Surriball Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Jeg har min vanlige semesteroppstartslivskrise, og hvor jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt gjør dette. Jeg kosa meg så fryktelig i sommer med sommerjobben jeg hadde med ordentlig ansvar og relevant jobb. Greit betalt, hyggelige mennesker. Og så var det tilbake til skolebenken, med alt slitet og maset som hører med. Men bare et år igjen! Føler liksom at livet endelig kan begynne om et år, selv om jeg koser meg med de utenomfaglige tingene studentlivet har... Men har liksom ikke tid til alt jeg faktisk vil være med på! Det føles til tider veldig meningsløst... Begynner å tenke over hvilke mål jeg har i livet og hvilken mening jeg skal gi det. Hva er dine? Her er mine: - Bli ferdig med den j**** utdanninga slik at jeg kan få en god jobb hvor jeg får betalt for all innsatsen, og så slipper dårlig samvittighet for det jeg ikke har lest når jeg er ferdig på jobb. Utrolig deilig. - Kjøpe meg en leilighet (med samboeren) - Gifte meg - Få barn - Oppleve ting (reise? Engasjere meg i noe?) 1
crystalcharm Skrevet 27. august 2012 #2 Skrevet 27. august 2012 (endret) Et år igjen går fort heldigvis Har selv ikke så godt forhold med skolen når jeg ikke har noe særlig tillit til skolen. Har ikke vært noe særlig fan av skolesystemet, dårlige, uengasjerte lærere, feil informasjon. Men samma det... Nå er jeg tilbake på skolebenken med større motivasjon enn noengang Tatt meg sammen og bare bli ferdig med VGS, som privatist som jeg håper vil føles mye mer seriøst, lettere å lære og bli ferdig, gå ut med bedre karakterer Målet er; - Bli ferdig med VGS. - Flytte ut fra leiligheta vår, bli selvstendig utenfor forholdet, bli meg selv igjen! Uten at det er noe vondt ment mot kjæresten. - Utdanne meg innenfor reiseliv, få meg "ut i farta" i og med at jeg kan tjene på det, både personlig og økonomisk. Har ikke behov for å tjene meg søkkrik, det vil aldri være viktig. Vil helst unngå å leve et normalt "tradisjonelt" liv uten å haste meg til disse sikkerhetene (giftemål, barn, hus). - Jobbe meg oppover i bransjen til å få en fast stilling når jeg blir eldre og har behov for å sette meg ned igjen. - Få eventuell barn til slutt Vil ikke ha for mye forventninger til meg selv, alt kan skje om det er ment for det, det er viktigst for meg å være den beste personen jeg kan være. Men er godt å ha mål i livet og vite at man ikke skal falle utafor! Endret 27. august 2012 av crystalcharm 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #3 Skrevet 27. august 2012 Jeg er 21, har akkurat begynt på en studie jeg ikke er sikker på... Men fagene interesserer meg, tror det er viktigst. Mitt mål i livet er å lære så mye som mulig om verden, for så å prøve å bli et så godt menneske som jeg kan bli. Jeg vil bidra med noe til verden, for jeg vet at det vil gi meg lykke. Dette "dypere målet" har jeg funnet ut, er viktigere enn små mål jeg kan sette meg. Jeg gledet meg også til å bli ferdig med videregående, og da jeg gikk der satt jeg opp en liste... den samme listen som omtrent alle har, den rekkefølgen over livshendelser som samfunnet prakker på og forventer av en: - Fullføre utdanning, få en jobb jeg trives i, finne "den rette", få meg egen leilighet, få barn, og så reise litt, lese bøker, osv. på mine eldre dager... Men jeg synes forsåvidt det høres litt kjedelig med et slikt A4-liv, så jeg prøver å lete etter større mål... Nettopp det å bruke hver anledning til å lære om verden og prøve å utvikle meg selv som menneske, i håp om å kunne gjøre noe godt for alt annet som lever på denne planeten. Og søkenen etter mål kan jo være et mål i seg selv. Jeg tror ikke det er så lurt å "gå og vente på at livet skal begynne", du kan risikere å gjøre det resten av livet. Vente på å bli ferdig med skolen, vente på å få den jobben du ønsker, vente på at barna dine skal bli gamle nok til å ikke kreve din oppmerksomhet 24/7, vente på at de skal flytte ut, vente på at du kan pensjonere deg, vente på ditten og datten. Jeg vet at hverdagene er kjedelige, med alle sine rutiner... men jeg prøver alltid å finne noe, en liten ting som kan gi hver dag mening... for meg kan det gå ut på å høre på ny musikk, lese om noe jeg interesserer meg for, eller kanskje enda bedre: Lese noe jeg ikke interesserer meg for, og kanskje skape nye interesser. ... Nå blir posten litt lang, jeg skal gi meg. Liker å skrive ned tankene mine, det blir litt lettere å reflektere over dem når jeg kan se dem i et fysisk format Anonym poster: 016ad9829ee957bc20fe8006b736460f 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #4 Skrevet 27. august 2012 Mine mål.. - Bli ferdig med VGS - Komme inn på drømmestudiet - Bli ferdig med utdanningen og få meg en godt betalt jobb som jeg trives i - Reise mye, nyte livet til det fulleste, før jeg.... - Gifter meg og får barn - Føle at jeg har levd et godt liv når jeg sitter på gamlehjemmet og ser tilbake. Vil ikke tenke at det er så mye ugjort jeg skulle ha gjort, for da vil det uansett være for sent. Jeg vil ha levd livet, og ikke et typisk A4-liv. Anonym poster: cb7657f1ba43887492b0e6df35ebdf3d 2
Gjest Filleproletiet Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 Mine mål; Ta ørret over 5kg Min mening; Ta ørret over 5kg 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå