over veien, og bar posene hennes for henne. Hun ble så overrasket og glad for at jeg faktisk hjalp i motsetning til de 10 andre som stod rundt henne og så på at hun slet. Hun tilbydde meg en 100-lapp for hjelpen, men herregud - jeg kommer aldri til å ta betalt for å være hyggelig og hjelpe de som trenger det.

Jeg vet at dette kanskje ikke er relevant for denne tråden. Men jeg prøver bare å poengtere det: Det er faktisk ikke så vanskelig å være smilende og hyggelig mot den som jobber i butikk. De skal yte service, men ærlig talt - kunder bør også være innstilte på å si ting som "takk" og "ha en fin dag". Det tar noen sekunder av livet ditt, og betyr lite for deg, men det kan bety alt for noen som virkelig vantrives i jobben pga. sure kunder. Den ene blide, hyggelige kunden kan sikkert gjøre dagen bedre for den som har møtt 20 andre sure kunder den dagen.

• Liker 6
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Hvis kunden begynner med personangrep kan du tenke inne i deg selv at det er kunden som er problemet her, ikke du/eller butikken. Ikke ta ting personlig, du er butikkens ansikt utad, du er butikken. Som flere sier her, vær saklig, høflig, smil og vær hyggelig. Selvsagt ikke smile hvis kunden står og klager. Å sette opp et forståelsesfullt ansikt, nikke og være enig og si at man forstår frustrasjonen til kunden "men det er det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med selv om jeg gjerne ville" også videre.

Skrevet

Nei, kunden har faktisk veldig ofte feil.

Ironi :)

Skrevet

Tjah. Har jobbet i serviceyrke i 11år nå, og heldigvis hatt noen sjefer som har sagt rett ut at om kunder blir PERSONLIGE når de er ufine, kan jeg fint si ifra tilbake at det godtar jeg virkelig ikke, og be de komme seg ut av butikken. Og det har jeg også gjort.

Angående dette med å bryte regler for enkelte kunder; pleier å si med et smil "mener du at jeg faktisk skal risikere skriftlig advarsel, i verste fall sparken, kun fordi du mener reglene ikke skal gjelde for deg?"

Pleier å funke fint.

Men jeg har sagt ifra at "det at jeg står bak kassa betyr ikke at du kan snakke til meg på denne måten." De fleste blir perplekse, andre bare fortsetter å kjefte. Da ber jeg de handle et annet sted..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...