AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #1 Del Skrevet 27. august 2012 Dette er sikkert et dumt spørsmål, men... Ofte i oppskrifter står det at man skal tilsette hakkete tomater/boksetomater og i tillegg noen skjeer med tomatpure. Hvorfor skal begge delene tilsettes, og hvorfor kan man ikke bruke bare en av dem? Er det veldig stor smaksforskjell, og tilføyer de noe til hverandre? I enkelte oppskrifter skal man til og med først ha ferske tomater, så boksetomater og så noen skjeer pure! Jeg blir jo helt forvirra, er det virkelig nødvendig å så mange forskjellige typer tomat stående?Hakke Anonym poster: e5eb3ca9cf68014b0f1e0e41f0bf66be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. august 2012 #2 Del Skrevet 27. august 2012 Tomatpuré er mye mer smaksintens enn hakkede tomater på boks, så det er for en mer intens tomatsmak. Jeg har en tendens til å droppe hele puréen, siden den gir meg halsbrann. Hvis det allerede er hermetiske tomater i en oppskrift, så erstatter jeg glatt ferske tomater med hermetiske også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #3 Del Skrevet 27. august 2012 Okei, tusen takk for svar. Da tror jeg at jeg dropper tomatpureen når jeg skal prøve meg på tomatsaus, jeg er nemlig ikke så altfor glad i slik intens smak selv. Bare hermetiske tomater burde da gå greit? Anonym poster: e5eb3ca9cf68014b0f1e0e41f0bf66be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. august 2012 #4 Del Skrevet 27. august 2012 Burde være helt problemfritt. Det er mye smak og behag. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 27. august 2012 #5 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg synes tomatsaus lagd på hakkede tomater blir mer fyldig og rund om jeg har oppi 1-2 store ss. tomatpuré. Men jeg synes sausen trenger litt lenger koketid jo mer tomatpuré jeg har i, så om jeg har det travelt bruker jeg ikke mer enn et par teskjeer. Husk bare sitron og sukker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #6 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg synes tomatsaus lagd på hakkede tomater blir mer fyldig og rund om jeg har oppi 1-2 store ss. tomatpuré. Men jeg synes sausen trenger litt lenger koketid jo mer tomatpuré jeg har i, så om jeg har det travelt bruker jeg ikke mer enn et par teskjeer. Husk bare sitron og sukker! Enig i dette, jeg er ikke noe stor tomatfan selv, men jeg føler at uten tomatpure så smaker det bare tomatvann. Og det er eklere. Så jeg bruker alltid litt tomatpure når jeg lager tomatsauser (ketsjup om jeg ikke har tomatpure) og lar det koke lenge. Og husk sukker ja Anonym poster: 7079f7865d65e659953bc268ab438718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #7 Del Skrevet 27. august 2012 Hva er egentlig tomatpuréen tilsatt, i og med at den er så smakssterk? Tomater i seg selv er jo ganske milde på smak? Anonym poster: 15fe757951a72f639b2cb7e612301ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #8 Del Skrevet 27. august 2012 Hmm, får rett og slett prøve meg litt frem og se hva jeg liker best. Det er jo ikke så veldig dyrt at det gjør noe, så litt feiling har jeg råd til Sukker husker jeg ja, og løk, hvitløk og gulrot må med! Kan jo gi tilbakemelding her på hvordan det gikk når jeg har prøvd. Jeg er så nybegynner på kjøkkenet at det er litt småpinlig, men så fryktelig vanskelig kan det da ikke være. Anonym poster: e5eb3ca9cf68014b0f1e0e41f0bf66be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #9 Del Skrevet 27. august 2012 Hmm, får rett og slett prøve meg litt frem og se hva jeg liker best. Det er jo ikke så veldig dyrt at det gjør noe, så litt feiling har jeg råd til Sukker husker jeg ja, og løk, hvitløk og gulrot må med! Kan jo gi tilbakemelding her på hvordan det gikk når jeg har prøvd. Jeg er så nybegynner på kjøkkenet at det er litt småpinlig, men så fryktelig vanskelig kan det da ikke være. Anonym poster: e5eb3ca9cf68014b0f1e0e41f0bf66be Skal du lage tomatsaus til kjøttdeig og spaghetti? Da anbefaler jeg litt stangselleri oppi også Og pepper og litt salt og basilikum på slutten. Bruker å ha oppi litt olje også og så lar jeg det bare koke og koke og koke Anonym poster: 7079f7865d65e659953bc268ab438718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #10 Del Skrevet 27. august 2012 Hva er egentlig tomatpuréen tilsatt, i og med at den er så smakssterk? Tomater i seg selv er jo ganske milde på smak? Anonym poster: 15fe757951a72f639b2cb7e612301ce5 Jeg har ikke peiling altså, men jeg antar det bare er tomater som har blitt fjernet absolutt alt av vann. Akkurat som konsentrat til appelsin og eplejuice på en måte. Anonym poster: 7079f7865d65e659953bc268ab438718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 27. august 2012 #11 Del Skrevet 27. august 2012 Personlig foretrekker jeg både tomatpurè og hakket tomater, men det er jo bare en smakssak Det morsomme med å lage mat er at man kan tilsette/ta ut det man selv ønsker. Å lage mat er jo på mange måter å eksperimentere, og det er nettopp det jeg syns du bør gjøre! Å utelate tomatpurè i en rett som allerede inneholder hakket tomater, gjør absolutt ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #12 Del Skrevet 27. august 2012 Skal du lage tomatsaus til kjøttdeig og spaghetti? Da anbefaler jeg litt stangselleri oppi også Og pepper og litt salt og basilikum på slutten. Bruker å ha oppi litt olje også og så lar jeg det bare koke og koke og koke Anonym poster: 7079f7865d65e659953bc268ab438718 Det som er planen ja. Basillikum pøser jeg alltid på med i alt av mat, og blir nok ikke noe unntak her heller! Stangselleri hadde jeg ikke tenkt på, men det kan jo prøver! Takk! -TS (Og takk for at alle er så hjelpsomme og greie. Når jeg har spurt her inne om slike enkle ting før har jeg ofte fått så mange nedlatende og frekke svar, men dere har gjenopprettet trua mi!) Anonym poster: e5eb3ca9cf68014b0f1e0e41f0bf66be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. august 2012 #13 Del Skrevet 27. august 2012 Det jeg gjør for å bedre smaken på bare tomater, siden jeg ikke tåler tomatpuré så veldig godt, er å la sausen putre lenge, sammen med en spiseskje eller to god balsamico. Den gjør samme nytte som tomatpuré og sukker. Jeg avslutter også med å røre inn et par spiseskjeer god olivenolje. (Jacobs er faktisk en av de bedre til en rimelig penge, og jeg er kresen på sånt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 28. august 2012 #14 Del Skrevet 28. august 2012 Hva er egentlig tomatpuréen tilsatt, i og med at den er så smakssterk? Tomater i seg selv er jo ganske milde på smak? Anonym poster: 15fe757951a72f639b2cb7e612301ce5 Den er nok ikke tilsatt så veldig mye, men den er kraftig redusert. Da blir smaken veldig "sterk" og intens. Grunnen man ofte bruker både hermetiske tomater eller friske tomater + tomatpure er at man oppnår "samme" sluttresultat med mye kortere koketid. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #15 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg kan også anbefale timian og litt oregano i spagettisausen. Timian er aller best om du får tak i fersk, og kan hive i en stilk eller tre. Da er det også bare å ta den ut igjen når sausen er ferdig, pinnen er nemlig ikke mye god å spise <br /><br /> Anonym poster: 8d45bdc5a0cbdb9d7cbb1db4296c1b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå