Gå til innhold

Sunne og kalorifattige middagsoppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen kjappe og billige middagsoppskrifter, som i tillegg er sunne og har lavt kaloriinnhold? Gjerne også med en del proteiner.

På forhånd, takk :)

Anonym poster: 4945a569cd58991f977d205151c80df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger meg på denne ;)

Anonym poster: 4945a569cd58991f977d205151c80df9

Skrevet

- Wok (Svinekjøtt, grønnsaker og litt ris)

- Kyllingfilet med paprika, sopp, brokkoli osv.

- Karbonadekjøttdeig i lefse

- Salat med enten kylling, skinke eller svinekjøtt.

- Omelett

:)

Anonym poster: fdf949ec00ddee85f64fedb0e0733282

• Liker 1
Skrevet

* Legg torskefileter sammen med cherrytomater, hvitløk, timian (mye!), salt og pepper i ildfast form. Stek på 180 grader i ca 20 min. Tilbehør kan være hva som helst! Beregn ca 200 g per pers..

* Stek kyllingfileter i strimler sammen med pesto og hvitløk. Lag kyllingsalat med alle favorittgrønnsakene

* Hakkede tomater, paprika, løk, hvitløk, krydder og buljong er en god base for mange gode gryter eller supper, både med kylling, svin eller hvit fisk

Skrevet

Slenger på litt mer:

* Lag tacosalat med bønner i stedet for kjøtt. Alle kan ha godt av en kjøttfri middag i ny og ne..

Varm opp kidneybønner med litt tacokrydder (hjemmelagt er forsåvidt sunner enn kjøpt, men..) og bittelitt vann. Server med tacosaus/ salsa, grønnsaker, ananas osv !

* Purreløk, gulrot, stangselleri, kål og løk er kjempegodt surret sammen med torsk i panna.

* Hjemmelaget "sursøt" gryte:

- Stek kyllingfilet i strimler.

- Surr løk, hviløk, strimlet gulrot og rød paprika på høy varme (så utgir de mer smak i sausen)

- Tilsett hakka tomater, vanlige tomater og ananas i egen juice (ha med juicen så slipper du tilsette strøsukker)

- Krydre med salt og pepper

- Evt rund av smaken med litt melk dersom den er for spiss

- Tilsett gjerne mer grønnsaker mot slutten som bare koker inn også

Skrevet

Jeg har blitt veldig glad i å lage veldig enkle salater, der jeg varierer hovedingrediensen. Bruker alltid mye salatblader, paprika, agurk, rødløk, hvitløk og masse cottage cheese. Og gjerne et nesten hardkokt egg. Og så bytter jeg litt på om jeg har oppkutta kylling, krydra karbonadedeig, et ekstra egg, skinke, fisk, svinekjøtt... Og gjerne en avocado! Hvis du har en salat med kylling, egg og cottage cheese burde den jo bli ganske proteinrik, men fortsatt kalorifattig :)

I omelett kan du ha alt mulig! Hvis du vil ha den mer kalorifattig kan du bruke ett helt egg, og så bare bruke eggehviter på de resterende eggene du vil bruke. Personlig synes jeg man må ha med hele egg for å få best smak, men det er jo smak og behag. Cottage cheese er kjempegodt å ha i omelett, og der kan du også legge til alt du vil ha. Omelett med CC, smårettskinke, purreløk, rødløk og hvitløk er jo kjempegodt og enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...