Gå til innhold

Hva skal det bli av meg?! Frustrert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 18 år gammel jente med høye ambisjoner. Jeg er forholdvis "smart" på skolen i de aller fleste fag, men har dessverre helt middelmådige karakterer. Ikke fordi jeg ikke gidder å gjøre bedre, men fordi det har hendt en del i livet mitt de siste to årene, og jeg har ikke vært helt motivert for å lese.

Jeg tok VG2 Studiespesialisering som privatist. Nå har jeg påbegynt VG3 som privatist. Jeg kommer nok til å ende opp med et helt OK snitt, håper på rundt 4. Samtidig er det litt synd, da jeg vet at jeg er god for veldig mye mer.

Jeg ønsker å komme inn på et studium hvor snittet ligger på rundt 4,8-5. Det er spesielt ett sted jeg ønsker å gå, det er i et annet land, men dessverre går det ikke an å forbedre karakterene sine etter de tre årene på vgs når du skal søke dit, og jeg vil med det aldri kunne få gått på det studiet på den skolen - eller i det landet for den saks skyld. Derimot kan du komme inn blant en gruppe på 10%, hvor skolen ikke kun bedømmer deg etter karakterer, men også CV, motivasjonsbrev o.l. Det er visst vanskelig å være blant de 10%, så det har jeg lagt litt i fra meg.

Jeg har et annet alternativ, samme studium, men i enda et annet land, men snittet her er også høyt. Her kan man derimot forbedre fag. Likevel er det på det første stedet/skolen jeg ønsker å gå, og det føles så vondt at jeg skal måtte glemme det. Der er det bedre klima, koseligere mennesker(synes jeg) og generelt en mye finere by hvor jeg trives mye bedre.

Nå vil sikkert noen spørre: hvorfor ikke studere i Norge? Enkelt og greit fordi jeg trives bedre utenfor Norge, jeg er litt lei av å være her og vil ut i verden. Når man skal studere kan det også være greit å kunne beherske språket man skal studere på, og da begrenser det seg også veldig. Det er f.eks. enda et land jeg kanskje aller helst ville ha studert i, men det har jeg lagt i fra meg da jeg ikke behersker språket i dette landet bra nok. Studiet er hardt nok i seg selv, og da blir det dumt å få språket oppå der igjen.

Det ser uansett ut til at jeg må ta opp igjen fag, da studiet er veldig populært og karaktersnittet generelt er høyt overalt.. Vet ikke om jeg kom noe lengre med dette innlegget, men er det noen her som har noen tanker om hva jeg skal gjøre? Det er liksom INGEN andre studier jeg kunne ha tenkt meg overhodet, og da blir jo alternativene ganske begrensede...

Alle innspill tas i mot med takknemlighet! :)

Anonym poster: 63a841634fce066ac5e3af8218c2d22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et helt skoleår på å komme deg opp på fem i snitt. Hvis du faktisk er god for det, så er dette tidspunktet for å vise det!

Eller er planen å gå glipp av drømmestudiet fordi du ikke er motivert nok til å få gode karakterer?

• Liker 1
Skrevet

Du har jo ikke så mange valg da...:

1. Forbedre karakterer og komme inn på sted nr 2 i utlandet

2. Prøve å komme inn på CV og motivasjonsbrev i landet du egentlig vil til - bruk dette året på å bygge deg en god CV (dvs engasjer deg!).

3. Bruk ett år på å lære språket i det tredje landet du snakker om. Det finnes haugevis av utlendinger i Norge som studerer på norsk, og norsk er faktisk veldig vanskelig! Du kan vel selv forestille deg hvor vanskelig det er å lære bokmål, for så å studere med en haug med rogalendinger? Vel, klarer de det, så klarer også DU det!

Personlig ville jeg valgt nr. 3. Bruk dette året på å få gode karakterer og å jobbe, bruk neste år på å jobbe og lære språket, og reis til landet 3-4 mnd før studiestart (lev på jobbpengene) for å bli bedre i språket (ta lokale språkkurs). Aldri i verden om jeg ville latt et språk stå i veien for drømmene mine! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...