Gå til innhold

Måltidsproblematikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en 2 åring som går i bhg.

Hun er ikke veldig glad i mat her hjemme, men spiser visstnok ganske mye i bhg.

Vi sliter veldig med å få henne til å spise middag, det har vi alltid gjort, unntaket er pølser og juncfood, det kan hun spiser store mengder av.

Dette har vi jo selvfølgelig ikke så ofte, og derfor spiser hun nesten aldri middag...

I bhg spiser de brød og frukt ca 14.30 og dette måltidet tror jeg ødelegger en del for middagen. I sommer kuttet vi ut dette måltidet, og lot hun være ordentlig sulten til midddag, og da smakte hun i hvertfall på maten, noe hun som regel ikke vil ellers, og noen ganger spiste hun faktisk en del.

Før sommeren prøvde vi å spise middag til kveldsmat 18.30, men når hun bare spiser 1-3 munnfuller går jo ikke det...

Vil ikke lære henne at hun kan få noe annet hvis hun ikke spiser middagen, men følte at vi måtte det, for hun måtte jo ha noe mat før hun la seg.

Så nå spiser hun i bhg 14.30 og nekter stort sett å spise middag kl 17, også får hun kveldsmat 18.30....

Noen ideer til hvordan vi kan få henne til å spise middag????????

Anonym poster: d131f2c1e074472ea7941d0ff1464418

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd å spise middag senere?

Anonym poster: 04136fb814f8387e0223d501c5913153

Skrevet

Slik har vi det også, for ingen av barna er glade i middagsmat. Her må de smake på maten. Dersom de ikke smaker i det hele tatt, får de ikke kveldsmat. Hvis de smaker og finner ut at de ikke liker det, får de kveldsmat. Ingen normalt friske barn som har vondt av å skippe kveldsmaten en gang i blant..

Skrevet

Jeg er tydligvis hard og brutal, for her er middagen seint og det er ingen kveldsmat. Spiser de ikke middag er det bare unntaksvis jeg tilbyr et alternativ, f.eks. hvis de er syke. Mine spiser greit hvis de er sultne, så måltidene bør ikke komme for tett. Mellom lunsj (11.30) og middag (17.30) er det som regel bare et lite mellommåltid med frukt, joghurt eller rundstykke.

Slik har vi det også, for ingen av barna er glade i middagsmat. Her må de smake på maten. Dersom de ikke smaker i det hele tatt, får de ikke kveldsmat. Hvis de smaker og finner ut at de ikke liker det, får de kveldsmat. Ingen normalt friske barn som har vondt av å skippe kveldsmaten en gang i blant..

Jeg synes ikke om å bruke mat som straff eller belønning. Her i huset skal mat og måltider være positivt ladet og ikke handle om makt. Her får de servert det vi spiser, noe spises og andre ting ikke. Vil de ikke smake slipper de (dessert eller kveldsmat eller hva det måtte være får de likevel). Hvem liker vel å bli tvunget til å smake på mat man ikke vil? Personlig hadde jeg blitt drittsur om jeg måtte spise blåmuggost eller drikke øl, og barns smaksløker er ofte veldig følsomme i tillegg.

Anonym poster: e0cb0d792a530fbe50505f70918f0b41

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Som jeg skrev har vi prøvd å spise sen middag.

Men når ungen bare har tatt en bit av maten og ikke spiser mer, er det da greit at de ikke får noe kveldsmat?

Altså at hun hver eneste dag ikke skal spise noe mellom 14.30 og 08.00 dager etter??

Det er derfor jeg vil ha ett skille på middag og kvelds, for hun skal ikke få noe alternativ til middagen med en gang....

Men synes det blir drøyt lenge uten mat hvis hun ikke spiser noe på kvelden?

Skrevet

Ja, det er greit at hun ikke spiser noe. Det vil neppe vare lenge, det går seg til etterhvert.

Nå er ikke alle like glad i middag, men prøv å vær litt obs og se hva hun spiser og hvordan du kan inkorporere dette i flere (og sunnere måltider?). Min tanke er at det faktisk ikke er så viktig at hvert eneste måltid er så balansert, det jevner seg ut i løpet av uka. Her har ungene noen dager der da bare spiser pasta, neste måltid er det gjerne bare gulrøtter og brokkolig som er interessant. Mine er også kresne på at grønnsaker ikke er overkokte, møre, men ikke grå brokkoli. Ikke for sterkt krydret, ikke servere glovarmt. Og ha litt tålmodighet med å ta på maten og undersøke den. Prøv å la middagen bli positiv, ikke overfokuser på matn og mase om å smake. Tilby og vil hun ikke ha er det greit. Ofte ombestemmer de seg likevel etter en stund. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke om å bruke mat som straff eller belønning. Her i huset skal mat og måltider være positivt ladet og ikke handle om makt. Her får de servert det vi spiser, noe spises og andre ting ikke. Vil de ikke smake slipper de (dessert eller kveldsmat eller hva det måtte være får de likevel). Hvem liker vel å bli tvunget til å smake på mat man ikke vil? Personlig hadde jeg blitt drittsur om jeg måtte spise blåmuggost eller drikke øl, og barns smaksløker er ofte veldig følsomme i tillegg.

Nei, jeg synes heller ikke noe om å bruke mat som straff eller belønning. Poenget mitt er at man ikke kan si at man ikke liker noe før man har smakt på maten. Hadde mine barn fått bestemme, ville de levd på brødmat eller pølser. Det sier seg selv at det ikke er aktuelt i lengden.

• Liker 2
Skrevet

Spiser hun godt med frukt i barnehagen da og serverer de noe grønnsaker og til det siste måltidet?

Jeg synes det er viktig at de spiser frukt og grønt så om det går ut over middagen ville jeg heller flyttet den til senere.

• Liker 1
Skrevet

Spiser hun godt med frukt i barnehagen da og serverer de noe grønnsaker og til det siste måltidet?

Jeg synes det er viktig at de spiser frukt og grønt så om det går ut over middagen ville jeg heller flyttet den til senere.

Ja hun spiser masse frukt i bhg på ettermiddagen, men ikke noe grønnsaker som jeg vet om...

Klart vi kan flytte middagen, men det hjelper jo ikke når hun ikke vil spise den??

Gjest omptemm .
Skrevet

Hos oss har det mye å si hvordan maten blir servert. F.eks. hvis vi har kjøttkaker, blander vi alt sammen så det blir en slags lapskaus, så han kan spise det med skje, da spiser han. Og slik er det med de fleste retter, kan han spise det med skje, er det ok. Ellers er han, som de fleste andre barn, glad i ketchup. Med litt ketchup på, går det meste ned her i huset. På denne måten får han i seg næringsrik mat hver dag. De dagene han ikke spiser mye av middagen, er det også ok. Han får uansett kveldsmat før han legger seg.

Skrevet

Jeg hadde ikke stresset med det. Det er ikke krise om hun spiser litt ensidig en periode, man MÅ ikke ha middag hver dag. Min jente spiser ikke alltid middag, og det er greit for meg, så lenge hun får tilbudet. Hos de fleste barn jevner dette seg ut i løpet av uken/måneden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tydligvis hard og brutal, for her er middagen seint og det er ingen kveldsmat.

crazy.jpg

crazy.jpg

det høres jo ut som det beste, men hva hvis ungen ikke spiser noe da?? får de være sultene til frokost dagen etter da???

Skrevet

Hei

Jeg har en 2 åring som går i bhg.

Hun er ikke veldig glad i mat her hjemme, men spiser visstnok ganske mye i bhg.

Vi sliter veldig med å få henne til å spise middag, det har vi alltid gjort, unntaket er pølser og juncfood, det kan hun spiser store mengder av.

Dette har vi jo selvfølgelig ikke så ofte, og derfor spiser hun nesten aldri middag...

I bhg spiser de brød og frukt ca 14.30 og dette måltidet tror jeg ødelegger en del for middagen. I sommer kuttet vi ut dette måltidet, og lot hun være ordentlig sulten til midddag, og da smakte hun i hvertfall på maten, noe hun som regel ikke vil ellers, og noen ganger spiste hun faktisk en del.

Før sommeren prøvde vi å spise middag til kveldsmat 18.30, men når hun bare spiser 1-3 munnfuller går jo ikke det...

Vil ikke lære henne at hun kan få noe annet hvis hun ikke spiser middagen, men følte at vi måtte det, for hun måtte jo ha noe mat før hun la seg.

Så nå spiser hun i bhg 14.30 og nekter stort sett å spise middag kl 17, også får hun kveldsmat 18.30....

Noen ideer til hvordan vi kan få henne til å spise middag????????

Om hun ikke spiser, så vend henne til at hun uansett skal sitte ved matbordet. dekk på,legg på mat. Ikke kommenter eller mas.

Anonym poster: 0180194f161a13124f1bc19667937633

Skrevet

Ja hun spiser masse frukt i bhg på ettermiddagen, men ikke noe grønnsaker som jeg vet om...

Klart vi kan flytte middagen, men det hjelper jo ikke når hun ikke vil spise den??

Men hvis hun uansett ikke spiser middagen så er det jo ikke fruktmåltidet i barnehagen som er ødeleggende. Om barnet spiser variert med frukt, evt grønt og pålegg ellers kan de klare seg godt uten middag lenge.

• Liker 1
Skrevet

jeg sliter med det samme som deg ts.. har en 2 åring (gutt) som spiser omtrent slik som du beskriver ditt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...