Gå til innhold

Måltidserstatning og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 22 som har lyst til å starte med måltidserstatning (shake) for å gå ned i vekt. Disse skal jo inneholde alle næringsstoffer en trenger.

Hva er det som anbefales, hvor mange måltider om dagen kan erstattes? Alle, eller er det eksempelvis fint med to?

Jeg tenker også ift trening. Kan man trene hver dag med dette, eller blir man lettere utmattet?

Kan man forøvrig også innta proteinpulver ved siden av måltidserstatningene også?

Setter stor pris på tips og svar :)

Anonym poster: 4a0013400ed8a2c0cd527783bc8c7629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemene med de sakene er at du ender ofte opp med å miste vann og muskelmasse. Muskelmasssen brenner fett 24/7 så mister du mye av den så vil du få lavere forbrenning. Ville heller satset på skikkelig næring gjennom egg, fisk, kylling, grønnsaker, grove kornprodukter, nøtter etc. Hold deg på kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt, men på en måte som gjør at kroppen beholder muskelmasse, men brenner fettet.

Du vil da også få mer overskudd til å trene slik at du brenner enda mer fett:)

• Liker 1
Gjest Sunnhet
Skrevet

Ja, vet nok at det er den beste løsningen, men jeg er litt utålmodig av meg:P

Hvor raskt kan man gå ned av dette? Hvis jeg trener 1-2 timer hver dag og har et inntak på mellom 1200 og 1600 kcal daglig, hvor mye kan man gå ned på la oss si, en måned?

Vet at det skal være best å miste 0,5 - 1 kilo i uka, men kan jeg miste mer slik?

Jeg veier vel 10-12 kilo mer enn jeg burde synes jeg. BMI messig er jeg akkurat på grensen normal/lett overvekt.

Skrevet

Om du ikke er i særlig form så vil så mye trening bare brenne deg ut temmelig fort og du vil komme til å gi opp og mest sannsynlig sprekke.

Legg deg på 1500 kalorier om dagen.

Hva bakgrunn har du Innen trening?

Gjest Sunnhet
Skrevet

Jeg er litt utholdende, for har periodevis vært flink til å jogge. Så om jeg jogger ofte, tror jeg ikke det tar knekken på meg så fort. Aerobic også.

Styrke er det verre med, har trent mye styrke før, men er en goooood stund siden. Blir riktignok fort sterk, tror det er en arvelig faktor. Så er på en måte ikke svak heller, om det er forståelig?:P

Hva er da anbefalingen din til å begynne med?

(Jeg tror jeg er definitivt dårligst til å spise riktig for å kunne yte maks. Eneste er at jeg er flink med frokosten.)

Skrevet (endret)

Jogging er supert for forbrenningen. Jeg løper 4-5 mil i uka og med godt kosthold trenger du ikke mer får å gå ned i fettprosent og beholde muskelmasssen:)

Om du klarer å jogge hver dag så er det flott, men du kan også jogge annenhver dag: kommer an på om du har noe mål om antall kilometer du skal legge bak deg per uke. Jeg jogger f.eks i snitt 7 km om dagen for å nå ukesmålet på 5 mil, men av og til blir det mere enn 7 km og andre dager trenger kroppen hvile.

Det viktigste er kosten.

Her er et forslag:

Frokost:

2 kokte egg med magert skinkepålegg med Ryvita knekkebrød

Lunsj:

Salat med 100 gram kylling, litt avokado, en neve linser/ bønner og masse grønt

Mellom:

En neve nøtter og en frukt

Middag:

200 gram kjøtt av fisk, kylling, karbonadedeig etc med en knytteneve brun ris/ pasta og masse grønt

Dessert:

Frukt

Kvelds:

Eggerøre av 2 egg med skinke og grønnsaker

Dette er bare et eksempel da, men her får du alle næringsgruppene i en fin balanse og det er nok mat til at du holder deg mett. Avslutt gjerne alle måltider med en kopp te da det tar 20 minutter fra siste bit til hjernen oppfatter at magen er mett.

Drikk kun vann i hverdagen.

Rett etter trening kan du ta et melkeglass med sjokomelk. Det hjelper på restitusjonen.

Trust me! Gjør du dette så får du en killer bodd on no time;)

Endret av *Maja*
Skrevet (endret)

Salat med 100 gram kylling, litt avokado, en neve linser/ bønner og masse grønt

En neve nøtter og en frukt

En neve nøtter snakker du om? Hvor mange gram ca er det snakk om og hva slags type. 14g hasselnøtter er jo 92 kcal eller noe sånt. Det raser ganske kjapt avgårde med avocado og nøtter synes jeg. Det er jo først og fremst sunt fett, men likevel ...

Endret av Cherie
Skrevet

En neve nøtter snakker du om? Hvor mange gram ca er det snakk om og hva slags type. 14g hasselnøtter er jo 92 kcal eller noe sånt. Det raser ganske kjapt avgårde med avocado og nøtter synes jeg. Det er jo først og fremst sunt fett, men likevel ...

Snakker ikke om en hel avokado. Bare en kvart. Det er ca. 50 kalorier. En neve med mandler/ valnøtter er også ikke allverden. Med en neve tenker jeg 10 mandler eller valnøtter.

Gjest Sunnhet
Skrevet

Okey, da skal jeg prøve dette :)

Hvor lang tid bruker man på 7 kilometer om man jogger i et moderat tempo? Vet aldri hvor langt jeg jogger, jeg bare jogger. Du er nok i bedre form enn meg, så legg på noen ekstra minutter:P

Skal jeg ikke ta noe styrke ved siden av? Er ikke det viktig for forbrenningen?

Er dette noe du startet med for å bli flott, siden du sier det virker? Hvor lang tid tok det?=)

Skrevet

Okey, da skal jeg prøve dette :)

Hvor lang tid bruker man på 7 kilometer om man jogger i et moderat tempo? Vet aldri hvor langt jeg jogger, jeg bare jogger. Du er nok i bedre form enn meg, så legg på noen ekstra minutter:P

Skal jeg ikke ta noe styrke ved siden av? Er ikke det viktig for forbrenningen?

Er dette noe du startet med for å bli flott, siden du sier det virker? Hvor lang tid tok det?=)

Det kommer helt an på. Moderat tempo for meg er 11 km/ t, men da jeg startet lå jeg på 8 km/t. Jeg bruker ca. 35 minutter på 7 km. Tipper du bruker rundt 45 min. Men målet ditt burde ikke være så lange distanser i starten. Det skal litt til å løpe 4-5 mil i uka. Om du klarer 3-5 km per dag så er det en superbra start. Etterhvert vil du klare å løpe fortere og lengre.

Man må ikke trene styrke, men muskler er selvsagt allikevel bra da muskler brenner fett. Men du får muskler av løping også. Jeg trener yoga 2-3 dager i uka for å bli sterkere og smidigere. Men joggingen fikk meg der jeg er i dag.

Jeg startet å jogge for å komme i bedre form, ikke for å slanke meg. Jeg hadde røyket 20 om dagen i 15 år og bestemte meg for å endre livsstil. For 2 år siden var jeg usunn og utrent.

Da jeg ble bevisst på trening og kost så raste fettprosenten ned uten at det egentlig var planen. Men klart: det gav blod på tann. Nå har jeg en bedre kropp i en alder av 30 enn jeg hadde da jeg var 18 :)

Fra jeg begynte å jogge seriøst og spise rett så så jeg merkbare forskjeller etter 3 mnd. Fra der så ble det bare bedre og bedre:)

Gjest Sunnhet
Skrevet

Oi, så bra *Maja* :) Dette er motiverende.

Det er bra du har tatt veien til et sunnere liv der du tenker på helsa de =)

Vel, da tror jeg at jeg vet hva jeg skal gjøre. Kan starte annenhver dag med jogging, og annenhver på treningssenter der jeg kan både sykle litt eller annet og trene styrke. Evt. legger jeg inn en hviledag i uka, som noen har fortalt meg er bra.

Skrevet

Oi, så bra *Maja* :) Dette er motiverende.

Det er bra du har tatt veien til et sunnere liv der du tenker på helsa de =)

Vel, da tror jeg at jeg vet hva jeg skal gjøre. Kan starte annenhver dag med jogging, og annenhver på treningssenter der jeg kan både sykle litt eller annet og trene styrke. Evt. legger jeg inn en hviledag i uka, som noen har fortalt meg er bra.

Det er det som er nøkkelen til en frisk kropp. Å tenke livsstil, ikke slanking. Endrer du vanene dine så vil kroppen komme i bedre form automatisk :) Hviledager er viktige. Kjenner du at kroppen er sliten så hviler du. Jeg pleier så og si alltid å ha en hviledag eller to og da presterer jeg mye bedre dagen etter :)

Heier på deg!!!!!

Gjest Sunnhet
Skrevet

Ja, det er nok det :)

Will do!

Tusen takk, jeg heier på meg selv også ;) Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...