Gå til innhold

varmekabler, eller tørketrommel bruker mest strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg vasker klær pleier jeg å sette på varmekablene på badet på ca 25 c, og klærne er tørre etter 2 dager ca.

Jeg har tørketrommel også, men har vært litt redd for å bruke den. Men da er jo klærne tørre innen 2 timer.

Hva er det lureste å bruke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Høymann
Skrevet (endret)

varmekabler, eller tørketrommel bruker mest strøm?

Uten å vite hvor mye tørketrommelen din trekker av strøm eller effekt kommer jeg ikke langt

Uten å vite hvor stort bad du har kommer jeg heller ikke langt.

Hilsen elektriker.

Endret av Høymann
  • Liker 3
Gjest Fairydust
Skrevet

Bruker man ikke mer strøm om man driver og skruer av og på varmekablene hele tiden?

Hvis det er det du gjør da... :gjeiper:

Gjest Høymann
Skrevet

Bruker man ikke mer strøm om man driver og skruer av og på varmekablene hele tiden?

Hvis det er det du gjør da... :gjeiper:

TS nevner at kablene skrues opp. Da regner jeg med at rundt 20 er normalen. Er ikke mye mer energi for å komme opp til 25.

Men jeg vil regne med at tørketrommelen vinner siden den er laget for oppdraget.

Skrevet

Ups, jeg kupper tråden litt TS :)

Siden Høyman er elektriker hadde jeg et spørsmål om varmepumpe som jeg håper høyman svarer på :)

Nesten samme spørsmål som TS, som i mitt tilfellet blir om hva som svarer seg av å ha på varmepumpen hele tiden og dermed trekke strøm mer eller mindre 24/7, enn å kun ha den på når man er hjemme og våken og da varme opp fra +- (vinter 14 - 15 grader)(ellers, men ikke sommer ca 19 grader) til 22 grader?

Jeg vet at jeg kan programmere varmepumpa, men jeg har til nå valgt at den slår seg på 1 time før jeg er hjemme fra jobb, og jeg slår den av når jeg legger meg.

Jeg har denne varmepumpa

Takker på forhånd for svar! :)

Anonym poster: 06522d6912afd4e1ae728540491fabba

Skrevet

Siden Høyman er elektriker hadde jeg et spørsmål om varmepumpe som jeg håper høyman svarer på :)

Nesten samme spørsmål som TS, som i mitt tilfellet blir om hva som svarer seg av å ha på varmepumpen hele tiden og dermed trekke strøm mer eller mindre 24/7, enn å kun ha den på når man er hjemme og våken og da varme opp fra +- (vinter 14 - 15 grader)(ellers, men ikke sommer ca 19 grader) til 22 grader?

Jeg vet at jeg kan programmere varmepumpa, men jeg har til nå valgt at den slår seg på 1 time før jeg er hjemme fra jobb, og jeg slår den av når jeg legger meg.

Jeg har denne varmepumpa

Jeg har denne varmepumpa

Nødvendig tillegsinformasjon: leiligheten er på 80 kvm, har i tillegg elektrisk ovn på kjøkken og 1 soverom som er lukket om dagen.

Gjest Høymann
Skrevet (endret)

Jeg har denne varmepumpa

Jeg ville ikke gått under 16 grader fordi da må pumpa jobbe mer (mer strøm)for å åpna komfort temperaturen din (22grader) dette er også endel avhengig av hvor store rom(ene) du skal oppvarme er.

Jeg vil anbefale deg å se mer på nattsenking funskjonem til pumpa. (les manualen)

Det du gjør allerede er også en grei måte å justere den på, men også veldig tungvint siden du må trykke på den hver eneste dag. Du skal i utgangspunktet ikke røre den kontrollen så mye.

Jeg ville satt den til nattsenking til 16grader fra 1time før du legger deg til 1 time før du står opp.

På sommeren ville jeg rett og slett skrudd den helt av, og bare hatt den på når det var virkelig var behov for den. (masse unødvendig bruk med tanke på avkjøling)

EDIT: Så tileggs infoen nå. Om du har kjøkkenet i samme rommet som pumpa ville jeg ikke brukt den ovnen i det heletatt. Om kjøkkenet er eget rom ville jeg bare satt ovnen på rundt 20 siden varmen siver inn fra andre rommet.

Soverommet pleier jeg selv å ha kaldt, men det er opp til deg.

Endret av Høymann
Skrevet

Jeg ville ikke gått under 16 grader fordi da må pumpa jobbe mer (mer strøm)for å åpna komfort temperaturen din (22grader) dette er også endel avhengig av hvor store rom(ene) du skal oppvarme er.

Tusen takk for svar Høyman :)

Jeg synes egentlig det er greit å trykke den av når jeg legger meg, det gjør ikke meg noe. Men som du sier,til vinteren bør den vel settes på lunk så leiligheten ikke faller for langt ned i temperatur.Legger 16 grader på minne her :) Mitt soverom er alltid kaldt med vindu oppe og lukket dør, men min sønns soverom har en elektrisk ovn som står på termostat til 20 grader. Likeså på kjøkken som er åpent mot gangen. Varmepumpa er i stua,og stuedøra er lukket fra jeg legger meg til 15-16 tiden neste dag. så varmepumpa er kun på 8 timer dagen.

Jeg har pleid å ta av varmepumpa når det er sommer temperatur ute, for jeg oppdaget raskt at den brukte strøm til å kjøle ned leiligheten da :)

Har jeg forstått deg riktig, så vil det i mitt tilfelle trekke mindre strøm slik jeg gjør det enn om å alltid ha den på. Det høres jo logisk ut :)

Skrevet

er varmekablene på på badet ellers også for å ha en liten varme der, så er det jo strømsparende å bruke de for å få tørre klær og samtidig så sparer du slitasje på klærne som du ville fått ved å bruke trommelen

tørketrommelen bruker jeg bare til sengetøy og handduker resten henger jeg opp , men jeg har lett for å fryse så mine varmekabler står på 28 grader og da er tøyet tørt etter ca et døgn

Skrevet

Synes det tok lang tid for klærne å bli tørre da. Mine blir tørre på ca en dag. De står i stuen der jeg av og til har varmekablene på, men det er helst fordi det er best luft her og vinduene står oppe av og til.

Skrevet

Ingen som har oppdaget hvor effektivt det er å tørke tøy med en luftavfukter??

Den tørker jo opp rommet den står i også, mens en tørketrommel bare tørker klærne. Å tørke våte klær innendørs, bare med varmekabler er en risikosport om ventilasjonen ikke er bra.

Er ikke tilknyttet "miba" på noe vis, men de forklarer veldig bra fordelene med en slik:

http://www.miba.no/avfukter_177.html

Anonym poster: 4196d83d2d02e313ed912f36c18b99b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...