Gå til innhold

Visning når man leier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og min samboer har leid en leilighet i et år nå. Vi hadde kontrakt på 9 mnd og oppsigelse på 3 mnd. Så det totalt skulle bli 12 mnd. I juni sa utleier at vi kunne få bo der i 2 år til om vi ville, men svarte at vi ville ta ett år avgangen. Fikk ny telefon fra henne 2. August hvor hun sier at hun vil selge. Så det var visning på leiligheten i går (26/8) Før visning måtte vi fjerne alt i leiligheten utenom seng og sofa. Hun betalte for lagring av møbler, men føler uansett at man blir litt lurt. Vi fikk beskjed om at vi kunne betale halv leie i September. Men vi har overtagelse i en annen leilighet den 10. September. Men hun krever fortsatt husleien selvom den er halv.

Har noen hørt noe om dette før? Måtte fjerne alt vi eide. Kom stylister og innredet hele leiligheten med jallamøbler som vi måtte leve med i 2 uker. Det har jo i tillegg vært takstmann, megler og fotograf innom.

Itillegg å har hun fått en del post til leiligheten, så mistenker at hun ikke har sagt ifra at hun har flyttet. For da å kunne slippe 28% skatt.

Er hele denne prosessen lovlig? Noen som har hørt om slikt før?

Anonym poster: 67f9e5d1e273b275b8e5c5b432ae6ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehhh om du ikke kan benytte boligen som du selv måtte ønsker har du ikek disposisjonsrett til den og ergo heller ikke noe krav i forhold til å betale.

Utleier har kun lov til å ha korte visninger som avtales med dere - og da har de ikke rett til å kreve noe som helst ellers. Normal skikk ved salg om de ønsker å fremvise den optimalt er å vente til leietager har flyttet ut. Her øsnker de tydeligvis i pose og sekk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke peiling på regler osv, men jeg syns det virker rart at hun krever at dere skal flytta alt dere har, samtidig som dere må betale.

• Liker 1
Skrevet

Dette hørtes rart ut... Gå inn på lovdata og les. Vi hadde problemer med utleier når vi skulle flytteog lovdata hjalp veldig mye for vår del:)

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skjønte dette helt. Har dere 3 mnds oppsigelse eller ikke? Når går kontrakten deres ut? Tilbyr hun halv leie fordi dere bare skal bo der halve måneden, eller det er for "tort og svie" i visningsperioden? Det at dere flytter allerede 10. sept. er ikke hennes "problem" hvis leiekontrakten varer hele måneden eller lengre.

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

dette her må du finne ut av!

gå inn på lovdata, ring boligkontoret (?)....

du som leietaker har så og si bestandig retten på sin side!

..og det er jeg rimlig sikker på at du har i denne saken også!

Endret av NozMonster
Skrevet

Dere skal ikke betale ett øre i leie nå! Her må du sjekke rettighetene dine. For en håpløs situasjon. Jeg og samboer leide en leilighet i 6 Mnd før vi fikk beskjed om at husleier skulle selge. Man føler seg lurt - noe man er når man har en kontrakt på ett år. Å leie er ikke lett! Håper det ordner seg!

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Dere skal ikke betale ett øre i leie nå! Her må du sjekke rettighetene dine. For en håpløs situasjon. Jeg og samboer leide en leilighet i 6 Mnd før vi fikk beskjed om at husleier skulle selge. Man føler seg lurt - noe man er når man har en kontrakt på ett år. Å leie er ikke lett! Håper det ordner seg!

joda, det er ikke så værst når man kjenner til rettighetene sine!

og som jeg skrev over her- det er vi som leietakere som stort sett har dem på vår side!

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Skrevet

Leier og har funnet ut at ett medlemskap i Leieboerforeningen føles trygt å ha i ryggen ovenfor pengesterke eiere. Snakket med damen på sentralbordet og hun var så imøtekommende at jeg tror du trygt kunne stilt henne spørsmålet og fått svar. Medlemskap gir også en time gratis advokathjelp.

http://www.lbf.no/

Anonym poster: ac26cd8401466f78933ed9c4a8014fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...