AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Jeg har vært så heldig og fått låne min tidligere hoppe for å sette føll på henne. Hoppa blir stående hos eier, jeg betaler selvsagt sprangavgiften og alle utgifter til veterinær i forbindelse med drektighet/følling. Hvor mye av månedsutgiftene bør jeg ta? Hesten står hjemme hos eier og brukes der. Det er vel først de siste månedene hoppa trenger mye mat? Noen her med erfaring med å låne/låne bort hoppe til avl? Hvem skal stå som oppdretter, bestemme navn på føllet? Selv føler jeg det er rett at "leier" står som oppdretter, da det er "leier" som velger hingst og bestemmer navnet på sin egen hest. Noen innspill? Bør det skrives kontrakt? Anonym poster: a3aad4497a3f6b7de88701bee97bad8f
Gjest Skrevet 27. august 2012 #2 Skrevet 27. august 2012 Jeg har vært så heldig og fått låne min tidligere hoppe for å sette føll på henne. Hoppa blir stående hos eier, jeg betaler selvsagt sprangavgiften og alle utgifter til veterinær i forbindelse med drektighet/følling. Hvor mye av månedsutgiftene bør jeg ta? Hesten står hjemme hos eier og brukes der. Det er vel først de siste månedene hoppa trenger mye mat? Noen her med erfaring med å låne/låne bort hoppe til avl? Hvem skal stå som oppdretter, bestemme navn på føllet? Selv føler jeg det er rett at "leier" står som oppdretter, da det er "leier" som velger hingst og bestemmer navnet på sin egen hest. Noen innspill? Bør det skrives kontrakt? Anonym poster: a3aad4497a3f6b7de88701bee97bad8f Kontrakt er vel et Must! Hvordan skal du ellers bevise at det er ditt føll om nåværende eiere skulle slå seg vrange. I forhold til kompensasjon, så mister de jo en del bruksmuligheter på hoppa i siste del av drektigheten og perioden etter føllingen. Hva forventer de å få? Jeg har ikke styret så mye med hest de senere år, så jeg aner ikke hva du kan forvente å måtte ut med. Men snakk med de, da. Hva mener eierne at de bør få dekket? Hva koster et tilsvarende føll om du skulle kjøpe det fra fremmede?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå